VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
TROŠKA VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE by Hanka :o)‏
Obecná a vývojová psychologie dne
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
FÁZE ŽIVOTA.
Etika „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Charakteristika období dospívání
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
Ontogeneze Lidské Motoriky
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
E TIKA „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Období mladé dospělosti
Vývojový cyklus rodiny Mgr. Petra Sobková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Člověk a dospívání Petr Machala.
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Střední zdravotnická škola
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
(Presenium) Jiří Vítovec
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Řízení a plánování kariéry
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Základní charakteristika
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Sociální práce s rodinou 4
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Psychologie adolescentů
Psychologie adolescentů
Psychologie dospělých
Mladší školní věk.
Periodizace lidského vývoje
Období lidského života
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Transkript prezentace:

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE: DĚTSTVÍ, DOSPĚLOST, STÁŘÍ Marie Vágnerová

Předmět a metody vývojové psychologie 1. Vymezení předmětu vývojové psychologie 2. Činitelé psychického vývoje 2.1 Dědičnost jako činitel psychického vývoje 2.2 Faktory vnějšího prostředí jako činitelé psychického vývoje 2.3 Způsob realizace psychického vývoje 3. Obecné znaky psychického vývoje 4. Metody vývojové psychologie

Období dětství - Prenatální období - Novorozenecké období - Kojenecký věk 1. Rozvoj poznávacích procesů v kojeneckém věku 2. Počátky rozvoje řeči 3. Socializace v kojeneckém věku 3.1 Rozvoj vztahu s matkou 3.2 Sebepojetí kojence, rozvoj vztahu k sobě samému 3.3 Mezník jednoho roku života

1. Vývoj a význam motorických dovedností Období dětství - Batolecí věk 1. Vývoj a význam motorických dovedností 2. Rozvoj poznávacích procesů v batolecím věku 3. Rozvoj řeči v batolecím věku 4. Rozvoj osobnosti batolete 4.1 Rozvoj sebepojetí batolete 5. Socializace v batolecím věku 5.1 Rozvoj komunikace 5.2 Normy chování 5.3 Učení nápodobou a identifikací 5.4 Role otce, sourozenců a vrstevníků

1. Vývoj poznávacích procesů v předškolním věku Období dětství - Předškolní věk 1. Vývoj poznávacích procesů v předškolním věku 1.1 Chápání prostoru, času a počtu v předškolním věku 1.2 Vývoj verbálních schopností v předškolním věku 2. Rozvoj dětské identity v předškolním věku 1.2 Identifikace s mužskou a ženskou rolí 3. Socializace dítěte v předškolním věku 3.1 Normy chování 3.2 Rozvoj sociálních dovedností 3.3 Význam rodiny pro psychický vývoj předškolního dítěte 3.4 Vrstevnické vztahy a role 3.5 Komunikace v předškolním věku

Období dětství - Nástup do školy - Školní věk 2.1 Škola 1. Školní zralost 2. Školní připravenost - Školní věk 1. Rozvoj poznávacích procesů v mladším a středním školním věku 2. Socializace dítěte školního věku 2.1 Škola 2.2. Rodina 2.3. Vliv médií 3. Střední školní věk 3.1 Role žáka ve středním školním věku 3.2 Význam vrstevníků pro dítě středního školního věku 3.3 Střední školní věk jako doba přípravy na partnerství a rodičovství 3.4 Význam zvířat pro psychický vývoj dětí školního věku 3.5 Identita dítěte středního školního věku

- Období dospívání - pubescence Období dětství - Období dospívání - pubescence 1.Tělesná proměna a její subjektivní význam 2. Proměna prožívání pubescenta 3. Rozvoj poznávacích procesů v období pubescence 4. Rozvoj identity pubescenta 5. Socializace v období pubescence 5.1 Škola 5.2 Rodina 5.3 Vrstevníci pubescenta

1.Vlastní tělo jako součást identity Období dětství - Adolescence 1.Vlastní tělo jako součást identity 2. Kompetence a výkon jako součást adolescentní identity 3. Vývoj identity adolescenta 4. Socializace v období adolescence 4.1 Vztah adolescentů k dospělým 4.2 Vztahy adolescentů s vrstevníky 4.3 Nástup do zaměstnání

- Období mladé dospělosti 1. Definice dospělosti 2. Charakteristika mladé dospělosti 3. Rozvoj poznávacích procesů v období mladé dospělosti 4. Socializace v období mladé dospělosti 4.1 Vztah k normám, morální uvažování dospělého 4.2 Mužská a ženská role 5. Profesní role 5.1 Ženská profesní role

Dospělost 6. Partnerství 7. Manželství 8. Rodičovství ( - Období mladé dospělosti - pokračování ) 6. Partnerství 7. Manželství 7.1 Alternativa - život bez trvalého partnera 7.2 Alternativa - volné soužití 8. Rodičovství 8.1 Adaptace na rodičovskou roli 8.2 Období před narozením dítěte 8.3 Narození dítěte 8.4 Alternativa - bezdětnost 8.5 Alternativa - svobodná matka

9. Období prvního bilancování ve 30 letech 10. Rozvod Dospělost ( - Období mladé dospělosti - pokračování ) 9. Období prvního bilancování ve 30 letech 10. Rozvod 11. Vývoj rodičovské role 11.1. Osamělý rodič 12. Identita mladé dospělosti

- Období střední dospělosti: 35-45 let 1. Tělesné změny 2. Proměna profesní role 3. Proměna partnerského vztahu 3.1 Mimomanželský vztah 4. Proměna rodičovské role 5. Proměna vztahu dospělých k vlastním rodičům 6. Druhé manželství 7. Identita člověka středního věku

- Období starší dospělosti: 45-60 let 1. Tělesné změny spojené s počátkem stárnutí 2. Poznávací procesy 3. Profesní role 4. Manželství stárnoucích lidí 5. Vývoj osobnosti a změny rolí v období stárnutí 6. Postoje stárnoucích rodičů k vlastním dospělým dětem 7. Role prarodiče 8. Postoje stárnoucích lidí ke starým rodičům 8.1 Reakce na smrt starého rodiče 9. Identita stárnoucího člověka

2. Psychické změny ve stáří - Období raného stáří 1. Tělesné změny ve stáří 2. Psychické změny ve stáří 2.1 Změny poznávacích procesů ve stáří 2.2 Změny regulačních procesů ve stáří 2.3 Změny osobnosti ve stáří 3. Změny postojů a sociálního chování starých lidí 4. Odchod do důchodu 5. Manželství 6. Vztah k dětem a vnukům 7. Identita starého člověka

Stáří - Pravé stáří 1. Závažnější změny psychiky 2. Změna způsobu života 3. Umírání a smrt 4. Význam víry ve stáří