Financování dopravní infrastruktury 2013 – 2014 a nové rozpočtové období
OPD I – alokace a problémy Rozpočet SFDI 2014 Nové rozpočtové období Obsah
Na dočerpání OPD I zbývá alokovat Celkem cca 40 mld. Kč –Železnice TEN…….15 mld. Kč –Silnice TEN………..15 mld. Kč –Regionální železnice..6 mld. Kč (v rozpočtu SFDI plně rozděleno na projekty s různou rizikovostí x problém připravenost projektů, soutěžní ceny a řízení na UOHS) Současný stav financování dopravní infrastruktury
Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled 2015 a 2016 Nedostatek prostředků na národní akce (silnice I. třídy) Historicky zasmluvněné stavby (R49!) Příprava akcí – finančně pokryta Sestava rozpočtu a problematické okruhy
Příjmová strana rozpočtu ( v roce 2012 bylo uvolněno celkem mil. Kč z toho mil. Kč z národních zdrojů ) 5 Rozpočet SFDI přehled Přímé příjmy (daně/mýto) Dotace ze SR Celkem prostředky ČR Ostatní (EU) Celkem bez převodů Celkem s převody Požadované navýšení OPDI
PříjemceNárodníOPDEU14+ Ostatní fondy EU Celkem ŘSD SŽDC ŘVC Ostatní příjemci Výdaje celkem Členění výdajů dle objemově nejvýznamnějších příjemců pro rok 2014
Druh výdaje 2013 rozpočet 2014 celkové výdaje 2015 celkové výdaje 2016 celkové výdaje Celkem opravy, údržba a provozní výdaje vč. mýta z toho: Opravy a údržba z toho: Mýto a telematika z toho: Provozní výdaje Doplatky probíhajících akcí Ostatní programy (globální položky) Akce v realizaci ** Akce nově zahajované ** Příprava akcí ŘSD
Druh výdaje 2013 rozpočet 2014 celkové výdaje 2015 celkové výdaje 2016 celkové výdaje Celkem opravy, údržba a provozní výdaje (vč. Investiční akce obnovy žel. infrastruktury) Ostatní programy (globální položky) Doplatky probíhajících akcíN/A Akce v realizaci ** Akce nově zahajované * * Příprava akcí SŽDC
OP Doprava –Fond soudržnosti (90 mld. Kč) –Evropský fond pro regionální rozvoj (10 mld. Kč) Nástroj pro propojení Evropy (CEF)-vazba na síť TEN-T –„kohezní CEF“ (1 mld. EUR) Převod 10 mld. EUR z Fondu soudržnosti Určeno výhradně pro projekty TEN z kohezních zemí Výběr projektů formou soutěže mezi státy, spolufinancování až 85% ze zdrojů EU Do 2016 obálky, poté soutěž mezi státy –„nekohezní“ CEF (?) Pokračovaní současného finančního nástroje TEN-T (soutěž projektů a vysoké CZ spolufinancování) Nové programové období SeStra II, OPD II a CEF
Prioritní osa (PO)Specifický cíl (SC) PO1 - Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu Výstavba a modernizace železničních tratí Interoperabilita a nové technologie (včetně TEN- T) Výstavba a modernizace vnitrozemských vodních cest v hlavní síti TEN-T Multimodální doprava Infrastruktura drážních systémů městské a příměstské dopravy Environmentálně čistý dopravní park PO 2 - Silniční infrastruktura na síti TEN-T Silniční infrastruktura sítě TEN-T (výstavba a modernizace silnic a dálnic, ITS a nové technologie) Podpora rozvoje sítě napájecích stanic alternativních energií na silniční síti PO 3 - Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T silnice a dálnice mimo síť TEN-T ve vlastnictví státu Nové programové období SeStra II, OPD II a CEF
Nutné navýšit prostředky na spolufinancování v letech 2015 a 2016 pro dočerpání OP Doprava Nutné dlouhodobě řešit financování silnic mimo TEN-T Potřeba urychlit přípravu po procesní stránce Nutné nejpozději roku 2015 rozběhnout OP D II a především projekty CEF a zajistit prostředky na spolufinancování --- Děkuji za pozornost--- Shrnutí