Obtíže žáků s učením a chováním

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Zákon o sociálních službách
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
PSYCHICKÉ JEVY.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
DĚTI NA CESTĚ Zdravotní, psychické a sociální důsledky náhradní péče
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Vliv náhradních forem péče na vývoj a život dítěte
Možnosti vizualizace výuky
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Emoce (city).
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Komunikace s dětským pacientem
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Děti by nikdy neměly trpět bolestí Léčba musí probíhat ve spolupráci s rodinou Stále někdy nedostatečná léčba Dítě nedokáže bolest dobře vyjádřit a popsat.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Internalizované poruchy chování
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Obtíže žáků v učení a chování II.
Obtíže žáků s učením a chováním III.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Mgr.Michal Vičar Emoce.
DMO dětská mozková obrna
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Číslo v digitálním archivu školy
Vývoj člověka Ontogeneze.
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Pedie Co mají společné?.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
DMO (dětská mozková obrna)
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní pojmy speciální pedagogiky
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Obtíže žáků s učením a chováním

Obtíže žáků s učením a chováním (1) „Osobnost učitele je nejmocnější nástroj ovlivňování žáků. Je působivější než zvolené pedagogické metody, prostředky a techniky směřující záměrně k výchovným účinkům.“ R. Kohoutek Školní výkon. Prospěch. Školní zdatnost. Neprospěch ve škole. Školní úspěšnost – neúspěšnost. Úspěch – neúspěch (není to vlastně odložený úspěch?)

Obtíže žáků s učením a chováním (2) Absolutní školní neúspěšnost – těžké zdravotní postižení. Relativní (dílčí) školní neúspěšnost - příčiny sociálně psychologické, - příčiny biologicko – psychologické, - příčiny intrapsychické.

Obtíže žáků s učením a chováním (3) Úspěch plodí úspěch (kruh úspěchu) dostaví se úspěch uspokojení: žák se setká s pochvalou učitele a s oceněním vrstevníků, sám je se sebou spokojen   motivace: roste spolu s vytrvalostí a snahou, studijní práce se zlepšuje sebedůvěra: žák si důvěřuje "já to dokážu", zvyšuje se jeho sebevědomí a sebehodnocení

Obtíže žáků s učením a chováním (4) Bludný kruh neúspěchu žák prožije neúspěch setká se s kritikou: a nedostane se mu posílení, pociťuje osobní nespokojenost   motivace klesá spolu s vytrvalostí a snahou, studijní práce se zhoršuje klesá jeho sebedůvěra, říká si: "já to nedokážu", jeho sebevědomí i sebehodnocení se snižuje

Obtíže žáků s učením a chováním (5) Vývojové poruchy – příčiny obtíží žáků - somatické příčiny - psychické a psychosociální příčiny

Obtíže žáků s učením a chováním (6) Příznaky vývojových poruch (symptomy) Ve třech oblastech: v oblasti somatických funkcí v oblasti poznávacích (kognitivních) procesů v oblasti citové (emociální). Změna v chování dítěte, nápadnosti v mimice, náhlý pokles zájmu o výuku, zhoršený prospěch, varovné signály – učitel pozná, že se s dítětem něco děje. Při spojení několika příznaků – soubor (syndrom): Úzkostné projevy, strach, plačtivost, atd.

Obtíže žáků s učením a chováním (7) Projevy vývojových poruch se liší podle jednotlivých věkových období předškolní věk mladší školní věk období puberty období adolescence

Obtíže žáků s učením a chováním (8) Období předškolního věku Nejčastější somatické poruchy do 3 let věku již byla odhalena těžší tělesná, smyslová a mentální postižení akutní záněty horních a dolních cest dýchacích, zánět středouší, adenoidní vegetace obtížně se odhalují některé zrakové vady: krátkozrakost, dalekozrakost, šilhání z poruch sluchu – nedoslýchavost – rozvoj řeči a myšlení, zvláštnosti v chování neobratnost v chůzi – nepodceňovat, zjistit příčinu; ale také vyšší hmotnost, doma nadměrně chráněné děti opožďování nebo nápadné urychlování růstu; pozor na tělesné „neprospívání“ u týraného dítěte – spolu s psychickými příznaky úrazy dětí – velký problém, děti je nutné mít stále pod dohledem

Obtíže žáků s učením a chováním (9) Nejčastější příznaky psychických poruch Somatické projevy poruchy týkající se jídla: nechutenství, přejídání – mohou upozornit na psychické problémy, problémy v rodině, pozor na návyk poruchy spánku: až 20% dětí, úzkostnost, strach z odloučení od rodičů, konflikty v rodině, pozor na možnost onemocnění pomočování; norma 3 – 5 let, pozor na znovuobjevení – řešit s odborníky motorika – neobratnost, pohyby obličeje, výraz dětského obličeje: „vidím ti to na očích“, deprivované děti „neoživené výrazy dětských tvářiček“, odraz duševního stavu v mimice, změny ve výrazu je nutno odlišit od nutkavých pohybů – tiků ostatní pohyby

Obtíže žáků s učením a chováním (10) Poruchy poznávacích (kognitivních) funkcí Vnímání (percepce) rozvíjení je nestejnoměrné – souvisí s dozráváním CNS množství signálů z okolí – pozornost dítěte: až 30% 9–12 letých dětí jeví slabou koncentraci pozornosti nesoustředěnost předškolních dětí je běžná, ale nutno pečovat o schopnost zaměření pozornosti nesoustředění dospělí – nesoustředěné dítě

Obtíže žáků s učením a chováním (11) Paměť bájivá lhavost, konfabulace jsou časté, avšak pozor na zlehčování věrohodnosti výpovědí dětí – zneužívání, týrání Myšlení poruchy u předškolních dětí obtížně zjistitelné je třeba pozorovat pohyby: zpomalení myšlení = zpomalení pohybů zpomalením však reagují i úzkostné, ustrašené děti, děti příliš ochraňované

Obtíže žáků s učením a chováním (12) Intelekt, rozumové schopnosti v normálních podmínkách života je dostatek stimulů pro intelektuální rozvoj dítěte negativní vliv podvýživy, nedostatečná hygiena vliv rodiny prvořadý rozpoznání poruch rozumového vývoje je obtížné

Obtíže žáků s učením a chováním (13) Poruchy citů projevy citů - pocity (dítě a jeho vztah k okolí) - tělesné projevy (hlas, mimika, gestikulace, pohyby těla) - fyziologické změny (v CNS i periferním nervovém systému) základní city: radost, smutek, hněv a dále city společenské, estetické, etické nežádoucí projevy citů: afekty, strachy, úzkosti, výkyvy nálad – souvisí s temperamentem úsměv, „sociální úsměv“ neusmívá-li se předškolní dítě: porucha vývoje meziosobních vztahů, deprivace nebo závažné onemocnění

Obtíže žáků s učením a chováním (14) Poruchy citů (pokračování) pláč – projev starosti a obav z neznámého, separační úzkost při odloučení od matky – doznívá pozor na zlobné afekty, výbuchy hněvu v předškolním věku ukrývají úzkost hlavní projev neuroticismu: volit citlivý přístup+ pozor na vyústění do školní fobie strach běžné dětské strachy v předškolním věku ubývají (hluk, pád, cizí předměty) narůstá strach ze zvířat, imaginárních bytostí deprese nejsou běžné v tomto věku

Obtíže žáků s učením a chováním (15) Psychosociální poruchy Narušená interakce mezi individuálním chováním dítěte a jeho užším rodinným nebo širším (kolektivním) společenským prostředím. Tři formy: - forma pasivní - forma agresivní - forma kompromisních reakcí

Obtíže žáků s učením a chováním (16) pasivní forma: únikové reakce – mlčení, lhaní, pozdní příchody, útěky; v předškolním věku začínají častěji než jiné, je jim třeba věnovat pozornost agresivní: častější v pozdějším dětství, vyskytnou-li se v předškolním věku – nutno řešit odborně jako poruchu chování; odlišit od braní hraček, odstrkování dětí, poškozování věcí kompromisní reakce v předškolním věku se nevyskytují, jde o nestabilnost v rodině, osobních vztazích, na pracovišti