DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_738_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev aktivity III/2 Inovace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Osnova rozboru uměleckého textu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev aktivity III/2 Inovace.
„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev aktivity III/2 Inovace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Rozbor neuměleckého textu
III/2 III C
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jazykověda a její disciplíny
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Základní skladební dvojice-cvičení
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_740_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev aktivity III/2 Inovace.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_739_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_737_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
VY_32_INOVACE_CVIKLOVA. CEJTEXTO2 Komplexní rozbor textu 2.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Grafické znázornění souvětí
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
Poznáváme tajemství skladby
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jazykové hádanky Jazyk a řeč.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly MASARYKOVA OBCHODN Í AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jič í n Předmět Český jazyk, Jazykově-literární seminář Tematický okruh Práce s neuměleckým textem a efektivní komunikace T é ma Rozbor neuměleckých textů 1 Označen í DUMU VY_12_INOVACE_128 Jm é no autora Petr Brož Datum vytvořen í 23. března 2014 Anotace Materiál je cvičením k interpretaci neuměleckých textů. Součástí rozborů jsou i úkoly ze slovní zásoby, větné skladby a tvarosloví. Pro přehlednější práci lze výňatky pro studenty vytisknout.

Funkční styly a slohové postupy Zopakujte si funkční styly a základní slohové postupy Zopakujte si funkční styly a základní slohové postupy Přečtěte si uvedené výňatky a přiřaďte je k funkčním stylům. Blížeji příslušný styl charakterizujte. Přečtěte si uvedené výňatky a přiřaďte je k funkčním stylům. Blížeji příslušný styl charakterizujte. Uveďte použité slohové postupy a útvary Uveďte použité slohové postupy a útvary Vypracujte další úkoly připojené k jednotlivým výňatkům. Vypracujte další úkoly připojené k jednotlivým výňatkům. Vzhledem k povaze některých úkolů není uveden zdroj výňatků.

Text 1 Předpokladem dobrého vyjadřování je dokonalé ovládání techniky řeči. Napodobováním mluvy ve svém okolí se učíme mluvit již od prvních měsíců života. Během řečového vývoje jsme vystaveni různým mluvním vlivům. Nejprve napodobujeme řeč svých rodičů a sourozenců, pak spolužáků a učitelů. Vývoj řeči je zhruba ukončen v sedmém roce našeho věku. Ve čtrnácti letech jsou naše mluvní návyky již pevně fixované.Velmi záleží na prostředí, kde vyrůstáme, na mluvních vzorech. Ale i přes kvalitní mluvní vzory, které nás obklopují, můžeme získat chybné návyky, například nevhodné posazení hlasu, špatné dýchání, pasivní artikulaci. Znalost následujících zásad techniky mluvené řeči nám pomáhá ke správnému ovládání mluvních orgánů, které se na vzniku řeči podílejí. 1.Co je tématem výňatku? 2.Charakterizujte text po stránce jazykové.

Text 1 Předpokladem dobrého vyjadřování je dokonalé ovládání techniky řeči. Napodobováním mluvy ve svém okolí se učíme mluvit již od prvních měsíců života. Během řečového vývoje jsme vystaveni různým mluvním vlivům. Nejprve napodobujeme řeč svých rodičů a sourozenců, pak spolužáků a učitelů. Vývoj řeči je zhruba ukončen v sedmém roce našeho věku. Ve čtrnácti letech jsou naše mluvní návyky již pevně fixované.Velmi záleží na prostředí, kde vyrůstáme, na mluvních vzorech. Ale i přes kvalitní mluvní vzory, které nás obklopují, můžeme získat chybné návyky, například nevhodné posazení hlasu, špatné dýchání, pasivní artikulaci. Znalost následujících zásad techniky mluvené řeči nám pomáhá ke správnému ovládání mluvních orgánů, které se na vzniku řeči podílejí. 1.V označené větě určete slovní druhy 2.Vytvořte větu, ve které bude výraz během jiným slovním druhem než v označené větě.

Text 1 Předpokladem dobrého vyjadřování je dokonalé ovládání techniky řeči. Napodobováním mluvy ve svém okolí se učíme mluvit již od prvních měsíců života. Během řečového vývoje jsme vystaveni různým mluvním vlivům. Nejprve napodobujeme řeč svých rodičů a sourozenců, pak spolužáků a učitelů. Vývoj řeči je zhruba ukončen v sedmém roce našeho věku. Ve čtrnácti letech jsou naše mluvní návyky již pevně fixované.Velmi záleží na prostředí, kde vyrůstáme, na mluvních vzorech. Ale i přes kvalitní mluvní vzory, které nás obklopují, můžeme získat chybné návyky, například nevhodné posazení hlasu, špatné dýchání, pasivní artikulaci. Znalost následujících zásad techniky mluvené řeči nám pomáhá ke správnému ovládání mluvních orgánů, které se na vzniku řeči podílejí. 1.Z kolika vět se skládá označené souvětí? Určete druhy vět v souvětí. Jedná se o souvětí souřadné, nebo podřadné? 2.Vyhledejte v celém výňatku přívlastky neshodné.

Text 1 Předpokladem dobrého vyjadřování je dokonalé ovládání techniky řeči. Napodobováním mluvy ve svém okolí se učíme mluvit již od prvních měsíců života. Během řečového vývoje jsme vystaveni různým mluvním vlivům. Nejprve napodobujeme řeč svých rodičů a sourozenců, pak spolužáků a učitelů. Vývoj řeči je zhruba ukončen v sedmém roce našeho věku. Ve čtrnácti letech jsou naše mluvní návyky již pevně fixované.Velmi záleží na prostředí, kde vyrůstáme, na mluvních vzorech. Ale i přes kvalitní mluvní vzory, které nás obklopují, můžeme získat chybné návyky, například nevhodné posazení hlasu, špatné dýchání, pasivní artikulaci. Znalost následujících zásad techniky mluvené řeči nám pomáhá ke správnému ovládání mluvních orgánů, které se na vzniku řeči podílejí. 1. Jaký je význam slov v textu artikulace, fixované? 2. Proveďte slovotvorný rozbor výrazů mluvních, napodobujeme 3. Označené výrazy nahraďte slovy stejného nebo podobného významu.

Text 2 Policie úspěšně završila pátrání po pětačtyřicetiletém násilníkovi, který kvůli penězům počátkem března v Praze 4 brutálně přepadl obsluhu tří vietnamských večerních provozoven. Z jedné si odnesl asi 45 tisíc korun. Podle pražské policejní mluvčí Jany Rősslerové se násilníka podařilo zadržet v neděli okolo půl druhé v noci poblíž hraničního přechodu Rozvadov. Muž, který neváhal bít servírku či pokladního pěstí do obličeje, byl v Praze obviněn z trestného činu loupeže, policie pro něho žádá o vazbu. 1.Co je tématem výňatků? 2.Charakterizujte text po stránce jazykové.

Text 2 Policie úspěšně završila pátrání po pětačtyřicetiletém násilníkovi, který kvůli penězům počátkem března v Praze 4 brutálně přepadl obsluhu tří vietnamských večerních provozoven. Z jedné si odnesl asi 45 tisíc korun. Podle pražské policejní mluvčí Jany Rősslerové se násilníka podařilo zadržet v neděli okolo půl druhé v noci poblíž hraničního přechodu Rozvadov. Muž, který neváhal bít servírku či pokladního pěstí do obličeje, byl v Praze obviněn z trestného činu loupeže, policie pro něho žádá o vazbu. 1.V označené větě určete slovní druhy. 2.Vytvořte větu, ve které bude výraz okolo jiným slovním druhem. 3.U sloves v textu určete všechny mluvnické kategorie.

Text 2 Policie úspěšně završila pátrání po pětačtyřicetiletém násilníkovi, který kvůli penězům počátkem března v Praze 4 brutálně přepadl obsluhu tří vietnamských večerních provozoven. Z jedné si odnesl asi 45 tisíc korun. Podle pražské policejní mluvčí Jany Rősslerové se násilníka podařilo zadržet v neděli okolo půl druhé v noci poblíž hraničního přechodu Rozvadov. Muž, který neváhal bít servírku či pokladního pěstí do obličeje, byl v Praze obviněn z trestného činu loupeže, policie pro něho žádá o vazbu. 1. Z kolika vět se skládá označené souvětí? Určete druhy vět v souvětí. Jedná se o souvětí souřadné, nebo podřadné? 2. V označeném souvětí určete větné členy.

Text 2 Policie úspěšně završila pátrání po pětačtyřicetiletém násilníkovi, který kvůli penězům počátkem března v Praze 4 brutálně přepadl obsluhu tří vietnamských večerních provozoven. Z jedné si odnesl asi 45 tisíc korun. Podle pražské policejní mluvčí Jany Rősslerové se násilníka podařilo zadržet v neděli okolo půl druhé v noci poblíž hraničního přechodu Rozvadov. Muž, který neváhal bít servírku či pokladního pěstí do obličeje, byl v Praze obviněn z trestného činu loupeže, policie pro něho žádá o vazbu. 1. Vyhledejte v textu knižní výraz 2. Proveďte slovotvorný rozbor výrazu pražský 3. Vyhledejte v textu dvě slova značková a popisná.

Text 3 SEDADLA MANUÁLNÍ NASTAVENÍ PŘEDNÍCH SEDADEL Nastavení v podélném směru Zvedněte páku (A) (na vnitřní straně sedadla) a posuňte sedadlo dopředu nebo dozadu: při řízení musejí ruce spočívat na věnci volantu. Výškové nastavení (je-li ve výbavě) Zatáhněte za páku (B) nahoru nebo ji stlačte dolů, až dosáhnete požadované výšky. UPOZORNĚNÍ Nastavení musíte provádět pouze tehdy, když sedíte na místě řidiče. Nastavení sklonu opěradla Otáčejte kolečkem (C) Odkud je uvedený text převzat?

Text 3 SEDADLA MANUÁLNÍ NASTAVENÍ PŘEDNÍCH SEDADEL Nastavení v podélném směru Zvedněte páku (A) (na vnitřní straně sedadla) a posuňte sedadlo dopředu nebo dozadu: při řízení musejí ruce spočívat na věnci volantu. Výškové nastavení (je-li ve výbavě) Zatáhněte za páku (B) nahoru nebo ji stlačte dolů, až dosáhnete požadované výšky. UPOZORNĚNÍ Nastavení musíte provádět pouze tehdy, když sedíte na místě řidiče. Nastavení sklonu opěradla Otáčejte kolečkem (C) 1.V označené části textu vyhledejte neohebná slova a určete jejich druh. 2.Určete všechny mluvnické kategorie slovesa posuňte v textu.

Text 3 SEDADLA MANUÁLNÍ NASTAVENÍ PŘEDNÍCH SEDADEL Nastavení v podélném směru Zvedněte páku (A) (na vnitřní straně sedadla) a posuňte sedadlo dopředu nebo dozadu: při řízení musejí ruce spočívat na věnci volantu. Výškové nastavení (je-li ve výbavě) Zatáhněte za páku (B) nahoru nebo ji stlačte dolů, až dosáhnete požadované výšky. UPOZORNĚNÍ Nastavení musíte provádět pouze tehdy, když sedíte na místě řidiče. Nastavení sklonu opěradla Otáčejte kolečkem (C) 1. Vyhledejte v textu souvětí. Určete, zda se jedná o souvětí souřadné, nebo podřadné. Určete druhy vět vedlejších. 2. Určete větné členy podtržených výrazů.

Text 3 SEDADLA MANUÁLNÍ NASTAVENÍ PŘEDNÍCH SEDADEL Nastavení v podélném směru Zvedněte páku (A) (na vnitřní straně sedadla) a posuňte sedadlo dopředu nebo dozadu: při řízení musejí ruce spočívat na věnci volantu. Výškové nastavení (je-li ve výbavě) Zatáhněte za páku (B) nahoru nebo ji stlačte dolů, až dosáhnete požadované výšky. UPOZORNĚNÍ Nastavení musíte provádět pouze tehdy, když sedíte na místě řidiče. Nastavení sklonu opěradla Otáčejte kolečkem (C) 1. Vyhledejte v textu slovo cizího původu a uveďte jeho význam 2. Vyhledejte v textu slovo mnohoznačné a uveďte jeho základní význam.

Použité zdroje BUCHTOVÁ, B. Rétorika. Praha: Grada Publishing ISBN X. BUCHTOVÁ, B. Rétorika. Praha: Grada Publishing ISBN X. Právo, 15. března 2014, s. 4 Právo, 15. března 2014, s. 4 FIAT STILO, Návod k použití a údržbě,Torino 2004, s. 78. FIAT STILO, Návod k použití a údržbě,Torino 2004, s. 78.