Vztahy ve třídě, sociální klima
Sociální struktura třídy je pro třídního učitele: „… v podstatě profesionální povinností. Pouze pokud bude vědět, kteří žáci tvoří ve třídě sociální elitu a kdo je outsiderem, má možnost účinně ovlivňovat vztahy mezi dětmi žádoucím směrem a také jeho vzdělávací úsilí bude mít větší efekt.“ Zuzana Hajd-Moussová
Školní třída Formální skupina Neformální skupina Puberta – uzavření se do sebe – náročnější zkoumání sociálního prostředí třídy potřeba vyjadřovat názory
Pozice ve skupině (podle studijních materiálů MU Brno) Populární, oblíbení, akceptovaní, trpění, mimostojící Vůdcové, aktivní pomocníci, podřízení, pasivní, periferní Podporovaní, odmítaní, přehlížení, izolovaní
Způsoby prosazování se ve skupině Agresivní Manipulativní Adekvátní Kategorie vztahů Vliv – moc rozhodovat, řídit, přirozená autorita, asertivita, rozhodnost, pohotovost v kritických situacích Oblíbenost – „šéfové“ nemusí mít největší sympatie spolužáků
Skupinové role Neformální vůdce Hvězda Expert Šašek Pasivně přizpůsobivý Okrajová pozice Obětní beránek
Hvězda Nejsilnější pozitivní emoční odezva Sociální cítění Schopnost pomáhat druhým Sympatická a populární schopnost (sportovec…) Vizáž Materiální zázemí Sociální a emoční inteligence
Třídní šašek Aktivátor smíchu Nemusí být oblíbeno jako „hvězda“ Sympatie pouze v situacích, kdy ostatní baví
Další role Outsider – nedoceňován, opomíjen, vstřícný ke spolužákům Obětní beránek – šikana Izolátor – žije na okraji třídy a o dění ve třídě se nezajímá
KLASICKÁ SOCIOMETRICKÁ METODA
Sociometrický test (Moreno) Zjišťování, popis, analýza mezilidských vztahů v malých sociálních skupinách Jedna (nebo málo) otázka Zjišťuje se pozitivní a negativní volba = sympatie a antipatie
Sociometrický test - pravidla Stanovení hranic sociální skupiny Možnost neomezeného počtu výběrů (v současnosti není striktně dodržováno) Jednoznačné kritérium výběru Porozumění otázkám – jednoznačnost (S kým ze třídy by jsi chtěl jet na společný výlet?) Volba je subjektivní a tajná Výsledky mají být spojovány s výchovnými opatřeními
Postup - Sestavení sociometrické matice
Postup - Sestavení sociogramu
Výpočet sociometrických indexů Individuální Skupinové Indexy charakterizující strukturu podskupin
SO-RA-D = SOCIOMETRICKÝ RATINGOVÝ DOTAZNÍK
SO-RA-D
Alternativní způsoby zkoumání sociálního klimatu ve třídě
Projektivní technika Strom s postavami Rozhovor, popis postav, napodobování gest „Kdo jsem?“ - vyber postavu, která představuje tebe (červeně) „Kde je můj kamarád?“ - vyber postavu, kterou bys chtěl za svého kamaráda (zeleně) „Kdo se mi vůbec nelíbí? S kým bych nekamarádil?“ (modře i více možností)
16 13 17 14 15 12 9 10 11 7 6 8 1 3 5 4 2
Rozdělení postav do skupin Kamarádský, hravý – 5,10,15 Pomáhající druhému – 2,13 Samotáři se spokojeným výrazem – 4,8,9,14,16 Samotáři s nespokojeným výrazem, nezúčastněný postoj – 2,11,12,17 Snažící se dostat vzhůru, ale s obtížemi či nutnou pomocí – 1,3,6,7
Doporučená a použitá literatura: http://ceskaskola.cz/Article http://www.ped.muni.cz/wphe/materialy/texty/psychologie/socialnipsychologie.htm