LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014. Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Advertisements

Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Podmět (Po) - opakování
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
UDINE 2011 LINGUA CECA III © Božena Bednaříková.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Větné členy.
Vzorce se slovesy s obecným významem změny Jiří Řezáč VMS, 8. prosince 2009.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Předmět Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0109 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk.
Pád substantiv.
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Předložky -Předložky jsou neohebné slovní druhy, které samy o sobě nejsou větnými členy. -Plného významu nabývají pouze ve spojení s podstatnými jmény,
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
UDINE LINGUA CECA I LM ZS 2012/2013 Božena Bednaříková.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:Mgr. Petra Pláničková Název: VY_32_INOVACE_377_STAVBA VĚTY Téma: VĚTA JEDNODUCHÁ,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Větné členy, základní větné členy
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se vrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů rodičům.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková.
Udine 2012 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. P6 Funkce českého pádu.
Elipsa a zeugma Jan Martikán (325587).
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
La Sapienza Roma 2014 ( ), P2 PROČ SE SKLOŇUJÍ SLOVA V ČEŠTINĚ + Jak se tvoří nová slova v češtině Božena Bednaříková.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0102 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0118 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
holé, rozvité, několikanásobné
UDINE Lingua ceca I LM ZS 2013/2014 Božena Bednaříková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Universitá degli Studi di Udine
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Zvláštnosti větné stavby
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
ZÁKLADNÍ PROMLUVOVÁ PÁSMA
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Transkript prezentace:

LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014

Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy

O čem je tato prezentace Co jsou to komplementy Typy komplementů Vyjadřování objektového komplementu Cvičení

Co jsou to „komplementy“ obsazují pravovalenční pozici slovesa obligatorní doplnění PREDIKÁT levovalenční člen pravovalenční člen VERBUM subjekt komplement

Typy komplementů OBJEKTOVÝ Babička upekla dort. ADVERBIÁLNÍ Učitel se tváří překvapeně. KVALIFIKAČNÍ Ta zpráva se zdá neuvěřitelná! Zvolili ho děkanem fakulty/zvolili ji děkankou fakulty.

KOMPLEMENT OBJEKTOVÝ A) vyjádření substantivem, popř. syntaktickým substantivem AKUZATIV primární funkce, tranzitivní verba Četla knihu, pozoroval motýly, znám ho, ošetřovali raněné, slyšeli jsme „hurá“!

GENITIV 1) varianta akuzativu genitiv záporový a genitiv partitivní Neměl ani koruny. ← ? Přidala jim do tašky jablek a ořechů. ← (knižní) varianta akuzativu Vojáci dobyli toho velkého města brzy ráno. ← Nakonec dosáhl svého cíle. ← archaická varianta akuzativu Poslouchejte svých rodičů! Následujte jeho příkladu. 2) u reflexivních sloves – jen gen.! Dotkl se stěny. Dosáhli jsme vrcholu hory. Bojí se tmy.

DATIV 1) tzv. druhý objekt - u sloves se 2 pravovalenčními pozicemi Darovala babičce knihu. Věnoval jí svou první skladbu. Učitel vysvětlí žákům příklad. 2) jeden objekt - jediná pravovalenční pozice Pomáhali rodičům. Tomu nerozumím. Podobá se své matce. Smějí se mu. Celý život sloužil královně.

INSTRUMENTÁL jen omezená skupina sloves obvykle význam „hýbat něčím“ Otec krčil rameny, matka lomila rukama a dcera koulela očima. Třásli jsme stromem (abychom získali ořechy). X zabýval se jazykem, plýtvali materiálem, šetřili penězi (ČNK: šetřili energií/elektrickou energii, peníze) Pozn.: V akademické Mluvnici češtiny hodnoceno jako nevalenční člen, jako adverbiále označující prostředek činnosti (mávat šátkem, sekat sekyrou, jet autem – psát na stroji, poslat zboží po lodi)

Předložkový pád Vžil se už do své nové role. Ustoupili od svých požadavků. Zvyká si na život ve městě. Bojí se o své děti. - jen jedna možná předložka X Dívá se na obraz. X Dívá se do dálky. Pozn.: Hranice mezi objektem a adverbiále jsou vágní.

B) Vyjádření vedlejší větou 1) primárně např. u sloves „mluvení“ a) spojkové (že, zda, jestli, aby) Řekl, že nepřijde. Ptala se nás, jestli/zda Petr přijde. Nevím, jestli/zda už přišel. Žádáme vás, abyste přišli včas. b) vztažné (kdo, do, kdy, kde…) Ptal se, kdo přijede / kdy přijedou rodiče / kde jste strávili dovolenou. c) opěrný výraz Opakuji jen to, co jsem slyšel. Věřím jen tomu, co jsem slyšel. 2) je možná nominalizace Nařizuji vám, abyste mlčeli! → Nařizují vám mlčet / mlčení. Navrhl, abychom si udělali přestávku. →

Cvičení ve zvláštním souboru.

Děkuji za pozornost.