Životní cyklus výrobku
Životní cyklus se vyznačuje odlišnými etapami Výrobky mají omezený život Různé etapy, různé výzvy pro prodejce Zisky klesají a stoupají v různých etapách Uplatňování různých strategií S-křivka Zavádění, růst, zralost, pokles
Klasický životní cyklus
Další tvary křivek STYL MÓDA MODNÍ HIT
IDEÁLNÍ TVAR
Nejhorší typ životního cyklu
Etapa zavádění výrobku na trh Výrobek je uveden na trh Pouze několik konkurentů Prodej roste pomalu Není dosahováno zisku Základní verze výrobku prodej čas
Propagace vysoká nízká Strategie rychlého sbírání (Skimming) Strategie pomalého sbírání vysoká Cena Strategie rychlého pronikání Strategie pomalého pronikání nízká
Etapa růstu Vstup nových konkurentů růst prodeje Strategie Nové vlastnosti pro výrobky, zdokonalení stylu, Rozšiřuje se sortiment o další provedení Vstup na nové tržní segmenty Nové distribuční kanály čas
Etapa zralosti Fáze růstu zralosti Fáze stabilní zralosti prodej Fáze růstu zralosti Fáze stabilní zralosti Fáze slábnutí zralosti Strategie: Vstup na nové tržní segmenty Získání zákazníků od konkurence Snaha o častější používání výrobku Větší spotřeba při jednom použití Nové a všestrannější použití výrobku Modifikace mixu čas
Etapa poklesu Prodej začne klesat - pomalý - rychlý Strategie: Zvyšování investic pro zvýšení konkurenční pozice Výběrové snižování investic Zbavení se výrobku rychlým prodejem
NOVÉ VYUŽITÍ Objem prodeje NOVÉ TRHY INOVACE ZBAVENÍ SE VÝROBKU Čas
Mezinárodní trhy USA,Japonsko Záp.Evropa Stř.a vých.Evropa Čas Čas Čas
Vývoj nového výrobku 1) Akvizice 2) Vlastní vývoj nového výrobku
Proces vývoje nových výrobků Průzkum námětů Posouzení námětů Vytvoření a ověření koncepce Ekonomická analýza Vývoj výrobku Testování Komercionalizace