Syntax a sémantika genitivu adnominálního

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

Vymezení slovních druhů
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 1 - SE ČLENEM URČITÝM
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Větné členy.
Vzorce se slovesy s obecným významem změny Jiří Řezáč VMS, 8. prosince 2009.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Pád substantiv.
Věty vedlejší.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
KONCEPTUÁLNÍ MODELOVÁNÍ
VĚTNÉ ČLENY V PŘÍSTAVKOVÉM VZTAHU
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Přívlastek (Pk).
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Tvarosloví – zájmena, číslovky
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Přístavek 8. ročník.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014. Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Základní principy anatomického názvosloví
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Základní gramatika latiny
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
UDINE Lingua ceca I LM ZS 2013/2014 Božena Bednaříková.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_17 Název materiálu Velká písmena.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přívlastek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Kde se používá 2.pád?. 2. pád + předložka 2.p. používají předložky místa (do, z/ze, u, od):  DO – Jedu do Prahy. Jdu do města. (otázka Kam?)  Z/ZE –
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N13_Přívlastek TEMA: Český.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Leona Čápová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Digitální učební materiál
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Transkript prezentace:

Syntax a sémantika genitivu adnominálního Martin Janečka ČF & OLTK KBH FF UPOL martin.jane@centrum.cz

Cíle Při volbě příkladů jednotlivých typů adnominálního genitivu by měla existovat určitá vázanost na (komunikační) realitu Oproti tomu zřejmě nelze stanovit u daného typu G adnom nejfrekventovanější kolokaci – problematika značkování (v) korpusu Vágnost některých definic a výkladů G adnom na pozadí tzv. depredikačních transformací Mnohdy nestačí k odlišení sémantiky ani syntaktická kritéria – nutnost přihlédnout k vyšším jednotkám (nadvětným)

Uplatňují se však i další sémantické vztahy, které již vždy nevyplývají z výše uvedených nebo podobných větných a větněsémantických vztahů: např. specifikující kvalifikace se uskutečňuje na základě věcně nezávislých entit, přičemž entita kvalifikovaná je kvalifikována vzhledem k entitě kvalifikující; tento vztah je jen někdy možno chápat na pozadí depredikační transformace nebo na pozadí určitých jiných globálních větněsémantických hodnot, jako je např. vztah mezi modálním slovesem a infinitivem „významového“ slovesa (mohu volit – možnost volby); jindy však o podobný vztah opřena není (rytíř ducha).

chci řídit touha(?) řídit *touha řízení smím odejít *smělost odejít *smělost odchodu mám prát povinnost(?) prát povinnost praní musím žehlit nutnost(?) žehlit nutnost žehlení umím vařit umění vařit umění vaření(?) můžu volit možnost volit možnost volby

PMČ Přívlastek neshodný je takový přívl., který se neshoduje se subst. – jeho tvar se tedy nemění, srov. kus cukru = nominativ, G = kusu cukru, I = kusem cukru apod. rekord Ploce, branka Haška – zcela běžné (u „skutečného“ aut. varianta s „od“) chalupa otce, přítel Heleny, tužka (jako od) spisovatele (noremní v pl. – dresy hráčů) trest smrti, dar výmluvnosti, titul profesora kubík písku, kus pole, roj včel, konev vody – poslední dva řádky vysvětleny jako depredikační transformace

Karlík 2000 1) genitiv agentní (subjektový) – zpěv ptáků 2) genitiv patientní (objektový) – rozbití vázy 3) genitiv přivlastňovací (posesivní) – zahrada našeho souseda 4) genitiv přináležitosti (koruny stromů) 5) genitiv nositele vlastnosti (směnitelnost koruny) 6) genitiv vlastnosti (člověk veselé mysli) 7) genitiv autorský (román Milana Kundery) 8) genitiv produktu (autor románu Žert) 9) genitiv vysvětlovací (explikativní) – korálky zubů 10) genitiv definující (povinnost vděčnosti) 11) genitiv dedikační (čestného názvu) – most Palackého 12) genitiv stupňovací (augmentativní, hebrejský) – kniha knih 13) genitiv kvantifikovaného předmětu (partitivní) – kus cukru 14) genitiv zobrazovaného předmětu (obraz prezidenta) 15) genitiv časový (narození 5. ledna)

Poznámky ke K. katalogu genitiv patientní (objektový) – rozbití vázy: nepoužívá se! genitiv přivlastňovací (posesivní) – zahrada našeho souseda genitiv nositele vlastnosti (směnitelnost koruny) specializace na ekon. zprávy genitiv vlastnosti (člověk veselé mysli) archaické – v korpuse nenalezeno! genitiv vysvětlovací (explikativní) – korálky zubů − toto není ani v googlu! trest smrti => smrt je (druhem) trestu (N gen nespecifikuje aktant, ale predikativ!) genitiv definující (povinnost vděčnosti) − sporadické genitiv dedikační (čestného názvu) – most Palackého – může být jen v případě, že je příjmení zakončeno na –ý srov. *most Švermy, *ulice Jiráska → Švermův most, Jiráskova ulice genitiv kvantifikovaného předmětu (partitivní) – kus cukru (?)

Karlíkovým cílem je navrhnout klasifikaci, která bude založena na formálních kritériích, tj. na morfologicky a/nebo syntakticky manifestujících se vlastnostech konstrukce N – Ngen Příklad nejednoznačnosti “socha svobody“, což může (hl. v mluvené řeči) vyjadřovat genitiv zobrazovaného, autorský nebo posesivní (srov. s tím i Dušková, Kopečný, Šmilauer NčS ad.)

Genitivy aktantové G. Agentní v širokém smyslu např. štěkot psů (1), balada Jana Nerudy (7), směnitelnost koruny (5) G. Patientní v širokém smyslu např. zblednutí Evy (2), autor románu Žert (8), obraz prezidenta (14) G. Posesivní v širokém smyslu např. zahrada našeho souseda (3), koruny stromů (4)

protože nominální výrazy kategorie aktantových adnominálních genitivů specifikují aktanty, lze je nahradit posesivním zájmeny 3. os.: kouzlo manekýnky – její kouzlo ženská a mužská jména lze nahradit i posesivním adjektivy – kouzlo manekýnky – manekýnčino kouzlo – ovšem – pokud tomu nebrání morfologická nebo syntaktická omezení - ale JAKÁ?!? Tímto rysem se aktantové genitivy liší od neakantových

Neakantové genitivy: 6, 9, 10, 13 (vl., expl., def., part.) Gexpl je omezen skoro jen na sg., G vlastnosti obsahuje vždy adjektivní frázi a nemůže být jeho jádrem proprium, G partitivní se v některých mor. nářečích odlišuje i morfologicky – dej tam troško toho pepřo apod. 11, 12, 15 (ded., stup., čas.) – opomenuty!

Šmilauer Uvažovat ještě číslovky jako subst.? Dříve - devět vojáků (apod.) regulérní G adnom (srov. k tomu Kopečný, který navrhl samostatný pád Numerativ) trocha/troška, spousta, hromada, fůra cukru (vs. kus cukru?); trochu = adv. neurčité číslovky − ovšem chápány jako atribut kongruentní adjektivní (Šipková 1992: 73)

Dočekal …se nezabývá genitivy, kde jsou kvantifikátory, jako třeba pět chlapců nebo kus chleba − je tam převráceno pořadí: funkce – argument, protože spojení: kvantifikátor + jméno je spojením typu: predikát (kvantifikátor) + argument (jméno)

Vývoj uvažování o Gadnom (Šmilauer) a) Denominativní adjektiva nahrazují G posesivní – pata Achilla −> Achillova pata apod. U neživotných bývá G, jde-li o jedince a ne o celý druh: Břehy řeky – břehy říční (dnes ne) Listí dubu – listí dubové (dnes - DUBOVÉ LISTÍ) dále u subst., od kterých se Adj netvoří: zájem veřejnosti (dnes - VEŘEJNÝ ZÁJEM!!!), druhy umění b) hoch tvrdé hlavy - tvrdohlavý c) Gsubj (jako u poses.) – úmrtí Smetanovo (dnes: Smetanovo úmrtí nebo úmrtí Bedřicha Smetany!) d) Gobj u subst. slovesných – upálení Husovo (viz Smetana)

Gebauer (2007: 365) Ve výrazu „stvoření světa“ je také význam jako ve větě „svět je stvořen“; ve větě této svět jest podmětem a podle toho nazývá se i genitiv světa ve výraze „stvoření světa“ genitivem podmětu Šmilauer (1969: 179) G obj./cíle děje, zasaženého předmětu: Stojí u substantiv odvozených z přechodných sloves a ze sloves s genitivem a označuje předmět (akuzativní nebo genitivní) děje vyjádřeného základním slovesem: stvoření světa (ze: stvořili svět)

Gebauer (2007: 363) G vlastnosti(qualitatis) Sem patří mj. G explikativní (např. znamení kříže, smrt kříže) a G hebrejský: syn pekla, král králův, syn ztracení Philomates to pokládá za hebraismy, doporučuje raději: syn ztracený, pekelný, král nad králi; Blahoslav však pokládá rčení Král králův za lepší

Šmilauer Genitivní atribut nesmí být od jména oddělen atributem jiným: Tažení Napoleona Bonaparta do Evropy - *Tažení do Evropy Napoleona Bonaparta ale: Tažení velkého/slavného N. B. do E.(!)

Uličný (K deflektivizačním tendencím ve slovanských jazycích) genitiv adnominální prochází výraznou syntaktizací, vytlačuje jak pády jiné (velkoobchod potravin m. staršího potravinami), tak posesivní adjektiva (boty babičky m. babiččiny boty). Jeho deflektivizační potenciál je o to výraznější, že z mluveného jazyka vytlačil typ babiččiný boty, dědo­vých/-ejch šatů se skloněním tvrdých adjektiv složených; opět převážně jen na západě území.

učení se španělských slovíček vs. španělským slovíčkům vs. šp. slovíčka Češi a Slováci sehráli přátelský zápas v hokeji → …sehráli přátelský zápas hokeje Manažer prodeje (a jiná povolání) Hvězda měsíce září (Gadnom vs. sloveso) „Právě se chystám přeložit do češtiny ten (můj) dopis (od) managementu.“

Nádraží ČD (České dráhy vs. Českých drah) Vjezd vozidel ČEZ (České energetické závody) logistiky Pravá chuť, ZERO cukr-Ø Rozvoz pizza Nejlevnější pizza s nejlepší kvalitou (vs. nejlepší kvality) Máte problém? (Acc) vs. máte pocit (Acc) problému? (G adnom?) Byla jsem v očekávání (Lok) koupání (G adnom)

vliv angličtiny (Fidelius) Anděl Media Centrum, food kritička, Last minute centrum, Erasmus studenti, Senior pas…(Fidelius) Ve všech uvedených případech jde o postavení neshodného substantivního přívlastku, což je ale u obecných jmen archaismus (použitelný v poezii: strašný lesů pán). Běžné je to jenom v názvech typu Vrchlického sady, Palackého univerzita V nominativu může před podstatným jménem stát pouze substantivní přívlastek shodný

PDT 2.0 Genitiv explikativní. Genitiv explikativní je takový výraz v genitivu, který rozvíjí obecné rodové jméno užším jménem druhovým; přičemž platí následující transformace: • trest smrti ➝ smrt je (druhem) trest(u). Pomocné kritérium pro určení genitivu explikativního: • genitiv explikativní lze nahradit nominativem jmenovacím: • titul univerzitního profesora ➝ titul univerzitní profesor. • pojem času ➝ pojem čas. Vzhledem k tomu, že sami autoři přiznávají, že v případě „trestu smrti“ nominativem nahrazovat nelze, se jedná o dosti pochybné pomocné kritérium…

Přivlastňovací adjektiva a genitivy s významem „na počest, na památku“. Příklady: Karlova.RSTR univerzita Smetanova.RSTR Litomyšl Parléřův.AUTH Karlův.RSTR most stanice Náměstí Míru.RSTR (nejedná se ani o posesivní adjektivum ani o G dedikační) socha Svobody.RSTR most Barikádníků.RSTR Divadlo Járy Cimrmana.RSTR Sídliště Antala Staška.RSTR - V posledních dvou případech není jednoznačné, zda jde o N jmenovací nebo G adnominální

Aponované obecné rodové jméno V případě, že název ze skupiny B nezávisí na obecném rodovém jménu, ale je s ním v apozici, je tento název zachycen jako identifikační struktura, jejímž kořenem je uzel se zástupným t-lematem #Idph. Terminálním členem apoziční struktury je tedy uzel reprezentující vyjádřené obecné rodové jméno a nově doplněný uzel se zástupným t-lematem #Idph. Srov.:• {#Idph.DENOM [is_member=1]} Proti všem.ID, román.DENOM [is_member=1] Jiráska. (610 výskytů v syn2000 román+gen a vždy i křestní jméno! Jedině „Zoly a Flauberta“ bez kř. jmen)

PDT 2.0 Doplnění s funktorem HER se vyjadřuje zejména předložkou po+6 (například: dům po dědečkovi, zůstalo nám to po něm), u substantiva dědictví může být vyjádřeno i genitivem substantiva (je to dědictví komunistického režimu) Zůstal zde majetek po třech a půl miliónu.HER Němců Pes Blackie zdědil po svém pánovi J. Goodchildovi.HER 33 tisíc dolarů. (Dědictví) dům po dědečkovi ≠ (dědictví) dům dědečka - posl. příklad bez uvedení slovesného tvaru nelze převést na G adnom stejného významu

Zdroje: Uličný, O.: K deflektivizačním tendencím ve slovanských jazycích. Česká slavistika 2003, s. 155-163. Uličný, O.: Instrumentál ve struktuře české věty. Karolinum, Praha 2000. Šmilauer, V.: Pořádek slov – skupina substantivní; Genitivní řetězy. In: Daneš, F.: O češtině pro Čechy, s. 245-249 a 265-268. Orbis, Praha 1963. Šmilauer, V.: Novočeská skladba. SPN, Praha 1969. Kopečný, F.: Základy české skladby. SPN, Praha 1962. Petr, J. a kol.: Mluvnice češtiny II. – Tvarosloví. Academia, Praha 1986. Hausenblas, K.: Vývoj předmětového genitivu v češtině. ČSAV, Praha 1958. Karlík, P.: Ke klasifikaci genitivu adnominálního. In: SPFFBU, Brno : MU, 47, A 46, s. 121-130. Dočekal, M.: Formální sémantika adnominálního genitivu. In: Čeština - univerzália a specifika, 5. NLN, Praha 2004, s. 276-287. Šipková, M.: Stavba věty v mluvených projevech: syntax hanáckých nářečí. H&H, Jinočany 1993. Mikulová, E. a kol.: Anotace na tektogramatické rovině pražského závislostního korpusu. Universitas Carolina Pragensis, Praha 2005. Kol. autorů: Encyklopedický slovník češtiny. NLN, Praha 2002.

Děkuji za pozornost