VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I
Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: proces marketingového výzkumu, cíl výzkumu Anotace: Výklad formou prezentace dává přehled o marketingovém výzkumu a jeho významu. Vysvětluje proces marketingového výzkumu a jeho fáze. Způsob využití: Žáci zhlédnou prezentaci s odborným výkladem. Následně učitel prověří, zda žáci porozuměli danému tématu - zpětná vazba. EKO VY_32_INOVACE_EKO_06
Marketingový výzkum výzkum – důležitá činnost marketingu pokud není k dispozici dostatek informací pro řízení a rozhodování – nutný výzkum výzkum - systematický a cílevědomý proces marketingový výzkum – je nákladný, vychází ze sociologických výzkumů EKO VY_32_INOVACE_EKO_06
Marketingový výzkum marketingový výzkum: zdroj informací pro marketingové řízení dodává informace o trhu, o chování zákazníků a o možném podnikatelském riziku EKO VY_32_INOVACE_EKO_06
Marketingový výzkum marketingový výzkum se uplatňuje na: výzkum trhu výrobkový výzkum výzkum propagace výzkum marketingových cest výzkum cen EKO VY_32_INOVACE_EKO_06
Marketingový výzkum pro marketingový výzkum je nutné zajistit: jeho úplnost – vhodní respondenti aktuálnost – časové období aplikovatelnost pro praxi cílenost objektivitu systematičnost EKO VY_32_INOVACE_EKO_06
Marketingový výzkum proces marketingového výzkumu: příprava výzkumu a)definování problému b)plán výzkumu c)stanovení metod sběru informací d)vypracování projektu výzkumu e)analýza realizace - vlastní výzkum zpracování a analýza informací prezentace výsledků výzkumu EKO VY_32_INOVACE_EKO_06
Marketingový výzkum a)definování problému proč se má výzkum dělat v čem spočívá problém cíle, kterých má být dosaženo programové otázky – co přesně má výzkum zjistit poznání problému může být výsledkem monitorovacího výzkumu problém může vzniknout i uvnitř podniku EKO VY_32_INOVACE_EKO_06
Marketingový výzkum 3 typy cílů výzkumu předběžný (explorační) – ověření správnosti zadání, návrh hypotézy popisný (deskriptivní) – přesný popis situace, potvrzení nebo odmítnutí hypotézy příčinný (kauzální) – co je příčinou a jaký následek EKO VY_32_INOVACE_EKO_06
Marketingový výzkum b)plán výzkumu stanovení metody výzkumu problém – vybrat správný vzorek dotazovaných a jeho velikost c)metody sběru informací finančně náročné pozorování (průmyslová kamera), průzkum (dotazník), experiment (laboratorní testy) EKO VY_32_INOVACE_EKO_06
Marketingový výzkum členění informací: A.primární – získány z výzkumu, slouží výzkumu, nebyly dříve publikovány sekundární – shromažďovány a publikovány někým jiným B.interní – z vlastního podniku externí – zdroje z venku C.kvantitativní – vyjadřují množství, velikost, úroveň zkoumaných jevů kvalitativní EKO VY_32_INOVACE_EKO_06
Marketingový výzkum d)projekt výzkumu představuje plán realizace standardní obsah zpracovat sami nebo marketingová agentura e)analýza údajů zpracování údajů, analýza využití PC programů eliminace nepřesných, nepodstatných informací EKO VY_32_INOVACE_EKO_06
Zdroje Moudrý, M. Základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., ISBN Boučková, J. a kolektiv autorů. Základy marketingu. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, ISBN Jakubíková, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing, a. s., ISBN Kliparty jsou volně přístupné v programu Word. EKO VY_32_INOVACE_EKO_06