Chvění struny Veronika Kučerová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické vlnění Adrian Marek.
Advertisements

záznam a reprodukce zvuku
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 15. Stojaté vlnění na struně
Vlnění © Petr Špína 2011 VY_32_INOVACE_B2 - 15
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy
Mechanické kmitání a vlnění
Název úlohy: 6.17 Chladniho obrazce.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ46 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Barva zvuku Veronika Kučerová.
Akustika Jana Prehradná 4.C.
Jak to vypadá, když se něco vlní
10. Přednáška – BOFYZ mechanické vlnění
Přednáška Vlny, zvuk.
Mechanické kmitání a vlnění
17. Elektromagnetické vlnění a kmitání
23. Mechanické vlnění Karel Koudela.
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
FYZIKA PRO II. ROČNÍK GYMNÁZIA
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Fyzika Zvuk.
Vlny Přenos informace? HRW kap. 17, 18.
Geometrické znázornění kmitů Skládání kmitů 5.2 Vlnění Popis vlnění
Akustika.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ47 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
ODRAZ VLNENÍ V RADĚ BODŮ
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Vznik a šíření zvuku.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_B3 – 02.
Mechanické kmitání Mechanické kmitání
Co je mechanické kmitání? 2. Jak se dělí mechanické kmitání? 3. Jak se vypočítá okamžitá výchylka? 4. Co je amplituda? 5. Jak se vypočítá.
Zvuk a hudba.
Spřažená kyvadla.
Elektromagnetické kmitání a vlnění
Fyzika - akustika Zvukové nosiče. DEFINICE: jedná se o podélné mechanické vlnění, které vnímáme sluchem. Zvukovou soustavu tvoří : zdroj zvuku (tyč, hlasivky,
Akustika Vlnění a optika (Fyzika) Bc. Klára Javornická Název školy Střední škola hotelová, služeb a Veřejnosprávní akademie s. r. o. Strážnice Název a.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Nucené chvění, rezonance (Učebnice strana 174 – 175) Když udeříte do těla ladičky, ozve se kovový zvuk, který trvá krátce a není příliš hlasitý. Poté.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM VLNĚNÍ Příčné a podélné.
Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Mechanické kmitání, vlnění
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Odraz vlnění obecná vlna x = 0  y = 0.
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
rozsah slyšitelných frekvencí: 1.2 – 120 kHz
zdroj vlnění (oscilátor)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mechanické vlnění Mgr. Kamil Kučera.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 16.
Část II – Skládání kmitů, vlny
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
STOJATÉ VLNĚNÍ.
Odraz vlnění obecná vlna x = 0  y = 0.
Experimentální ukázka vlastností akustického vlnění ve vzduchu
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Vlny Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Mechanické kmitání, vlnění
ODRAZ VLNENÍ V RADĚ BODŮ
Vlnění šíření vzruchu nebo oscilací příčné vlnění vlna: podélné vlnění.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09 Zvukové jevy –opakování A
Transkript prezentace:

Chvění struny Veronika Kučerová

CHVĚNÍ STRUNY U napjaté struny nebo napjatého vlákna můžeme pozorovat příčné stojaté vlnění. V tomto případě mluvíme o chvění. Chvění struny probíhá obvykle tak, že na koncích struny jsou uzly a mezi nimi jedna nebo více kmiten. Označíme-li k počet kmiten na struně, pak její délka kde λ je vlnová délka stojatého vlnění. Dosadíme-li pro vlnovou délku λ = v/f, kde v je rychlost šíření vlnění ve struně a f frekvence chvění struny, dostaneme po úpravě

Podobně vzniká chvění u tyčí upevněných uprostřed, jejichž konce jsou volné. Pak je uzel vždy ve středu tyče a na koncích tyče vznikají kmitny. Chvění je charakteristické pro zdroje zvuku jako např. hudební nástroje, ale i pro lidské hlasivky. Zdroje zvuku tedy plní funkci oscilátoru, ze kterého se kmitání přenáší do okolního prostředí, nejčastěji do vzduchu. Ve vzduchu vznikají periodické změny tlaku vzduchu a prostředím se šíří postupné podélné zvukové vlnění. Chvění samozřejmě nepozorujeme jen u jednorozměrných předmětů. Důležitou roli hraje studium chvění desek, blan a jiných podobných objektů pro konstrukci různých elektroakustických zařízení (membrány reproduktory, sluchátka, mikrofony apod.), u nichž požadujeme vysokou kvalitu přenosu zvukových signálů.

STOJATÉ VLNĚNÍ NA STRUNĚ struna má oba konce pevné → vlnění se odráží s opačnou fází vyjdeme ze situace na levém konci (x=0), kde u=0 a odraz vlny je s opačnou fází => STOJATÉ VLNĚNÍ amplituda funkce Ψ0 = 2Ψm sin (2πx/λ ) pro pevný konec (x=l) platí okrajjová podmínka (ΨP)x=l = 2Ψm sin (2πl/λ ) = 0 podmínka je splněna pro : (2πl/λ ) = kπ , k= 1,2,3,… => λ = 2l/k

rychlost vlny ve struně : c = √ (F/μ ) => výšku tónu určuje frekvence Frekvence tónu struny - je určena počtem půlvln stojatého vlnění na struně f = c/λ = k/2l. c základní tón je pro k=1…f = 1/2l. C Pro k > 1 je f = kfz, což jsou vyšší harmonické frekvence (struna vydává vyšší harmonické tóny).