Nákupní chování – psychologické aspekty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chování a rozhodování spotřebitele
Advertisements

ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Podpora prodeje PODPR/ P3
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
PSYCHICKÉ JEVY.
Spotřebitelské chování
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
Agregátní poptávka a nabídka
Pozorování prezentuje: Václav Bubeníček.
VY_32_INOVACE_EKO_01 VZNIK MARKETINGU.
OSOBNOST.
VY_32_INOVACE_EKO_08 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: chování.
Vybrané metody analýzy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_19.
Základy marketingu šestá přednáška
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_196.
Spotřebitelské chování SPOCH/ P4
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_18.
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Zákazník v maloobchodě
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Nákupní chování spotřebitele
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
MARKETINGOVÝ MIX.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Preferenční kritéria při nákupu potravin Preferential factors affecting food purchases.
ANALÝZA TRHŮ A KUPNÍ CHOVÁNÍ ORGANIZACÍ
Chyby při vnímání druhých lidí
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Teorie vzdělávání dospělých
Nákupní rozhodování.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
MARKETINGOVÝ MIX VE SLUŽBÁCH
8. Marketing.
Kupní chování a EU.
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
MARKETING Přednáška P
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
MARKETING 2.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Teorie vzdělávání dospělých
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
Nákupní chování. Nákupní chování Typy kupujících individuální kupující – sám rozhoduje o nákupu, snaží se uspokojit vlastní přání a potřeby.
The customer journey AIDA Faktory ovlivňující chování spotřebitelů
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
Sociální psychologie – CŽV 2012
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
MARKETING Přednáška P
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÁ PODMÍNĚNOST
Transkript prezentace:

Nákupní chování – psychologické aspekty

Rozhodování se při nákupu Průběh nákupního chování ovlivňuje: Osobnost a její vlastnosti Postoje Názory Znalosti Motivační struktura Sociální role =) různé jednání při stejné nabídce a stejných podnětech

Význam cíle pro nákupní chování Cíle: krátkodobé a dlouhodobé Hledisko konkrétnosti: Touha Přání Snažení se

Proces rozhodování o nákupu 5 etap: Poznání problému (uvědomění si potřeby) Hledání informací (jejich nedostatek zvyšuje pocit rizika, přebytek však může vést k dezorientaci; významná je jejich forma) Zhodnocení alternativ Rozhodnutí o nákupu Vyhodnocení nákupu

Faktory ovlivňující nákupní chování Především rozhodovací proces Fishbeinův model (racionální volba =) co nejméně kompromisů) =) kompenzační strategie (jedna vlastnost může kompenzovat jinou) Konjunktivní model nákupního chování Disjunktivní model nákupního chování

Druhy nákupu Extenzivní – není předem rozhodnut o nákupu =) vyhledává informace a věnuje pozornost reklamě (dražší nákupy) Impulzivní – reaktivní jednání, argumenty nehrají podstatnou roli (produkty se většinou příliš neliší, drobné nákupy) Limitovaný – produkt nebo značku neznáme, ale vycházíme z obecných zkušeností; většinou „čím dražší, tím lepší“, další kritéria – ekologické, morální atp. Zvyklostní – potraviny, tabák atp.; oblíbená značka, loajalita

Další možné členění nákupního chování Automatické chování – rutina, pravidelné nákupy nižší cena, rozhodování hlavně na bázi osobních zkušeností Řešení omezeného problému – zákazník je dobře obeznámen se sortimentem =) potřebuje pouze doplňující informace (př. novinka, kterou zná z letáku) Řešení extenzivního problému – především drahé a neznámé věci, je třeba čas na vyhledání informací, zvažování alternativ při rozhodování

Druhy nákupního rozhodování Určovány nejen produktem, ale také angažovaností spotřebitele Pro nákup Proti nákupu – nelibost, výhrady, morální aj. hledisko Vliv „halo efektu“ a atribučních soudů! Schéma nákupního rozhodování: Vlastnosti kupujícího + vnější vlastnosti produktu =) první dojem … teprve pak vlastnosti produktu a kognitivní zpracování

Využití nových poznatků z oblasti výzkumu mozku Nevědomé rozhodování má podíl na celkovém 70 – 90% =) nevědomé určuje vědomé! (ne naopak) – předpokládal již Leibnitz (konec 17. st) Vliv emocí – za vědomým zpracováním je ještě emocionální konstrukční princip (není přístupný pro naše vědomí) =) optimalizujeme a zpracováváme informace z nevědomí - Pozitivní a negativní emoce se odpuzují! =) nepřímá úměra

Využití nových poznatků z oblasti výzkumu mozku II. Vyhodnocování informací v limbickém systému – promítá se do polarit =) dobrý/špatný atp. =) rozhodování se mezi pozitivním a negativním Základem pro výše uvedené jsou právě emocionální procesy probíhající v limbickém systému! Když LS nedospěje k polarizaci =) „nuda pro mozek“ =) vymazáno a mozek zbaven balastu =) do mozku jsou vpuštěny pouze informace mající „emocionální relevanci“ (+ či -)!!!

Využití nových poznatků z oblasti výzkumu mozku III. Limbický systém – z většiny určen geneticky Př. – Rozlišování položek v hypermarketech (v ČR cca 12000, v USA až 30000) – nutná rychlá kategorizace (zajímavé/nezajímavé). Zpravidla mechanické rutinní chování – příchod k určitému regálu, aniž se dívá jinam Přemýšlení – pouze u zboží „rizikového (pojištění, biopotraviny atp.), s emočním vztahem (koníčky) či drahého (byt, auto) =) emocionálně si nákup užívá

Syndrom ptačí matky Pečlivě vybírá místo na hnízdo a pak na něm sedí i při ohrožení a změně podmínek Co např. zákazníci mobilních operátorů?

Vliv nákupních a spotřebních zvyklostí na nákup Důležitá znalost nákupních a spotřebních zvyklostí pro analýzu nákupního chování Hlavní vlivy: Kulturní podmíněnost Přání a očekávání (latentní, pasivní, vyloučená i aktivní) Racionalita Preferenční soudy Předchozí zpracování informací

Další faktory Při objektivně stejně hodnotných nabídkách jsou hrozící ztráty hodnoceny výše než možné zisky Výsledky porovnávání nemusí být vždy symetrické (posune se ohnisko a je to jinak =) různé výsledky) Množství použitých informací neroste s množstvím informací k dispozici Čím více dimenzí je použito při hodnocení, tím je toto mírnější Kognitivní náročnost ovlivňuje výsledek, ale nemusí vždy vést k lepším rozhodnutím

Další faktory II. Místo prodeje Pochopení motivačních faktorů a hodnotových systémů a potřeb zákaznáka - Na místě prodeje lze uspokojit i další důvody nákupního chování (společenský zážitek, vědomí vlastního já – vazba na produkty, které uspokojí aspekty „já“, naplnění touhy) Vliv merchandisingu – např. pozit. vliv doby sledování daného regálu (př. množství výběru značek)

Další faktory III. Zrakové vnímání značek: Globální vnímání výrobků: 6m (včetně periferního) Globální vnímání značek: 3m Přesné vidění značek: 1m Dodatek nebo manipulace s výrobky: 1m Vůně (různé, zpravidla méně než 1m) Impuls či okouzlení =) 6m

Proces nákupu Percepce (vidí výrobek) Kognice (výběr + rozhodování) Percepce II. (dotek, vůně atp. – dodatečné informace) – cítí potřebu se dotknout, přivlastnit si atp. Definitivní rozhodnutí