Návrh klasifikátoru inovací Dynamický model transformace dat ve znalost organizace
Data Filtrovaná data Informace Nová znalost Úroveň znalostní entropie Časová sekvence Návrh a kvantifikace obecného mechanismu pro využívání nových znalostí k inovaci výstupních produktů za účelem jejich komercializace: Nová znalost určená ke komercializaci Informace jako nová struktura dat Báze firemních dat nová data Řazení a filtrace dat
Akreditační řízení rozhodnutí pilotní ověření zadání k realizaci Žádost o akreditaci projektová dokument. záznam o přezkoumání Zpracování projektu rozhodnutí stanovení řešitele vypracování zadání Podání návrhu Vývoj / inovace produkt u APLIKAČNÍ PŘÍKLAD
Vstupy K 1 =ZPKI K 3 = rizikovost K2= finanční aspekt Popis vstupních kritérií ZPKI – zbytkový potenciál komercializované inovace K 2 -např. pomocí NPV K3-pomocí fundamentální analýzy nebo distribuční fce Návrh klasifikátoru pro odlišení perspektivních inovací
Kritérium (koeficient) K1 Vzniká agregací dvou faktorů: Reziduálním časem inovace tR, který je vyjádřený pomocí časového poměru mezi dobou již využívání dané inovace a předpokládanou dobou životního cyklu inovace. Druhý faktorem je tzv. Reziduální nenasycenost inovace nR, která je charakterizovaná pomocí poměru mezi počtem producentů, kteří již inovaci komercializovali k předpokládanému počtu producentů, kteří tuto inovaci využijí
Koeficient (kritérium) K3 - Rizikovost komerčního úspěchu inovace Výstup z řídícího mechanismu systému pro automatizovanou klasifikaci komerčně perspektivních a neperspektivních inovací:
Pravdivostní tabulka: Přehled možných hodnot kritérií ovlivňující úspěšnost inovace s předpokládanými hodnotami komerčního úspěchu produktu stav K1K1 K2K2 K3K3 Y ! ( nejhorší kombinace) ! ( nejlepší kombinace ) 81111
Y K1K1 K3K3 K2K2 Kombinační funkce charakterizující kauzální předpoklad komerčního úspěchu/neúspěchu produktu Y sestavíme sjednocením požadavků vyjádřených řádky 2, 7, 8. Tedy:
Navržený integrovaný obvod představující technickou realizaci automatizovaného klasifikátoru inovací podle skladby 3 kritérií ovlivňující komerční úspěch LEGENDA …hradlo ‘NOR’ …hradlo ‘NAND’ __ __ K 1 × K 2 ×K 3 __ K 1 K3K3 K1K1 K2K2 __ K 1 ×K 2 ×K 3 _____ K 1 ×K 3 K2K2 K3K3 K1K1 K 1 ×K 2 ×K 3 ________ K 1 ×K 2 ×K 3 K3K3 K2K2 K1K1 ≥1 ≥1
V současném podnikovém řízení je inovační fenomén často spojován s možností vytvoření konkurenční výhody. Jedním z důsledků je zvyšující se frekvence změn v okolí firmy, a také zvyšování se konkurenčního tlaku, který se projevuje zkracováním vývojového cyklu produktů. Protože inovačních nápadů je obvykle více, něž kolik z nich je ve zdrojových možnostech organizace prakticky realizovat, je potřeba vybrat ten s největším potenciálem komerčního úspěchu. Návrh představeného klasifikátoru, (vycházejícího z obecného modelu vytváření znalosti), je možné použít k této selekci inovační nápadů. 4 DISKUZE – PRAKTICKÉ VYUŽITÍ