Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výhody a nevýhody, software pro grafiku
Základy úprav fotografií
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.10/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Formáty grafických souborů
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Vektorová a bitmapová grafika
Fotografie ve formátu RAW a jejich úpravy
MS PowerPoint Prezentační manažer Kapitola 13.1 (Schránka a operace se schránkou)
Fotografie ve formátu RAW a jejich úpravy Grafický editor GIMP (14) „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_32_INOVACE_FOTF11560ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Kompozice Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Praktikum z digitální fotografie Vrstvy Zdeněk Töpfer
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_20_INOVACE_SVF20860DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_32_INOVACE_FOTF10160ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.6 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Práce se skenerem, skener Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Základní pojmy grafiky
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.09/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.05/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.11/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autor materiálu: Mgr. Jiří Černohorský Datum vytvoření: říjen 2012.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
VY_20_INOVACE_SVF21460DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.17/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Grafické formáty Autor: Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Digitální fotografie 1.část ZS 2009 Pojem digitální fotografie Barevné modely Formáty digitálního obrazu Typy digitálních fotoaparátů Základní úpravy digitální.
VY_32_INOVACE_FOTF10460ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Digitální fotoaparáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Plakát – kreativa 2 - montáž VY_32_INOVACE_Mul4r0104Mgr. Jiří Mlnařík.
Základy VY_30_INOVACE_GR_781. CO JE TO GIMP ? Název vychází ze zkratky GNU Image Manipulation Program, což česky znamená GNU program pro úpravu obrázků.
Převod do ČB v Adobe Photoshop Základní převod fotografie do škály šedi Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Veverka a.
Corel PHOTO-PAINT Úloha 1 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
PIXLR ‒ ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (5) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (1) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Základní úpravy barev v Adobe Photoshopu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Grafický editor GIMP (8)
Základní nástroje v Adobe Photoshopu
Úpravy fotografií v Adobe Lightroom I.
Základní nastavení Adobe Photoshop
Základy úpravy digitální fotografie
Základní úpravy barev v Adobe Photoshopu
Základní úpravy jasu v Adobe Photoshop
Základní kroky při úpravě fotografií v Camera RAW
Transkript prezentace:

Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor:MgA. Jiří Žižka Určeno pro předmět: Odborný výcvik Tematická oblast:Porovnání klasické a digitální fotografie, 2. roč. Obor vzdělání: Fotograf (34-56-L/01), 2. ročník Název výukového materiálu: Adobe Photoshop: lekce č. 5 Popis využití: Výukový materiál o úpravách a zpracování digitální fotografie s využitím programu Adobe Photoshop. Čas: 60 minut VY_32_INOVACE_OVF20560ŽIŽ

OBECNÉ ZÁSADY NEDESTRUKTIVNÍ PRÁCE VE PHOTOSHOPU Destruktivní úpravy Jakýkoliv zásah do obrázku způsobuje nevyhnutelnou ztrátu tzv. původních zdrojových informací, které jsou buď přepsány novými nebo přímo odstraněny. Během naší práce usilujeme o co největší eliminaci těchto ztrát. Obecně lze říci, že do jisté míry jsou tyto ztráty akceptovatelné, záleží však vždy na okolnostech. Úprava, kterou u jedné fotografie ani nepostřehnete, může jinou zcela znehodnotit.  Každá úprava, která přímo ovlivňuje interní obrazové informace souboru (tj. pixely v základních barevných kanálech).  Původní informace jsou přepsány novými, případně zcela vypuštěny a při pozdější práci mohou chybět.  Při následné manipulaci s obrazem vychází Photoshop z modifikované podoby souboru, obsahující méně využitelných informací.  Řetězí se a kumulují ztráty, které se dříve nebo později negativně projeví na podobě obrazového souboru.  U méně významných úprav, nebo při editaci obrázku s 16-ti bitovou barevnou hloubkou (s dostatečnou „datovou rezervu“) zůstane obrázek téměř beze změn. U standardního 8bitového obrazu s řadou různých provedených úprav se tyto zásahy projeví výrazně destruktivně. VY_32_INOVACE_OVF20560ŽIŽ

Destruktivní úpravy histogram neupraveného souboru histogram výrazně upraveného souboru Destruktivní dopad má také mnoho běžných operací: např. i slučování vrstev, při kterém dochází k odstranění obrazových pixelů. VY_32_INOVACE_OVF20560ŽIŽ

Nedestruktivní úpravy  Jsou takové úpravy, které fyzicky nezasahují do zdrojových informací.  Účinek jakékoliv operace není na obraz aplikován přímo, ale je pouze simulován – původní interní informace zůstávají nedotčeny.  Tento typ úprav je zcela nezávislý na zdrojových informacích.  Tyto úpravy lze libovolně, ve kterékoli fázi práce, zpětně editovat nebo zcela zrušit.  Při úpravě více dílčích věcí najednou využívá Photoshop stále původní tj. plnohodnotné zdrojové informace (!) výsledná celková ztráta obrazové kvality je tedy nesrovnatelně menší.  nárůst velikosti souboru  zatížení operační paměti  práce s daleko větším objemem dat (vrstvy, kanály, zvýšení počtu kroků historie, dočasné zvýšení bitové hloubky z 8bitové na 16bitovou) VY_32_INOVACE_OVF20560ŽIŽ

Obecné zásady nedestruktivní práce 1) Nikdy nepracujeme v základní vrstvě Pozadí a se zdrojovou fotografií  Základní zdrojová fotografie musí zůstat během celého procesu naší práce nedotčena.  Zdrojová vrstva Pozadí má důležitou referenční funkci – slouží k porovnání výsledné a původní podoby fotografie.  Pracujeme vždy „nad“ touto fotografií, tj. buď v přidaných vrstvách nebo v kopii základní vrstvy Pozadí. 2) Nikdy nemanipulujeme se zdrojovými barevnými kanály  Základní obrazové kanály jsou nejdůležitější a nejkritičtější částí obrazového souboru.  Při standardní práci s nimi nikdy přímo nemanipulujeme.  Pro práci s barvou či tonalitou využíváme řadu standardních funkcí dostupných skrze menu Obraz – Přizpůsobení. VY_32_INOVACE_OVF20560ŽIŽ

Obecné zásady nedestruktivní práce 3) Využíváme Vrstvy úprav  Při realizaci mírných úpravy nebo krátkodobé práci lze použít jakoukoliv funkci dostupnou z Menu/Obraz/Přizpůsobení, která ovšem ovlivňuje zdrojové obrazové informace, tj. základní barevné kanály.  Výraznější zásahy a dílčí korekce barevnosti, tonality, ostrosti, šumu, zvýraznění kresby, retuše apod. aplikujeme prostřednictvím Vrstev úprav. VY_32_INOVACE_OVF20560ŽIŽ

Obecné zásady nedestruktivní práce 4) Využíváme Masku vrstvy  Chceme-li odstranit nějakou nežádoucí část fotografie, místo gumování nebo odmazání pomocí klávesy Delete je vhodnější využít tzv. maskování.  Guma (nebo Delete) odstraní tyto části trvale a nevratně  Maska je pouze skryje (zamaskuje), takže se k nim můžete případně kdykoli později vrátit, libovolně dodatečně upravit okraje apod. Obr. 1 VY_32_INOVACE_OVF20560ŽIŽ

Obecné zásady nedestruktivní práce 5) Nemanipulujeme se záložními kopiemi zdrojových a pracovních *.psd souborů  Vždy uchováváme originální i pracovní verzi souboru obsahující vrstvy pro případ, že bychom někdy v budoucnu museli zmírnit nebo odstranit některou z úprav apod. 6) Všechny dílčí úpravy provádíme v oddělených vrstvách  Např. jedna vrstva pro úpravu barevnosti, druhá vrstva pro korekci světel, třetí vrstva pro korekci stínů, další vrstva pro retuše apod.  Docílíme větší flexibility práce.  Jednotlivé úpravy budou na sobě nezávislé, takže např. při korekci expozice neovlivníte barevnost. VY_32_INOVACE_OVF20560ŽIŽ

Obecné zásady nedestruktivní práce 7) Slučujeme jen ty vrstvy, které již nebudeme potřebovat  Photoshop při slučování vrstev odstraňuje skryté pixely z níže umístěných slučovaných vrstev (nebo i pixely ukryté pod maskou).  Před každým sloučením zvážíme, zda se k některé z vrstev nebudeme chtít v budoucnu vrátit. Odstraněné pixely by nám později mohly chybět. 8) „Neměníme “ zbytečně barevné režimy, není-li to nezbytně nutné  Jakýkoli převod z jednoho barevného režimu do druhého s sebou nese určitou ztrátu informací – někdy menší, jindy zcela zásadní.  Před další prací obrázek nikdy nepřevádíme do barevného prostoru CMYK – obsahuje mnohem méně informací než původní RGB prostor (což se projeví při dalších úpravách)!  Pokud převod do jiného režimu musíme provést, provedeme jej až ve chvíli, kdy už je to nevyhnutelně nutné a nejlépe v kopii nového souboru! VY_32_INOVACE_OVF20560ŽIŽ

Obecné zásady nedestruktivní práce 9) Zvyšíme počet kroků historie  Po standardní instalaci Photoshopu je nastaven počet kroků historie na 20.  Zvýšením této hodnoty sice o něco více zatížíme operační paměť, získáme však cennou možnost vracet se zpět v případě, že uděláme chybu.  Tuto volbu najdeme v Menu/Úpravy/Předvolby/záložka Všeobecné; její nastavení se projeví až při dalším spuštění programu. 10) Využíváme nedestruktivní úpravy pomocí Adobe Camera Raw i pro formáty *.jpg a *.tif  Využíváme nedestruktivní způsob práce pomocí plug-inu Adobe Camera Raw, který je primárně určen pro RAW formáty, také pro standardní formáty *.jpg a *.tif.  Úpravy, které uvnitř Adobe Camera Raw provedeme, nejsou stejně jako u standardních RAW formátů aplikovány skutečně, ale k souboru je pouze přidán „popis“ provedených úprav, podle kterého pak Photoshop sestaví výslednou podobu upraveného souboru. Soubory *.tif a *.jpg nezískávají svůj vlastní přidružený *.xmp soubor (jako je tomu v případě RAW souborů), ale informace o provedených úpravách jsou zapsány přímo do hlavičky souboru. V prohlížeči (Bridge) se takto upravené *.tif nebo *.jpg soubory zobrazí s ikonkou indikující, že soubor byl modifikován. VY_32_INOVACE_OVF20560ŽIŽ

Obecné zásady nedestruktivní práce  Formáty *.tif a *.jpg neobsahují takovou „datovou rezervu“, jako standardní RAW formáty, a proto musí být úpravy těchto formátů uvnitř Adobe Camera Raw prováděny s ohledem na tuto skutečnost.  Provedeme-li uvnitř Adobe Camera Raw jakoukoli úpravu, např. obyčejné oříznutí, můžete tento krok kdykoli později korigovat či zcela zrušit, protože ve skutečnosti nejde o reálné oříznutí (či jakoukoli jinou úpravu), ale o to, že obraz pouze „vypadá“ jako oříznutý.  Možnosti nedestruktivní práce jsou ve skutečnosti mnohem širší …  Kromě zmíněných možností nabízí Photoshop ještě některá další alternativní řešení pro nedestruktivní práci, tzv. inteligentní vrstvy (Smart Objects od verze CS2), inteligentní filtry (Smart Filters od verze CS3) aj. Identifikace provedených změn v prostředí Adobe Bridge VY_32_INOVACE_OVF20560ŽIŽ

Obr. 1: Použitá literatura: 1.Eismann, Katrin: Photoshop – retuš a restaurování fotografie, Zoner Press, Brno Adobe Creative Team: Adobe Photoshop CS5 - Oficiální výukový kurz, Computer Press, Zdroje obrázků: VY_32_INOVACE_OVF20560ŽIŽ