Produkt
Adéla Drápelová Kamila Kratochvílová Zuzana Skleničková Irena Šíchová
Výrobek Výrobek je nejdůležitější složkou marketingového mixu. Výrobek může být i služba či informace. Výrobek je cokoli, co lze na trhu nabídnout, co získá pozornost, co může sloužit ke spotřebě, co může uspokojit nějaké přání nebo potřebu.
Výrobek jako podnikatelský nástroj 2 východiska: Výrobek není nakupován jen pro základní funkci, ale je zde celá řada dalších aspektů (např. značka, barva, záruka, design, provedení). Aspekty rozdělujeme na funkční charakteristiky a charakteristiky spojené s image.
Totální výrobek
Totální výrobek První vrstva Druhá vrstva Třetí vrstva Jádro Obal výrobku Styl Kvalita Třetí vrstva Dodávka a prodejní služby Instalace Záruka
Životní cyklus výrobku Vyznačuje se etapami, které se navzájem liší objemem prodeje, tempem jeho růstu, ziskem, který výrobek přináší, ale i péčí, kterou vyžaduje od podnikatele v podobě použití marketingových nástrojů.
Životní cyklus výrobku Zavádění výrobku na trhu Růst a rozvoj Zralost Úpadek
Podnikatelské hodnocení výrobku Dva základní přístupy: Model BCG (Boston Consulting Group) Klasifikace Petra Druckera
Model BCG
Nové výrobky Při uplatňování marketingu v podnikání je jedním z hlavních cílů uplatňování nových výrobků na trhu. Pro zavádění nových výrobků je základním předpokladem dlouhodobý a permanentní průzkum.
Nové výrobky Průzkumové práce před zavedením nových výrobků jsou zaměřeny na zjištění: charakteru výrobku a pro jakou skupinu je určen, na jaké úrovni (regionální či celostátní) bude výrobek uplatňován, jaká bude velikost výroby, stavu konkurence, doby působení nového výrobku, nejvhodnější ceny, formy distribuce, optimální činnosti na podporu prodeje, atd
Nové výrobky Vývoj nových výrobků má několik fází výzkum nových výrobků, vývoj nových výrobků podle plánu, technický, konstrukční a technologický vývoj prototypů, technické testování výrobků, ekonomické testování výrobků, kalkulace nákladů nových výrobků, testování výrobků na trhu, zahájení sériové výroby se zajištěným odbytem, kontrolní a ověřovací činnost.
Metoda fázového postupu Představa a rozhodnutí o zavedení nového výrobku Rozhodnutí o výrobě nového výrobku Technický a technologický vývoj Testování prototypu nového výrobku na trhu Průzkum odbytových a prodejních možností Zavedení výrobku na trhu Soustavné vyhodnocování odbytu a prodeje Nová opatření podniku
-výzkum nabídky a poptávky ANALÝZA TRHU -výzkum nabídky a poptávky VÝROBKU -obchodní -technická PROTOTYP nového výrobku TESTOVÁNÍ PROTOTYPU ROZHODNUTÍ ANO/NE
Vyřazování výrobků Na základě sledování trhu se zjišťuje, kdy začne docházet k úbytku prodeje výrobku na trhu. Při těchto zjištěních musí být podnik připraven na dokončování nového výrobku, který nahradí stávající výrobek. Nový výrobek, však nemůže v určité etapě zcela nahradit výrobek stávající.
Vyřazování výrobků Prováděný marketingový průzkum se zaměřuje na: dobu, kdy musí být stávající výrobky z trhu staženy, informace, které výrobky zastarávají, zda bude stažení výrobků jednorázové nebo postupné, a v jakém časovém sledu, zda jsou připraveny nové výrobky, k jakému zvýšení nákladů může dojít, jak poklesne zisk, případně zda se projeví ztráta.
Vyřazování výrobků Opatření při zjištění poklesu prodeje výrobku: snižování výroby výrobku postupně, snižování výroby vyřazovaného výrobku zároveň s náhradou při zavádění výrobku nového, dočasné přenechání části trhu konkurenci, snížení ceny výrobku, provést urychlené drobnější úpravy na výrobku, zvýšení množství výrobku za nižší cenu, zvýšení propagačního úsilí.
Doporučená literatura Podniková ekonomika 2, Ing. Zdeněk Novotný, Ing. Věra Dyntarová, Ing. Radka Kafková KUNČAR, S.:Marketing pro všechny, Marketing spolehlivá cesta k úspěšnému podnikání STEHLÍK, E. a kolektiv: Základy marketingu.
Děkujeme za pozornost…