Veřejná správa venkovských obcí Zdenka Vajdová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. Seminář Venkov 2009, Přírodovědecká fakulta UK
Několik hypotéz o místní veřejné správě venkovských obcí Důležité postavení starosty a starostky (5 594 ) Rozhodování o obecních záležitostech je v rukou místní veřejné správy (téměř 50 tisíc zastupitelů ) Spolupráce obcí je důležitým nástrojem rozvoje Místní akční skupina je důležitým nástrojem rozvoje
Spolupráce obcí v DSO Svazek obcí se stal novou politickou organizací lokálního společenství Spojování obcí do spolupracujících svazků je ve venkovském prostoru nezbytností Příklad Pardubický kraj: 22 svazků v roce svazků v roce 2008
MAS „LEADER je historicky nejúspěšnější nabídkou EU k zvládnutí problémů na venkově pomocí financování místních iniciativ“ (ČZU: Český venkov 2005) 61 MAS v roce MAS je členem Národní sítě MAS v roce 2008
Proces rozdělení obcí se týkal především venkova nově vzniklých obcí, 99 % do 2 tis. obyvatel 1031 obcí se rozdělovalo, 65 % do 2 tis. obyvatel obcí do 2 tis. obyvatel na konci 80.let °obcí do 2 tis. obyvatel na konci 90. let Rozsah českého venkova se zdvojnásobil, ačkoliv ostatní zůstalo stejné.