Vztahy ve třídě, sociální klima

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Diagnostika vnitřních podmínek výuky
 Seskupení lidí spojených určitými vazbami; vyvíjejí společnou činnost, mají společný cíl.  Protiklad - náhodné setkání (koncert, autobus)  Vzájemné.
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Práce se třídou část 1 PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Metody sociální pedagogiky
sociální psychologie Škola:
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Test D-1 je sociometrická diagnostická metoda diagnostikující třídní kolektiv. Je zadávána prostřednictvím dotazníku, který je předložen všem jednotlivým.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Sociologický výzkum III.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Aneb co může říci školní psycholog
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Kateřina Lojdová Klima školní třídy Kateřina Lojdová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Diagnostika třídních kolektivů
Metody pedagogické diagnostiky
Život ve skupině Petr Machala.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Přehled výzkumných metod
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Mgr. Zuzana Kročáková …I KDYŽ TO MNOHDY NEVÍ.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Vrstevnické skupiny Vztahy ve školní třídě
MODERNÍ PEDAGOGIKA KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV
Diagnostika třídních kolektivů Práce s třídními kolektivy
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Žákovský parlament. Charakteristika Prostředník mezi učiteli a žáky, žáky a vedením školy, školou a obcí Prostředník mezi učiteli a žáky, žáky a vedením.
Pražské fórum primární prevence rizikového chování 2015 na téma agrese a agresivní chování PROGRAM ROZVOJE TŘÍDNÍHO KOLEKTIVU (PROTK)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Projekt CHIPS Projekt k řešení sociálně-patologických jevů.
Aplikovaná sociální psychologie
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Metody psychologie III.část – testy Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele SŠ k tématu – METODY PSYCHOLOGIE - testy. V prezentaci je uvedeno –
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
Psychologie práce a organizace Matěj Stříteský
Prevence sociálně patologických jevů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Analýza vnitropodnikové komunikace ve vybrané organizaci Autor práce: Zdeňka Sukdoláková Vedoucí.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
MODERNÍ PEDAGOGIKA KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Assessment centrum.
Diagnostika třídních kolektivů
dotazníkové šetření KLIMA ŠKOLY
Metody psychologie.
Aplikovaná sociální psychologie
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Diagnostika skupin ve školním prostředí - žáci ve třídě
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Školská sociální práce
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Vztahy ve třídě, sociální klima

Sociální struktura třídy je pro třídního učitele: „… v podstatě profesionální povinností. Pouze pokud bude vědět, kteří žáci tvoří ve třídě sociální elitu a kdo je outsiderem, má možnost účinně ovlivňovat vztahy mezi dětmi žádoucím směrem a také jeho vzdělávací úsilí bude mít větší efekt.“ Zuzana Hajd-Moussová

Školní třída Formální skupina Neformální skupina Puberta – uzavření se do sebe – náročnější zkoumání sociálního prostředí třídy potřeba vyjadřovat názory

Pozice ve skupině (podle studijních materiálů MU Brno) Populární, oblíbení, akceptovaní, trpění, mimostojící Vůdcové, aktivní pomocníci, podřízení, pasivní, periferní Podporovaní, odmítaní, přehlížení, izolovaní

Způsoby prosazování se ve skupině Agresivní Manipulativní Adekvátní Kategorie vztahů Vliv – moc rozhodovat, řídit, přirozená autorita, asertivita, rozhodnost, pohotovost v kritických situacích Oblíbenost – „šéfové“ nemusí mít největší sympatie spolužáků

Skupinové role Neformální vůdce Hvězda Expert Šašek Pasivně přizpůsobivý Okrajová pozice Obětní beránek

Hvězda Nejsilnější pozitivní emoční odezva Sociální cítění Schopnost pomáhat druhým Sympatická a populární schopnost (sportovec…) Vizáž Materiální zázemí Sociální a emoční inteligence

Třídní šašek Aktivátor smíchu Nemusí být oblíbeno jako „hvězda“ Sympatie pouze v situacích, kdy ostatní baví

Další role Outsider – nedoceňován, opomíjen, vstřícný ke spolužákům Obětní beránek – šikana Izolátor – žije na okraji třídy a o dění ve třídě se nezajímá

KLASICKÁ SOCIOMETRICKÁ METODA

Sociometrický test (Moreno) Zjišťování, popis, analýza mezilidských vztahů v malých sociálních skupinách Jedna (nebo málo) otázka Zjišťuje se pozitivní a negativní volba = sympatie a antipatie

Sociometrický test - pravidla Stanovení hranic sociální skupiny Možnost neomezeného počtu výběrů (v současnosti není striktně dodržováno) Jednoznačné kritérium výběru Porozumění otázkám – jednoznačnost (S kým ze třídy by jsi chtěl jet na společný výlet?) Volba je subjektivní a tajná Výsledky mají být spojovány s výchovnými opatřeními

Postup - Sestavení sociometrické matice

Postup - Sestavení sociogramu

Výpočet sociometrických indexů Individuální Skupinové Indexy charakterizující strukturu podskupin

SO-RA-D = SOCIOMETRICKÝ RATINGOVÝ DOTAZNÍK

SO-RA-D

Alternativní způsoby zkoumání sociálního klimatu ve třídě

Projektivní technika Strom s postavami Rozhovor, popis postav, napodobování gest „Kdo jsem?“ - vyber postavu, která představuje tebe (červeně) „Kde je můj kamarád?“ - vyber postavu, kterou bys chtěl za svého kamaráda (zeleně) „Kdo se mi vůbec nelíbí? S kým bych nekamarádil?“ (modře i více možností)

16 13 17 14 15 12 9 10 11 7 6 8 1 3 5 4 2

Rozdělení postav do skupin Kamarádský, hravý – 5,10,15 Pomáhající druhému – 2,13 Samotáři se spokojeným výrazem – 4,8,9,14,16 Samotáři s nespokojeným výrazem, nezúčastněný postoj – 2,11,12,17 Snažící se dostat vzhůru, ale s obtížemi či nutnou pomocí – 1,3,6,7

Doporučená a použitá literatura: http://ceskaskola.cz/Article http://www.ped.muni.cz/wphe/materialy/texty/psychologie/socialnipsychologie.htm