Igor.Snopek@Skanska.se www.skanska.com/id
Dálniční síť v Polsku A1 Sever – Jih 582 km hotovo 17,5 km A2 Východ-Západ 610 km hotovo 252 km A4 Východ-Západ 670 km, hotovo 380 km A6 obchvat Štětína 21 km hotovo 21 km A8 obchvat Wroclaw 28 km hotovo 0 km A18 spojení A4(PL) a A15(D) délka 75 km hotovo 7 km Gdańsk Toruň Poznań Warszawa Lódź Wroclaw Katowice Kraków
Dálnice A1 Součást pan-evropské sítě (TEN) od Baltu do Vídně Gdaňsk Součást pan-evropské sítě (TEN) od Baltu do Vídně Jediné přímé spojení Sever - Jih Spojení přístavů Gdynia a Gdansk se středním Polskem (stávající koncese na úsek Gdaňsk-Torun) Zviditelnění Pomořanského regionu Zlepšení infrastruktury nutné pro přilákání investorů Zlepšení bezpečnosti silniční dopravy Nowe Marzy Toruň Warszawa Lódž Katowice Kraków
Základní údaje 89.5 km obousměrné vozovky (1.fáze) Celkové náklady 675 miliónů Euro 62.5 km dual carriageway (2. fáze) v plánu Koncesní smlouva do roku 2039 Financování projektu zajištěno vládní garancí na poplatky za dostupnost Půjčka/finanční vklad 95:5
Stručná historie projektu 1997-2005 8/1997 Koncese udělena společnosti GTC 9/ 2000 Podepsán časový plán 9/ 2001 Nová vláda navrhla systém známek 3/ 2002 GTC předložilo opravený návrh bez mýtného 2/ 2003 Sejm odmítnul dálniční známky 12/ 2003 GTC předložilo opravený návrh z mýtným 8/ 2004 Dohoda o základních podmínkách, podpis koncesní smlouvy 12/2004 Dohoda o obchodních podmínkách 1. fáze 7/ 2005 Podpis finančních a dalších dokumentů 9/ 2005 Všechny podmínky splněny!
Struktura vlastníkků SPC Skanska ID 30.0% Laing Roads 29.7% NDI 25.3% Intertoll 15.0%
J/V Skanska S.A. (sponsor) Struktura projektu Ministerstvo financí Ministr dopravy (MD) Koncesní smlouva Akcionáři: Skanska ID Laing Roads NDI Intertoll Finanční vklad a půjčka Hlavní úvěr Věřitelé: EIB NIB Dodavatel stavby: J/V Skanska S.A. (sponsor) & NDI Dodavatel zařízení: Intertoll Provoz a údržba: Intertoll
Platební model Platby na základě dostupnosti „Šedé mýtné“ Pokrytí fixních nákladů, daní a splátek úvěrů Stanoveny v EUR i PLN, navýšení podle inflace Možné snížení v závislosti na dostupnosti a provozování „Šedé mýtné“ Pokrytí variabilních nákladů v závislosti na objemu dopravy Stanoveny v PLN, navýšení podle inflace
Platební mechanismus Ministerstvo dopravy Uživatelé dálnice 95% platby na základě dostupnosti 5% „Šedé mýtné“ Poplatky uživatelů Uživatelé dálnice
Cash Flow z pohledu stáních financí 2008 –začátek provozu 2039 -konec koncesní smlouvy
Srovnání struktury financování Tradiční financování projektu Komerční financování 85% Projekt A1 Mnohostranné garantované projektové financování 95% equity 15% equity 5%
Lekce první: hlavní faktory úspěchu Angažovaná vláda Výběr kvalifikovaných poradců Konsorcium silných místních firem Angažované a profesionální jednací týmy Skutečná vzájemná spolupráce mezi všemi stranami Velmi významný projekt z hlediska rozvoje regionu Skutečná hodnota za vynaložené prostředky
Lekce druhá: vliv dálnice A1 na apetit investorů Zvýšení důvěry ve schopnost vlády realizovat a ukončit velké a komplexní projekty Existence vyškolených vládních poradců s prokazatelnými zkušenostmi Velký zájem finančních institucí a bank Kdo je připraven strávit 9 let rozhovory s 8 ministry dopravy s rizikem že se nakonec nedojde k dohodě? Koncesní smlouvy musí být postaveny na dlouhé časové období, tj. 25-50
PFI, PPP, BOT, OPS může být zavádějící. Nová značka na trhu Mnoho různých názvů PFI, PPP, BOT, OPS může být zavádějící. Bylo nutno vytvořit název, který by vystihoval to, co děláme: Skanska Infrastructure Development
Viditelná silná poptávka na našich mezinárodních trzích Skandinávie Velká Británie USA Latinská Amerika Střední a Východní Evropa
Budujeme naše vztahy V současnosti máme v portfoliu 16 projektů Naše hlavní oblasti působení jsou zejména: Dopravní infrastruktura Administrativní a ubytovací kapacity (školy, věznice) Zdravotnictví (nemocnice) Utility
Realizované mezinárodní projekty Kontinentální Evropa Dálnice E18, Finsko Dálnice Nelostie, Finsko Čistička odpadních vod, Rusko Dálnice E39 ,Norsko Dálnice A1,Polsko Jižní Amerika Manaus Thermal PP, Brazílie Vodní elektrárna Ponte de Pedra, Brazílie Dálnice Autopista Central,Chile Velká Británie Bexley Schools Bristol Schools Midlothian Schools Barts & the London Hospitals UK Derby PFI Hospital UK Coventry PFI Hospitals UK Central Nottingham Hospitals UK Afrika Přístav Maputo, Mozambik
Přehled investic a jejich rozložení podle: Typů projektů Oblastí Fází Facility, 12% Skandinávie 7% Sociální infrastruktura, 12% VB, 12% Dopravní infrastruktura 9% Autopista, Chile, 67% CEE 3% Brazílie 11% Chile, 67% Fází Podle délky koncese: Typu poplatků Příprava - 6% Méně než10 let - 2% Realizace - 14% Market risk 68% Více než 30 let - 14% Provozování - 80% Dostupnost 32% 10-20 let - 6% 20-30 let - 78%
Výhody pro zákazníky Rychlá dodávka vysoce kvalitních infrastrukturních modelů Vynikající a efektivní operativní management a přenos rizik na dodavatele/Skansku Zaměření na dosažení reálných výhod pro uživatele infrastruktury Sociálně-ekonomické výhody
Děkuji za pozornost!