2012 / 2013 Metodika - teorie Metodica. 2012 / 2013 Metodika - teorie Cíle katedry Metodica - zopakovat a p ř iblí ž it skautské principy, skautskou výchovnou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Služby pro rodiny v ČR výzvy a perspektivy
Advertisements

Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_16.
Jaroslav Šlehofer „Cobra“
ROVERING co nabízí a přináší
Poslání, principy a metoda skautingu
ALKO JÓGA PRAVIDELNÝM PROCVIČOVÁNÍM DOVEDETE PROVEDENÍ JEDNOTLIVÝCH POZIC K DOKONALOSTI.
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
+ REPORT Z VÝZKUMU A ANALÝZY POT Ř EB LLP-2012-LV-KA4-KA4MP.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
-NCN II- …akce podruhé. Zveme Vás na druhý ro č ník, ji ž tradi č ní zále ž itosti NCN – Nau č se, co neznáš, tentokrát s podtitulem,,Akce podruhé‘‘
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 O co se pokoušíme  Stav p ř i minulé minikonferenci  Jak jsme pokro č ili  Po č ítání fitness  Problémy, na které jsme narazili  O co se pokusíme.
Organizace mezinárodních vztahů města Rennes. 1. Dlouhá tradice mezinárodních vztah ů Od Exeteru v r po Jinan v r. 2002, celkem 13 partnerství Vedle.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ˇ (H2O).  Voda je velmi č astým nám ě tem v um ě ní. Vyskytuje se tém ěř ve všech um ě leckých sférách….a ť u ž se jedná o fotografii, obrazy, hudbu.
Myšlenkové základy skautingu
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
 Co je strategie? Dlouhodobý plán č inností zam ěř ený na dosa ž ení cíle Z ř eckého „strategos“ – generál - vedení  Rozdíl mezi strategií a taktikou?
2014 / 2015 Na č em stojí skauting? Jan Peroutka - Rocky Ideologica.
Malé podzimní metodické opáčko made by kaca 2008 Moc vám doporučuji, abyste se sami nad každou otázkou zamysleli, než si zobrazíte správnou odpověď.
Hlavním cílem DZ je možnost aktivního zapojení d ě tí a mládeže do zlepšování života ve m ě st ě Litom ěř ice a okolí. Dalšími p ř ínosy jsou: ZZázemí.
Zdravá škola.
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Komunitní a otevřená škola
2012 / 2013 Na č em stojí skauting? Jan Peroutka Ideologica.
Kulhánková Adéla, C4A.  Ř ecké ethos = zvyk, oby č ej, charakter  Praktická filosofie – morální jevy  Deskriptivní etika – mravní jednání a hodnoty.
2014 / 2015 COLLEGIUM Jak pomoci rádc ů m s budováním autority Má ň a 2.víkend: Collegium.
2012 / 2013 Psychologie Komunikace Zuzana Psychologia.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
P ř íprava a pilotá ž vzd ě lávacích program ů (v č etn ě metodik) pro d ě ti a mláde ž zam ěř ených na rozvoj metod vzd ě lávání v oblasti rozvoje klí.
Ústav vs. Komunitní služba Domov Háj. Objekt Pětipatrová budova. Rodinný dům. Je běžné žít na ubytovně nebo v hotelu? Napořád? ústav komunitní služba.
Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Ž áci poprvé zasedli do zdejších školních lavic 1. zá ř í Naše škola má vytvo ř ený školní vzd ě lávací program s názvem Aktivita, tvo ř ivost,
Koordina č ní skupina Rodiny, d ě ti a mládež Zámek "Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v D ěč ín ě " CZ.1.04/3.1.03/ “ 3. Komunitní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0801_ŽIVOTNÍ Ú. Téma: Pojem _ŽIVOTNÍ ÚROVEŇ Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
2 Marketingové koncepce
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní porada Pracovní list.
Společenská odpovědnost ve školství
Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Pracovní porada Pracovní list.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Základní informace o poskytovateli
Terapeutické komunity
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Gymnasium Jižní Město Praha
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Podpora sociální práce na území Statutárního města Kladna
Transkript prezentace:

2012 / 2013 Metodika - teorie Metodica

2012 / 2013 Metodika - teorie Cíle katedry Metodica - zopakovat a p ř iblí ž it skautské principy, skautskou výchovnou metodu a cíle skautské výchovy - ideální skautský oddíl - skautská výchovná metody v praxi (tzv. metodické fitky, písemný projekt) - exkurz plánování, exkurz hra Metodica

2012 / 2013 Metodika - teorie Instrukto ř i katedry - Zuzana Denková - Adam Borgula - externisté: Bó ž a (exkurz plánování) Metodica

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Naše hodnoty = Principy skautingu  R. Baden Powell: "Zanechat sv ě t o n ě co lepší ne ž jaký byl ve chvíli, kdy jsme na n ě j p ř išli„  Rozvoj sebe i bli ž ních  Základem naší dobrovolné č innosti jsou povinnosti  Povinnostem odpovídají i práva (nap ř. právo o č ekávat pln ě ní t ě chto povinností od ostatních)

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Naše hodnoty = Principy skautingu  povinnost k Bohu  povinnost k ostatním  povinnost k sob ě

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Naše hodnoty = Principy skautingu  povinnost k sob ě - vychovávaný a vychovatel - sebevýchova - vedení (oddílu) m ě musí napl ň ovat, nelze se spolehnout jen na ob ě tování se pro ostatní č i „vracení dluhu oddílu“ - základem je úcta k sob ě samému - obohacovat ostatní a nechat se obohatit

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Naše hodnoty = Principy skautingu  povinnost k ostatním - n ě kdy formulovaná jako povinnost k bli ž ním - úcta k ostatním - spole č enství (oddílu) není jen prostý sou č et jeho jednotlivých č len ů - dru ž inový systém jako originální základ skautské výchovné metody - význam party jako p ř irozeného organismu - fungující spole č enství jako základ dobrého oddílu

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Naše hodnoty = Principy skautingu  povinnost k Bohu (k Nejvyšší Pravd ě a Lásce) - povinnost k hodnotám, které nás p ř esahují - skauting není spojen s konkrétním nábo ž enstvím a sám není nábo ž enstvím - povinnost k hodnotám, které m ě p ř esahují (p ř íroda, vesmír, spole č nost jako celek) - bez pln ě ní této povinnosti z ř ejm ě nelze sv ě t zachovat

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Náš postup = Skautská metoda  skautský slib a zákon (slu ž ba)  osobní r ů st  symbolický rámec  p ř irozený sv ě t  vedoucí (v ů dce) jako pr ů vodce  u č ení se praktickou č inností  týmová práce

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Náš postup = Skautská metoda  skautský slib a zákon (slu ž ba) - hodnoty vyjad ř ující cestu k dosa ž ení rozvoje dle princip ů skautingu - princip dobrovolného závazku jako výsledku sna ž ení - nezbytnost pochopení a ztoto ž n ě ní se se slibem a zákonem - slib jako milník na skautské stezce, sám o sob ě není cílem sám odkazuje na další sm ěř ování - d ů le ž itost v ů le č lena slib slo ž it

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Náš postup = Skautská metoda  osobní r ů st - skautská výchova je stezkou s milníky – zkouškami - d ů le ž ité je vymezení cíle, se kterým se č len ztoto ž ní - d ů le ž ité je stanovení relativních cíl ů, zvládnutelných pro č lena - výchovný program

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Skautský výchovný program má za úkol modernizovat, aktualizovat Junáka má p ř inášet výzvy, úkoly a zamyšlení, které jsou by d ě tem m ě ly obohacovat jejich nejen skautský ž ivot m ě la by d ě tem nabídnout kvalitn ě jší a sofistikovan ě jší trávení volné č asu m ě la by být vzorem pro vlastní oddílové stezky zajiš ť uje kontinuitu – nosí ji na sch ů zky, plní úkoly, podepisuje, ukazuje rodi čů m motivuje – porovnání s ostatními, snaha o zlepšení

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Stezky Skautský výchovný program má za úkol modernizovat, aktualizovat Junáka má přinášet výzvy, úkoly a zamyšlení, které jsou by dětem měly obohacovat jejich nejen skautský život měla by dětem nabídnout kvalitnější a sofistikovanější trávení volné času měla by být vzorem pro vlastní oddílové stezky zajišťuje kontinuitu – nosí ji na schůzky, plní úkoly, podepisuje, ukazuje rodičům motivuje – porovnání s ostatními, snaha o zlepšení

2012 / 2013 Stezky Jak pracovat se skautskou stezkou krizovatka.skaut.cz/oddil/program/skauti- skautky/stezky Jak motivovat? Nezapomenuteln ě ji p ř edat P ř ipravit dobré programy Rozpracovaná jednotlivé oblasti v samostatných bro ž urách Hra Sacculus, postavy a pomocníci Výzvy Být sám namotivován a p ř ipraven Metodica – teorie

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Stezky a jejich limity Nová č ci jsou ur č eni pro nová č ky ve skautu ne p ř echázející od vl č at do skaut ů 4 ž ivly skautských stup ňů mají podobné výzvy, úkoly Je pot ř eba dost výrazn ě a kontinuáln ě se stezkám v ě novat – p ř íprava i realizace Fantasy verze není pro ka ž dého ne v ž dy cht ě jí všichni spolupracovat – rodi č e, škola...

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Náš postup = Skautská metoda  vedoucí (v ů dce) jako pr ů vodce - skauting staví na partnerství mezi dít ě tem a v ů dcem - pr ů vodce je respektovaný a v lepším p ř ípad ě i ž ádaný - pr ů vodce sv ěř uje č lenovi tolik práv, kolik č len svou odpov ě dností unese - pr ů vodce (spolu)vyty č uje cestu, plní servisní č innost - odm ě nou je další vlastní rozvoj

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Náš postup = Skautská metoda  symbolický rámec - vyu ž ití symbol ů, fantazie, hravost - vyu ž ití prost ř edí k napln ě ní výchovných cíl ů - tradice

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Náš postup = Skautská metoda  p ř irozený sv ě t - p ř íroda jako u č ebna, laborato ř, t ě locvi č na, noclehárnai kuchyn ě - skautská výchovná metoda neodpírá ani další p ř irozená prost ř edí – m ě sto, virtuální sv ě t

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Náš postup = Skautská metoda  u č ení se praktickou č inností - learning by doing - u č ení se chybami, ne honba za dokonalostí - u č ení se zkušeností, dobrodru ž stvím

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Náš postup = Skautská metoda  týmová práce - dru ž inový systém jako originální sou č ást skautské výchovné metody - sebevýchova v p ř irozené skupin ě - dru ž inový duch, ztoto ž n ě ní se s dru ž inou – oddílem - dru ž ina jako organizmus - týmové role, rádce - vztahy mezi dru ž inami - dobrá dru ž ina se pozná podle toho, ž e funguje i mimo oddíl, funguje p ř irozen ě ve v ě tšin ě ž ivotních situací

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Náš zám ě r = Rozvoj jedince  t ě lesný  sociální  intelektuální  duchovní  Mravní

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Rozvoj jedince osobní rozvoj je celoživotní nikdy nekončící proces tím, že se stáváte lepším člověkem vy, učíte být lepší vaše okolí naše chování, vzdělávání, rozvíjení sebe samotných je obousměrný proces - učím děti, aby byly dobré, šikovné, chytré jako já - ALE! učím se od dětí to, co nabízejí ony mně - učím se přijímat zpětnou vazbu, nastavování vlastního zrcadla Ideál – máme každý svůj ideál ke kterému bychom se rádi dopracovali - není dosažitelný, není statický, není neměnný

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Rozvoj jedince být otevřený - nejsme uzavřená elita, která ví, ani nestřežíme skautské tajemství, které se předává z vůdců na členy naší snahou je být všestranní = ne jednostranní Nejsme učitelé – nezaměřujeme se pouze na intelektuální rozvoj Nejsme turistický ani vojenský oddíl – nezaměřujeme se jen na fyzičku Nejsme sociální pracovníci – pouze sociální rozvoj Nejsme kazatelé ani mravokárci – duchovní a mravní

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Rozvoj jedince - duchovní zamýšlení se na principy skautingu a práce s nimi hloubání nad vlastním životem hledání ponaučení ze situací, které mě v životě a oddíle potkávají duchovní rozvoj může v mnohých oddílech vézt i k hledání Boha naslouchání ticha, hledání vnitřního klidu

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Rozvoj jedince – t ě lesný fyzické zocelování sebe i dětí na výpravách, táborech sebepřekonávání se ve fyzicky a psychicky náročných situacích pravidelná fyzická činnost – cvičení, běhání, silové aktivity, pěší chůze dlouhé a pravidelné pochoďáky dbaní na zdravý životní styl aktivity tipu: výsadky, bitvy s meči, Geocaching,...

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Rozvoj jedince – sociální časté setkávání se současných i bývalých členů oddílu setkávání se oddílů ve středisku či dalších spřízněných oddílů spolupráce s rodiči a dalšími podporovateli oddílu vytváření pevných vazeb mezi členy oddílu, vedení, stejně tak dobré a funkční vazby v blízkém okolí působení oddílu vnímání specifických potřeb jednotlivých členů oddílu umění naslouchat, případně poradit

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Rozvoj jedince – mravní vedení k mravní hodnotám – takové hodnoty, které jsou většinovou společností vnímány jako pozitivní a potřebné k následování snaha o orientaci se v mravních hodnotách v případě setkání se s problémem, nezavírat před ním oči podpora a realizace aktivit, které jsou zaměřené na nějakým způsobem znevýhodněné skupiny – staří lidé, nemocní, děti v nemocnicích, dětské domovy, zvířátka uvědomování si hodnoty věcí, jak cenných – dataprojektor, tak symbolických – lesní domeček pro skřítky

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Úvod do skautského myšlení Rozvoj jedince – intelektuální dát možnost seznámit se s děním kolem sebe – jak kulturním, tak politickým... možnost diskutovat o různých tématech, knihách, umění, životních postojích... být ve společnosti lidí různých sociálních skupin, různých názorů mít možnost názory a postoje vyslechnout, učit se diskutovat, naslouchat druhým, vnímat obsah jejich sdělení, argumentovat

2012 / 2013 Metodica - teorie Metodica Děkujeme za pozornost