Analýza vlastního podniku SWOT a jiné Zpracováno v rámci předmětu 126MPO 20.10.2009 Martina Faltýnová
Obsah Strategie podniku Analýzy Interní analýza Hodnota výrobku SWOT analýza Finanční analýza BSC
Znalost podniku a okolí Strategie podniku Stanovení cílů a postupu k jejich dosažení Znalost podniku a okolí Strategická analýza
Analýza Makroanalýza PEST – okolí dělí dle faktorů Analýza odvětví mapa konkurenčních skupin graf životního cyklu odvětví Interní analýza SWOT
Interní analýza hledá specifické přednosti a nedostatky Majetek podniku hmotný pozemky, budovy, stroje, … nehmotný pověst, patenty, know-how, … Podnikové schopnosti systém řízení, péče o zaměstnance
Interní analýza činnosti tvořící hodnotu výrobku - způsob transformace vstupních faktorů na výrobky/služby činnosti tvořící hodnotu výrobku Hodnotové funkce (M.F.Porter) Hlavní výroba, marketing, prodej Podpůrné podniková infrastruktura, informační systémy, personalistika, využití vědy a výzkumu, materiálové hospodářství
Hodnotové funkce - hlavní Interní Analýza Hodnotové funkce - hlavní Výroba (produkce) cíl: s nízkými náklady konkurenceschopné výrobky Faktory míra hospodárnosti zkušenostní efekt efekt životního cyklu pružná výrobní technologie
Hodnotové funkce - hlavní Interní Analýza Hodnotové funkce - hlavní Marketing kroky výběr segmentu trhu návrh marketingového mixu (cena, produkt, místo, propagace) uskutečnění návrhu
Hodnotové funkce - podpůrné Interní Analýza Hodnotové funkce - podpůrné VTR základní strategie vývoj nových produktů zlepšení kvality stávajících produktů procesní inovace Řízení lidských zdrojů co nejlepší využití zaměstnanců, produktivita soulad mezi zájmy lidí a podniku
SWOT analýza Současný stav silné stránky slabé stránky Budoucnost příležitosti hrozby
SWOT analýza silné stránky velikost firmy, dostatek kvalifikovaných a zkušených pracovníků, moderní technologie, firemní know-how, flexibilita firmy… slabé stránky nedostatečné pochopení pro marketing a reklamní kampaně ze strany vedoucích pracovníků, nedostatek obchodních dovedností, špatnou kvalitu surovin, výrobního zařízení či dokonce i samotného výrobku, špatné výrobní postupy… příležitosti možnost expandovat na nové trhy, zájem investorů o firmu, nové příležitosti pro investování… hrozby příliv nové a silné konkurence, která ohrozí stabilitu firmy na trhu, nestabilní politická situace v oblasti, kde se firma pohybuje, nejrůznější živelné pohromy, odchod klíčových pracovníků ke konkurenci…
SWOT analýza komplexní vyhodnocení fungování podniku nalezení problémů / možností růstu Albert Humphrey ze Stanfordovy univerzity 60. léta data 500. nejvýznamnějších amerických spol.
SWOT analýza Možné provedení analýzy: dotazníky zaměstnancům – individuální náměty vyhodnocení významnosti návrhů – společná diskuse důležité zohlednit všechny stránky a články podniku
SWOT analýza volba strategie MAX-MAX strategie maximalizací silných stránek – maximalizovat příležitosti MIN-MAX strategie minimalizací slabých stránek – maximalizovat příležitosti MAX-MIN strategie maximalizací silných stránek – minimalizovat hrozby MIN-MIN strategie minimalizací slabých stránek – minimalizovat hrozby
Finanční analýza rozbor finanční situace firmy, najít a využít silné stránky firmy a zároveň napravit slabiny firmy procentuální rozbor poměrová analýza poměrové ukazatele likvidity rentability obratu zadluženosti …
Balanced Scorecard (BSC) systém vyvážených ukazatelů výkonnosti podniku problém podniků s propojením strategie s operativními činnostmi výkonnost podniku pomocí čtyř perspektiv: finanční zákaznické interních podnikových procesů učení se a růstu metoda publikovaná roku 1992 autoři: Robert S. Kaplan a David P. Norton
Zdroje [1] http://www.marketingovenoviny.cz/ [1] http://www.marketingovenoviny.cz/ [2] http://www.podnikatel.cz/ [3] http://cs.wikipedia.org [4] KOTLER, Philip: MARKETING MANAGEMENT, ISBN 80-85605-08-2