Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 01 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Kmity a vlnění Ročník: Časová dotace:8. 1 h Anotace: – žák na základě animací pochopí princip kmitavého pohybu – žák zjistí rozdíl mezi kmitáním a vlněním – žák rozliší podélné a příčné vlnění Datum: Autor:
METODICKÝ PŘEHLED Klíčové kompetence:– k učení – čtení s porozuměním, srovnávání informací, schémata Očekávané výstupy:– žák na základě animací vysvětlí princip kmitavého pohybu – žák na základě animací porovná podélné a příčné vlnění Výukové strategie:– komentovaná prezentace – samostudium, vzájemná konzultace Metodický postup:– prezentace s komentářem – samostudium – diskuze – domácí studium Pomůcky:– počítač s prezentačním software Zdroje:– v práci jsou použity pouze vlastní materiály
Kmity a vlnění Těleso (hmotný bod) kmitá, když se pravidelně pohybuje kolem tzv. rovnovážné polohy. Příklad: kyvadlo, pružina Veličiny: …. perioda – T [s] – doba, za kterou se děj zopakuje …. frekvence – f [Hz] – počet opakování děje za sekundu T = 1 / ff = 1 / T
Kmity a vlnění Spojuje-li kmitající částice nějaká vazba, předávají si energii a dochází k vlnění. Podle směru kmitání částic rozlišujeme dva druhy vlnění: a) příčné – kolmo na směr šíření vlny – změna tvaru tělesa (voda) b) podélné – ve směru šíření vlny – zhuštění a zředění (zvuk)
Kmity a vlnění Úkol č. 1: Porovnej obě příčná vlnění a pokus se vysvětlit, jaký je mezi nimi rozdíl. Úkol č. 2: Zamysli se, podle jakých dalších kriterií bychom mohli rozčlenit vlnění.