Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Bi Mendelovy zákony Vytvořeno: Ověřeno: Třída: Ve2
Genetika Vzdělávací oblast:Obecná biologie Předmět:Biologie Ročník:2. ročník Autor:Ing. Sedláček Ladislav Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:základní informace viz. učebnice Klíčová slova:uniformita, štěpení Anotace:Materiál je určen pro výuku v odborném předmětu biologie.
Zákon uniformity Všichni jedinci F 1 – první filiální generace,které získáme křížením hozygotních rodičů, jsou genotypově a fenotypově zhodní.
Zákon o čistotě vloh a jejich štěpení Křížením F 1 dojde v F 2 k vyštěpení dominantních a recesivních znaků v určitém poměru. U monohybridů s úplnou dominancí. – G-1:2:1 – F-3:1 – U monohybridů s neúplnou dominancí – G=F – 1:2:1
Zákon volné kombinovatelnosti vloh U polyhybridů vzniká při tvorbě gamet tolikgenotypových kombinací, kolik je možných. Potomstvo dědí vlohu – gen ke každému znaku samostatně a nezávisle na vlohách jiných. Je tu omezení – genů je hodně, ale počet chromozomových párů je malý == geny v chromozomu nejsou volně kombinovatelné.
Rodiče P: gamety: Potomci F 1 : AA x aa A A aa Aa Dědičnost neúplně dominantní Monohybridní křížení křížení dvou různých homozygotů AA aa
Dědičnost neúplně dominantní křížení dvou heterozygotů gamety A A a a Rodiče P:Aa x Aa AAAa aa Aa Potomstvo se štěpí na tři fenotypové formy v poměru 1 : 2 : 1.
Kontrolní otázky 1.Jak vypadají jedinci získané křížením homozygotních rodičů? Jsou fenotypově a genotypově shodní. 2. Při jakém kížení vzniká u potomstva shodný genotyp a fenotyp? U monohybridního křížení s neúplnou dominancí 3. Jak dědí potomstvo vlohu ke každému znaku? Samostatně a nezávisle na vlohách jiných.
Použité zdroje BUMERL, J. a kol.: Biologie 2 – pro SŠ. SPN: Praha 2005, vydání 1., ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.