Podnikové informační systémy Analýza podnikových procesů a datových zdrojů Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku MOLNAR@FSIH.CVUT.CZ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1IT PVY Klasifikace programového vybavení Ing. Jiří Šilhán.
Advertisements

M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
Přednáška č. 1 Úvod, Historie zpracování dat, Základní pojmy
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
S YTÉMOVÁ INTEGRACE Ing. Jiří Šilhán. S YSTÉMOVÁ INTEGRACE Jedná se o přístup, který přispívá k integraci nesourodých výpočetních systémů. Vyplývá ze.
Podnikové informační systémy úvod
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
 Informací se data a vztahy mezi nimi stávají vhodnou interpretací pro uživatele, která odhaluje uspořádání, vztahy, tendence a trendy  Existuje celá.
Technická dokumentace
Procesy Informační proces
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Organizační struktury
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
MP Orga, spol. s r.o. MP Orga MP Orga Maestro Informační systém pro správu organizační struktury.
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Audit administrativních činností
Kvalita administrativních procesů. TQM Podniková strategie Přínos kvality procesů Systém a důsledné uplatňování Odpovědnost zaměstnanců Modelování procesů.
Databáze Jiří Kalousek.
Analýza a popis pracovního místa
D ATOVÉ MODELY Ing. Jiří Šilhán. D ATABÁZOVÉ SYSTÉMY Patří vedle textových editorů a tabulkových kalkulátorů k nejrozšířenějším představitelům programového.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Relační databáze.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Marie Borecká, Kristina Ficencová 6. kruh, 1. ročník VSRR
Databázové systémy. Práce s daty Ukládání dat Aktualizace dat Vyhledávání dat Třídění dat Výpočty a agregace.
Globální architektura IS/ICT
Databázové systémy Architektury DBS.
Základní pojmy Systém je abstrakce, kterou si lidé vytvářejí v procesu poznávání jako nástroj zkoumání reálných objektů.
Metainformační systém založený na XML Autor: Josef Mikloš Vedoucí práce: Ing. Jan Růžička, Ph.D. V/2004.
Informatika pro ekonomy II přednáška 10
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
ŘÍZENÍ JAKOSTI A SPOLEHLIVOSTI Věra Pelantová Pavel Fuchs verze 2009
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Programové vybavení počítače
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Databáze.
DATABÁZOVÉ SYSTÉMY. 2 DATABÁZOVÝ SYSTÉM SYSTÉM ŘÍZENÍ BÁZE DAT (SŘBD) PROGRAM KTERÝ ORGANIZUJE A UDRŽUJE NASHROMÁŽDĚNÉ INFORMACE DATABÁZOVÁ APLIKACE PROGRAM.
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Databázové modelování
Databázové systémy Informatika pro ekonomy, př. 18.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Informační systémy v personálním řízení RNDr. Jan Žufan, Ph.D., MBA
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/9 9. Tvorba modelů v procesně řízeném podniku  Způsoby modelování  Základní postupy a role.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Reporting.
Business Inteligence 2. přednáška pro DS
ECM – Enterprise Content Management
1. Charakteristika IS Informační systém je soubor lidí, technických prostředků a metod, zabezpečujících sběr, přenos, uchování a zpracování dat za účelem.
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
Databázové systémy Úvod, Základní pojmy. Úvod S rozvojem lidského poznání roste prudce množství informací. Jsou kladeny vysoké požadavky na ukládání,
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
13.přednáška – Elektronické zásobování Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd.
Úvod do databází zkrácená verze.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Digitální učební materiál
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Procesní řízení (management)
Ekonomika malých a středních podniků
Sytémová integrace Ing. Jiří Šilhán.
Transkript prezentace:

Podnikové informační systémy Analýza podnikových procesů a datových zdrojů Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku MOLNAR@FSIH.CVUT.CZ

Metainformační systém METIS Informační systém Objektový systém

Vlastnosti METIS : - slouží k řízení IS/IT po celou dobu životního cyklu - je založen na databázi prvků IS/IT, jejich vlastností a vzájemných vazeb (katalogy programů, technických prostředků, datových struktur, uživatelů, organizačních míst a pod.) - tzv. podniková encyklopedie - obyčejně je realizován specializovaným softwarem CASE - Computer Aided System Engineering, resp. je součástí vývojového prostředí IS

Obsah METISu UŽIVATELÉ - funkce, postavení v organizační struktuře, oprávnění k přístupu, dislokace, telefon atd. DOKLAD/ZPRÁVA - název, stručný popis a účel, nositel, uživatel, obsah (soupis údajů), uspořádání, periodicita, počet vyhotovení atd. ÚDAJ - identifikátor (název), popis (sémantika), formát (typ a rozsah), doména (číselník), užití ve zprávách a dokladech atd. SOUBOR - název, struktura, velikost, nositel, způsob organizace, garant, užití v programech, atd. ÚLOHA - název, stručný popis, návaznost na další úlohy, uživatelský útvar, struktura programů, oprávnění k užívání atd. PROGRAM - název, popis funkce, příslušnost k úloze, programovací jazyk, původce/programátor, datum vzniku/verze, vstupní parametry, používané soubory, vytvářené zprávy atd.

Procesní organizace Soudobým tlakům trhu a jeho celkové turbulenci čelí moderně řízené podniky tzv. procesní organizací. Proces se obyčejně definuje jako “transformace vstupů do konečného produktu/služby prostřednictvím aktivit přidávajících tomuto produktu hodnotu“ Procesně řízený podnik je tedy orientován na výsledek všech činností, tj. na hodnotu, za kterou je zákazních ochoten zaplatit. Stanovené strategické cíle podniku se pak realizují prostřednictvím hlavních a podpůrných procesů, které v podniku probíhají

Nový (procesní) pohled na podnik znamená, že - abstrahujeme od formální organizační struktury podniku, protože procesy jsou na ní obecně nezávislé. - modelujeme „životní cyklus“ procesu - bouráme podnikové hranice, protože „zákazník“ procesu může být mimo podnik Příklady procesů: - vývoj nového výrobku - realizace objednávky/zakázky - tvorba marketingového plánu - sestavení požadavku na vládní zakázku - atp.

Proces definujeme jako posloupnost předem daných činností vykonávaných proto, aby bylo dosaženo předem daných cílů. ŘÍZENÍ PROCES VÝSTUP VSTUP TECHNOLOGIE (MECHANIZMUS)

Process Mapping pro každý proces určuje: hodnotu, kterou přispívá proces k finálnímu produktu „zákazníka“ - uživatele výstupů „vlastníka“ - zodpovědného za řízení procesu informační a hmotné vstupy informační a hmotné výstupy čas potřebný k realizaci procesu a jeho variabilitu zdroje potřebné na realizaci procesu a jejich variabilitu architekturu (technologii) procesu

Přístupy k analýze procesů Visual management - jedná se o systematické zviditelňování ukazatelů procesu ve formě názorných grafů, tabulek a panelů s cílem rychlého pochopení informací a zabránění nedorozuměním Interní benchmarking - jedná se o systematické porovnávání podobných procesů (činností, funkcí) uvnitř podniku s cílem zjištění úrovně výkonnosti, která je v dané oblasti nejlepší. Externí benchmarking - jedná se o systematické porovnávání podobných procesů (činností, funkcí) v různých podnicích s cílem zjištění úrovně výkonnosti, která je v dané oblasti nejlepší

Manažer procesu je odpovědný za definici a optimalizaci podnikových procesů, zejména z hlediska jejich nákladů, času a kvality. operativní řízení procesů a kapacit řízení monitorování procesů řízení provádění procesů

Tabulkové zachycení vazby funkcí na data

DFD - kontextové schéma ČTENÁŘI VYDAVATELÉ KNIHOVNA BANKA MAJITEL

DFD - Knihovna požadavky, výpůjčky, vratky 1 evidence knih ČTENÁŘ čtenářská agenda BANKA ediční plány platební příkazy 3 nabídky, objednávky, faktury 2 ekonomická agenda nákupní agenda VYDAVATEL hlavní kniha

DFD - čtenářská agenda 1.1 ČTENÁŘ zpracování požadavku evidence knih 1.3 1.2 zpracování záznamu zpracování výpůjčky 1.4 zpracování návratky

Entity-Realitonship Diagram - ERD RODNE-Č Jméno, adresa, ..... 1: N ČTENÁŘ Datum N : M Výpůjčka Datum Záznam ISBN Název ....... 1: N EXEMPLÁŘ KNIHA Existuje INV-Č Cena ...... Rok Je uložen Napsal JMENO Adresa ...... N : M REGÁL AUTOR Entity-Realitonship Diagram - ERD

Normalizovaná relační databáze CTENAR (RODNE-C, JMENO, ADRESA, .....) KNIHA (ISBN, NAZEV, .....) EXEMPLAR (INV-C, CENA, DAT-NAK, ....) AUTOR (JMENO, ADRESA, DAT-NAR, ....) VYPUJCKA (RODNE-C, INV-C, DATUM) ZAZNAM (RODNE-C, ISBN, DATUM) EXISTUJE (ISBN, INV-C) NAPSAL (ISBN, JMENO, ROK)

Instance relační databáze

Integritní schéma ČTENÁŘ ZAZNAM KNIHA NAPSAL VYPUJCKA EXISTUJE AUTOR RODNE-C ISBN ČTENÁŘ ZAZNAM KNIHA RODNE-C ISBN ISBN NAPSAL VYPUJCKA EXISTUJE JMENO INV-C INV-C AUTOR EXEMPLAR

má zapsán STUDENT PŘEDMĚT ERD Studium vyučuje je členem KATEDRA UČITEL

Co je číselník? Číselníkem se rozumí uspořádaný seznam kódů (číselných znaků, písmen či jejich kombinací) a jim přiřazených významů (verbálních popisů jevů či procesů) se základní společnou charakteristikou . Funkce číselníku může být: - identifikační - klasifikační - kombinovaná

Vlastnosti číselníků účelnost (souhlasnost s funkčními potřebami IS) rozšiřitelnost (možnost přidávání dalších objektů a vlastností) jednoznačnost (schopnost jednoznačně klasifikovat či identifikovat objekt) úspornost (náročnost na paměťový prostor) jednotnost (existence „jiných“ číselníků v organizaci) závaznost (organizační čí časová platnost) „srozumitelnost“ (schopnost člověka pochopit význam)

Katalog číselníků označení název a účel rozsah platnosti (podnikové, oborové, celostátní) doba platnosti garant (gestor) struktura

Podnikové číselníky organizační jednotky (útvary, střediska dílny apod.) budovy, sklady a pod. vnitropodnikové doklady (výdejky, příjemky apod.) obchodní doklady (faktury, objednávky apod.) osobní čísla zaměstnanců inventární čísla HIM apod. výkresy, technologické postupy apod. atd.

Celostátní číselníky

ODVĚTVOVÁ KLASIFIKACE EKONOMICKÝCH ČINNOSTÍ – OKEČ Předmětem odvětvové klasifikace ekonomických činností jsou všechny pracovní činnosti vykonávané ekonomickými subjekty a jsou určované jejich vývojem. Obecně je činnost dána kombinací práce, výrobní techniky, informační sítě, materiálů, výrobků a vede k vytvoření specifických výrobků nebo výkonů (služeb). Každá položka zahrnuje seskupení stejnorodých činností na příslušném stupni třídění Klasifikace obsahuje 17 kategorií, 31 subkategorií, 60 oddílů, 222 pododdílů, 503 skupin a 585 podskupin činnosti.

Struktura úlohy Uložená data Vstupní data VSTUP VÝPOČET ZPRACOVÁNÍ

Vstupní data z počítačového okolí ručně pomocí klávesnice a myši dotykovou obrazovkou různými snímači (magnetická karta, čárový kód, zabudovaný čip apod.) tabletem či skenerem různými čidly(počítadla, analogočíslicové převodníky a pod.) a pod.

Počítačová síť Počítačová síť je soubor elektronicky propojených počítačových systémů (uživatelů), které mezi sebou komunikují a sdílejí společné zdroje, zejména data, vstupní a výstupní zařízení s cílem optimalizace rozložení zátěže

Transakční systémy Příklady transakcí: - rezervace/prodej letenky, Transakcí je označována jakákoliv událost v realitě, jejímž důsledkem je změna stavu reality. Obrazem reality jsou data uložená v databázových souborech. V transakčních systémech je pak předmětem počítačového zpracování „promítnutí této události do stavu databáze, aby tato byla konsistentním obrazem reality. Příklady transakcí: - rezervace/prodej letenky, - změna funkčního zařazení pracovníka - potvrzení zakázky - výdej zboží ze skladu - a pod.

Transakce z databázového hlediska Transakce je posloupnost databázových operací, se kterou se zachází jako s celkem (např. záznam nové zakázky je nejen záznam do tabulky zakázek, ale také do příslušných vazbových tabulek zakázka-zákazník, zakázka-výrobek). Z hlediska zajištění konsistence databáze se posloupnost těchto operací provede buď úplná, nebo se neprovede vůbec.

Problémy řízení transakcí Data Recovery (obnovení databáze) po nesprávné transakci, kdy došlo k porušení konzistence databáze Concurency Control (řízení víceuživatelského přístupu) v situaci, kdy se více uživatelů snaží modifikovat stejná data Integrity Preservation (ochrana integrity), kdy je třeba „hlídat“zejména vstupní hodnoty klíčů, aby se nacházely v daných doménách )primární a sekundární klíče) Security Protection (ochrana dat) před neoprávněnými (neautorizovanými) přístupy

Výkon transakčního zpracování Výkon transakčního zpracování se měří pomocí testů stanovených konsorciem TPC (Transaction Processing Council) a výsledek závisí na vyladění konfigurace klient/server a na charakteru transakcí (dávkové, on-line, read-only). Pomocí testů TPC se měří nejen výkon v počtu transakcí/sekundu., ale i poměr cena/výkon, který zahrnuje pětiletou cenu HW, SW a údržby.

Prvky databázového systému SŘBD Slovník/ Adresář Báze dat Administrátor (správce) databáze

Tříúrovňová architektura klient/server Databázový server A Aplikační server 1 Aplikační server N Databázový server Z

Horizontálně distribuovaná databáze Závod A Závod B Přenosový podsystém Závod C Závod C

Vertikálně distribuovaná databáze Konstrukce Výroba Přenosový podsystém Obchodní činnost Ekonomika

Replikovaná distribuovaná databáze Lokalita A Lokalita B DB DB Přenosový podsystém Lokalita C DB

Čtyřstupňové modelování (ARIS Tools) I. Optimalizace procesů (BPR, referenční modely, simulace, zajištění kvality procesů) II. Řízení procesů (kapacitní a časové plánování, monitoring, controlling, MIS/EIS) III. Workflow (tok dokumentů, spouštění funkcí, uložení výsledků) IV. Zpracování (funkční a stavebnicové moduly, knihovna objektů, standardní moduly) a databáze

I. Optimalizace procesu – process design Podnikové procesy je nutné definovat, analyzovat z různých  hledisek (např. efektivnosti, důležitosti, přidané hodnoty, nákladovosti a časového průběhu). Na modelech podnikových procesů je pak možné provádět různé analýzy a simulací je možné odzkoušet i několik variant průběhů procesů. Velmi důležité je, že získané vědomosti a zkušenosti z modelování procesů mohou být použity v nových projektech jako určitá výchozí řešení. Tyto tzv. referenční modely, které byly získány z postupného empirického zlepšování procesů, přináší podstatné úspory při tvorbě optimálních průběhů procesů.

II. Řízení procesu – process management Na této úrovni se probíhající podnikové procesy plánují a řídí z pohledu vlastníka procesu. Nasazují se k tomuto účelu postupy pro řízení průběžné doby procesu a kapacity, stejně jako pro analýzu nákladů na proces. Monitorováním procesu se může vlastník procesu informovat o aktuálním stavu zpracování svých procesů

III. Workflow – process workflow Pomocí workflow nástrojů lze řídit průběh procesů na základě definované posloupnosti provádění jednotlivých funkcí, které jsou realizovány ve spolupráci pracovníka s jednotlivými programy standardního nebo aplikačního software. Průběh zpracování podle podnikových procesů lze pak monitorovat (pomocí zpětné vazby do úrovně řízení procesu) a pomocí analytických postupů vznikají údaje pro optimalizaci procesů. Monitoring pomocí zpětné vazby umožňuje průběžné zlepšování podnikových procesů..

IV. Zpracování – process application Na základě znalostí funkcí v probíhajících podnikových procesech je možné lépe specifikovat požadavky na aplikační software a provést kvalifikovaný výběr aplikačních softwarových balíků. Na této úrovni se konkrétně zpracovávají dokumenty transportované na pracoviště, provádějí se tedy funkce podnikového procesu. K tomu se nasazují počítači podporované systémy aplikací – od jednoduchých textových editorů až po komplexní moduly standardního aplikačního software.

Metoda ARIS

Integrace pohledů: komplexní pohled na podnik organizační pohled datový pohled funkční pohled Integrace pohledů je v metodě ARIS zajištěna použitím totožných objektů v různých typech modelů. Takto vytvářený model podniku je pak konzistentní a tím i jednoduše udržovatelný. Konzistence popisu v nástroji ARIS-Toolset je dále zajištěna automatickou kontrolou jednoznačnosti pojmenování objektů, různými typy kopírování objektů a výkonnými prostředky pro vyhledávání objektů v rámci celého popisu. řídící pohled 11