Vypravování Předmět Autor: Mgr. Kateřina Kozlová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Český jazyk (sloh) – 8. ročník
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
III/2 III. 2 9.C
Slohové postupy.
Název projektu: Moderní škola
Osnova rozboru uměleckého textu
Karel Poláček: Bylo nás pět
Rozbor uměleckého textu
Gramatika Vypravování
VYPRAVOVÁNÍ.
Číslo v digitálním archivu školy
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
POPIS = informuje o výsledcích pozorování objektů neživých i živých, o jejich pohybu a činnosti.
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
VYPRAVOVÁNÍ.
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_319_Slohové útvary AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
KAREL POLÁČEK PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Slohové postupy.
Vypravování Střední odborná škola Otrokovice
VYPRAVOVÁNÍ.
Vypravování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_2C_08_POPIS_UMELECKEHO_DILA Popis listopadu 2011 Popis – úvod, co vše můžeme popisovat, specifika popisu uměleckého.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Práce je vlastní originální tvorbou autora.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Kritéria hodnocení písemné práce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Písemná práce Základní informace.
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
ZÁKLADNÍ PROMLUVOVÁ PÁSMA
Transkript prezentace:

Vypravování Předmět Autor: Mgr. Kateřina Kozlová Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Předmět Vypravování Autor: Mgr. Kateřina Kozlová 14. července 2013

Kde se vypravování vyskytuje? v běžných hovorech prosté vypr. událostí, vlastních zážitků, zážitků jiných osob, v osobní korespondenci… v umělecké literatuře základ epických děl – pověstí, pohádek, povídek, novel, románů v publicistice fejeton, reportáž, črta v odborných pracích s histor. tematikou, životopisy 14. července 2013

Co je podstatou vypravování? děj, příběh, vystižený tak, aby si ho čtenář dovedl představit logické souvislosti nebo časová posloupnost událost skutečná nebo vymyšlená důležitá zápletka (x dějový popis) názornost, dynamičnost, zajímavost tématu, napětí členění na odstavce, přímá řeč na novém řádku 14. července 2013

Návrh osnovy Úvod (expozice) – vystižení prostředí, seznámení s postavami, naznačena základní situace Vlastní vypravování – zápletka, stupňování a růst napětí, nebo naopak zpomalování děje, kolize, konflikt, vyvrcholení a jeho rozuzlení - pointa(řešení) Závěr – zobecnění nebo vyvození poučení nebo otevřený konec (bez rozuzlení zápletek) 14. července 2013

Kompozice - Využívá různé slohové postupy: vyprávěcí popisný charakterizační úvahový výkladový informační Postupy z hlediska kompoziční sevřenosti tektonická výstavba – pevná, soudržná, vnitřně provázaná, obvykle s kauzálním řazením motivů atektonická výstavba – nepevná, nesoudržná, obvykle s nekauzálním řazením motivů, založená mj. na metodě proudu vědomí a na volných asociacích 14. července 2013

Vyprávěcí postup chronologický retrospektivní postup in medias res paralelní postup rámcový odbočení od zákl. dějové linie – retardační účinek Popisný postup subjektivní popis lyrický (líčení) dějový popis x statický popis Charakterizační postup charakteristika postav (přímá, nepřímá), prostředí Výkladový postup objasňuje vnitřní příčinné vztahy – vsouvání vysvětlivek, odkazů 14. července 2013

Jazyk a řeč vypravování Jazyk názorný a živý – všechny vrstvy národního jazyka, slova významově bohatá, zvl. slovesa (nositelé děje), přirovnání, rčení, obrazné prostředky Řeč vypravování v 1. os.j.č. – ich forma vypravování ve 3. os.j.č. – er forma řeč autorská – řeč vypravěče řeč postav – přímá, polopřímá, nepřímá, nevlastní přímá vnitřní monolog – promluva nepronesená, vyjádření myšlenek, nitra postavy, bez uvozovek dialog – střídání přímé řeči dvou a více osob; každá replika se píše na nový řádek 14. července 2013

Syntax vypravování Syntax maximální rozmanitost dějové napětí x uvolňování dějového napětí - krátké věty, jednočlenné jmenné věty x složitá větná stavba - opakování spojek (hl. a) nebo bezespoječné věty - historický prézens - přímá řeč x nepřímá řeč x polopřímá řeč - zvláštnosti větné stavby (např. osamostatnělé větné členy) - infinitivní konstrukce 14. července 2013

Následující úryvky rozeberte z hlediska výstavby, jazyka i syntaxe Následující úryvky rozeberte z hlediska výstavby, jazyka i syntaxe. Čím jsou zajímavé podtržené části? Všímejte si: - postavení vypravěče - kompoziční výstavby - vyprávěcího postupu - poměr dialogických a popisných pasáží - typů přímé řeči - poměru krátkých vět a dlouhých souvětí - slovní zásoby (bohatosti jazyka, zajímavosti ve slovní zásobě, rozdíl v řeči vypravěče a v řeči postav…) 14. července 2013

TEXT A Pan Bennet šel mezi prvními složit poklonu panu Bingleymu. Od prvopočátku se s ním hodlal seznámit, ačkoli manželku nepřestával ujišťovat, že nikam nepůjde; však se o tom dozvěděla až večer po vykonané návštěvě. A pak jí to sdělil takto: Všiml si, že jeho druhorozená dcera pilně vylepšuje nějaký klobouk, a zničehonic poznamenal: "Doufám, že se bude panu Bingleymu líbit, Lízinko." "Jak můžeme vědět, co se panu Bingleymu líbí nebo nelíbí," odvětila matka nahněvaně, "když ho nesmíme navštívit." "Zapomínáte, že se s ním setkáme ve společnosti, maminko," řekla Elizabeth, "a že nám ho paní Longová slíbila představit." "Nevěřím, že by to paní Longová doopravdy udělala. Má přece sama dvě neteře. Je to sobecká, pokrytecká ženská a mně byla odjakživa protivná." "Mně rovněž," pravil pan Bennet. "Rád vidím, že na ni v této věci nespoléháte." Paní Bennetová se neuráčila odpovědět, ale musela si vylít špatnou náladu na jedné dceři. "Pro rány boží, nekašli pořád, Kitty! Měj trochu soucitu s mými nervy! Drásá mi to uši!" "Kitty se ještě nenaučila kašlat decentně," řekl otec, "a vybere si vždy nepravou chvíli." Tento text byl zkopírován ze serveru: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/jane-austenova/pycha-a-predsudek.html#ixzz2qU515I3f 14. července 2013

TEXT D Vůbec je to u Soumarů dosti báječné a vždycky tam dostanu čaj s malinovou šťávou a sladké koláčky, můžu si jich vzít, kolik chci, což jest prima. Čenda Jirsák pravil, že k Otakárkovi dolejzám, jelikož je bohatý, ale já jsem mu pravil: ”To není vůbec prauda, ty Krakonoši blbácká, a sám bys tam rád chodil.” A taky že jo, když pak slyšel, že mně Otakárek půjčuje verneovky, tak dělal, jako by byl můj nejlepší přítel, a dolejzal. Jenomže chyba je v tom, že Otakárek musí porád ležet a dávají mu teploměr pod paždí, aby se nenachladil, a užívá meducínu. To mne otrávilo a už tam nechodím, jelikož jsem všecky verneovky přečetl. Nyní chodím k Zilvarom do chudobince, tam je to nejohromnější, ale doma nesmím nic říct, aby neříkali řeči. Pan Zilvar byl ve válce, nepřítel na něho vystřelil z děla, pročež teď chodí po domech žebrat a má nohu dřevěnou. Takovou nohu bych chtěl mít a tak si ji silně přeju, že se mi v noci zdá, že chodím s dřevěnou nohou, co silně klape ”klap! klap!”, a lidi vybíhají z domu a každý se diví, že mám tu dřevěnou nohu, a já jsem hrdý. Umínil jsem si, že budu hodný, a až budu hodný, tak naše poprosím, aby mně takovou nohu dali k Jéžišku, neboť pak by hoši koukali. Tento text byl zkopírován ze serveru: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/karel-polacek/bylo-nas-pet.html#ixzz2qUBzuZqM 14. července 2013

Použité zdroje KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2003. ISBN 80-7235-228-8. HLAVSA, Zdeněk, Marie ČECHOVÁ, František DANEŠ, Karel HAUSENBLAS, Jana HOFFMANNOVÁ, Vlastimil STYBLÍK a Karel SVOBODA. Český jazyk pro I.-IV. ročník středních škol (mluvnická a stylistická část). Praha: SPN, 1996. ISBN 80-85937-26-3. Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. 14. července 2013