PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY – Inovace v plánování Praha 26.6.2014 Zbyněk Sperat, CDV
Obsah Srovnání tradičního a udržitelného dopravního plánování 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Obsah Srovnání tradičního a udržitelného dopravního plánování Regulace objemu generované dopravy v Curychu Plánování dopravy ve švédském Örebro Dopravní politika Freiburgu Souhrn
Tradiční vs. udržitelné dopravní plánování 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Tradiční vs. udržitelné dopravní plánování
Curych Maximální objem generované dopravy 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Curych Maximální objem generované dopravy Access contingent model, *1999 Kalkulace objemu dopravy vychází z: max. počet parkovacích míst tabulkový počet cest/čas pro určitý typ záměru kapacita komunikační sítě v okolí hlukové a emisní limity Město monitoruje cesty na náklady investora Sankce při překročení počtu cest, může dojít ke snížení počtu park. míst
Curych Maximální objem generované dopravy 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Curych Maximální objem generované dopravy Smysl modelu: umožnit rozvoj v již rozvinutých oblastech města, které jsou zatíženy dopravou regulace dopadů velkých záměrů na ŽP města flexibilita užívání park. míst možnost regulovat objem dopravy Město rozhoduje, zda záměr vyžaduje uplatnění tohoto přístupu Obecně při více než 150 park. místech a 2000 cest/den
2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Sihlcity Curych Multifunkční centrum vně městského centra, *2007, cca 10ha plocha záboru vč. hotelů a bydlení 19,000 návštěvníků za den, 2,300 pracovních míst V blízkosti dálnice končící v Curychu, dobrá obsluha regionálním vlakem a MHD Celkový počet park. míst 850
Sihlcity Curych Uplatnění Access contingent modelu města 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Sihlcity Curych Uplatnění Access contingent modelu města Požadavky: 850 park. míst, musí být zpoplatněny 600 park. míst pro kola Investice developera do vylepšení linek MHD Stanovený limit: 8,800 cest autem/den po 5 letech provozu
Sihlcity Curych Nástroje: 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Sihlcity Curych Nástroje: rozšíření tramvajové tratě a autobusové linky placené parkování rozvoz zboží zákazníkům prostřednictvím jízdních kol informační služby, web, informace o dostupnosti pro všechny dopravní způsoby zaměstnancům obchodů není umožněno parkování obtížné získání parkovacích povolení
Sihlcity Curych Pravidelný monitoring generovaných cest 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Sihlcity Curych Pravidelný monitoring generovaných cest Opatření mobility managementu organizována specialisty Sihlcity Dopady: 70% návštěvníků přijíždí jinak než autem
Örebro Proces dopravního plánování 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Örebro Proces dopravního plánování Zvyšování povědomí o udržitelném plánování - např. sebehodnocení v pracovních skupinách, cílem bylo odhalit mezery ve znalostech zaměstnanců Výstupy: dobré znalosti úřadu v dopravních otázkách, ale žádné zkušenosti s integrací těchto znalostí k vytvoření SUMPu.
Örebro Oddělení mobility 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Örebro Oddělení mobility Vznik samostatného oddělení udržitelné mobility (mj. zodpovídá za informovanost zaměstnanců a politiků), příprava seminářů na snížení potřeby cest auty prostřednictvím územního plánování apod.
2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Örebro Další kroky Nutnost dosáhnout jednotného pohledu na dopravní otázky ze strany všech hlavních zaměstnanců a politiků Důležité byly ukázky osvědčených příkladů z jiných měst, vč. mezinárodní spolupráce (výměnné stáže) Snaha o vytvoření neformální sítě pro udržitelnou dopravu mezi městy v regionu.
Örebro Dopravní plán – SUTP, východiska 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Örebro Dopravní plán – SUTP, východiska Negativní dopady dosavadních plánů zaměřených na individuální motorovou dopravu: hluk znečištění ovzduší nehodovost neatraktivní městské prostředí
Örebro 4 stupňový proces řešení dopravních problémů 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Örebro 4 stupňový proces řešení dopravních problémů ovlivnění potřeby cestování zvýšení efektivity dnešní dopravy zlepšení stávající infrastruktury výstavba nové infrastruktury
2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Freiburg Vize dopravního plánu: Zlepšení mobility za současného snížení dopravy a zkvalitnění životního prostředí Předejití vzniku dopravy – město krátkých cest, úloha ÚP Kompaktní město se silným centrem, kde jsou všechny cíle v docházkové vzdálenosti
Freiburg Veřejná doprava 70% obyvatel žije do 500 m od zastávky tram 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Freiburg Veřejná doprava 70% obyvatel žije do 500 m od zastávky tram 7,5 min interval tram ve špičce důraz na levnou MHD – dnes 47€/měsíc
Freiburg Veřejná doprava 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Freiburg Veřejná doprava RegioCard umožňuje libovolné cestování v regionu (2,900 km tratí, 17 různých dopravců), o víkendu pro 2 osoby První rok po představení nárůst počtu cest VD v regionu o 26,000, poklesl počet cest autem o 29,000 Každá vstupenka na koncert, sport. akci, veletrh nebo konferenci obsahuje jízdenku na VD
Freiburg Dělba přepravní práce 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Freiburg Dělba přepravní práce
Freiburg Car sharing 140 vozidel 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Freiburg Car sharing 140 vozidel Registrovaní členové obdrží roční kupon na MHD zdarma a 50% slevu na cestování vlakem v rámci celého Německa
Freiburg Dopravní plán 2020 Vydaný 2008 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Freiburg Dopravní plán 2020 Vydaný 2008 Zvážení mnoha scénářů a nákladů na jejich realizaci Výstup: 4 opatření pro pěší 13 pro cyklo 12 pro MHD 7 pro regionální HD 19 pro motorová vozidla
Souvisící plány a koncepty 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Freiburg Souvisící plány a koncepty Územní plán 2020 - Závazek k omezení rozmělňování města O 30 hektarů méně ploch určených k zástavbě, než předchozí plán Koncept otevřených prostor Koncept městského klimatu Zapojování veřejnosti
2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Freiburg Souhrn Život bez aut je ve Freiburgu celkem snadný díky mnoha alternativám 1996-2011 - nárůst cest autem o 1,3%, zatímco došlo k celkovému nárůstu všech cest o 30% Od 1976 - VD – nárůst o 53%, počet cest na kole nárůst o 96%.
Shrnutí Budoucnost sdílení 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Shrnutí Budoucnost sdílení Koncepty chytrých měst, nové pojetí spolupráce mezi městem a občany Data a chytré aplikace
Děkuji za pozornost Zbyněk Sperat zbynek.sperat@cdv.cz CDV, v.v.i. 2014-06-26, Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Děkuji za pozornost Zbyněk Sperat zbynek.sperat@cdv.cz CDV, v.v.i.