KRAJSKÉ SESTKÁNÍ METODIKŮ STROJÍRENSTVÍ A AUTOMATIZACE ÚNOR 2015 PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ v Plzeňském kraji Plánování lidských zdrojů Svaz průmyslu a dopravy ČR, Západočeská univerzita v Plzni, Česko-německá obchodní.
GVID – MATURITA 2014 aktuální stav – říjen 2013.
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Kariérové poradenství
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu prostého, odborného a uměleckého.
PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI Ing. Zdenka Kučerová.
Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Gymnázium, Český Krumlov, Chvalšinská 112
M O R A V S K O S L E Z S K Ý K R A J 1 Konference „k projektu Moderní metody profesního vzdělávání“ Martina Volná Krajský úřad Moravskoslezského kraje.
Různé role zástupce ředitele školy
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Rozvoj klíčových kompetencí ve všech ročnících nižšího gymnázia formou terénních cvičení TENTO PROJEKT BYL SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Název projektu: Aktivizační a vzdělávací centrum Období řešení projektu: –
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
KRAJSKÉ SESTKÁNÍ METODIKŮ STROJÍRENSTVÍ A AUTOMATIZACE ÚNOR 2015 PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI.
Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výstupy z Úvodního semináře
KRAJSKÉ SESTKÁNÍ METODIKŮ
Zahájení tvorby ŠVP co nás čeká co je základem kurikulární reformy základní přístup sestavení pracovních týmů časový harmonogram.
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
KRAJSKÉ SESTKÁNÍ METODIKŮ STROJÍRENSTVÍ A AUTOMATIZACE ÚNOR 2015 PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
vlastní hodnocení školy
KRAJSKÉ SESTKÁNÍ METODIKŮ STROJÍRENSTVÍ A AUTOMATIZACE ÚNOR 2015 PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI.
Environmentální výchova a
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Programy podpory technického vzdělávání v Jihomoravském kraji.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Workshop s řediteli a zástupci škol 27. května
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje Analýzy potřeb pro KAP Olomouc, RNDr. Bronislava Vláčilová Věcná manažerka KAP Krajský.
PŘIŘAZENÍ HLAVNÍCH PROBLÉMŮ K JEDNOTLIVÝM PLATFORMÁM.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 2 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Základní vzdělávání a další …
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Polytechnické vzdělávání v praxi
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
Výsledky dotazníkovÝCH šetření
Setkání kariérových poradců
Věková struktura pedagogů středních škol V Jihočeském kraji
Implementace Krajských akčních plánů rozvoje vzdělávání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

KRAJSKÉ SESTKÁNÍ METODIKŮ STROJÍRENSTVÍ A AUTOMATIZACE ÚNOR 2015 PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/

PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/ Profil absolventa ZŠ Očekávané výstupní znalosti a dovednosti absolventů ZŠ pro studium technických oborů 

PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/ Profily absolventů se většinou skládají ze tří částí:  Všeobecné znalosti (tradiční čtení, psaní a počítání)  Odborné znalosti (např. schopnost ovládat nové technologie)  Speciální znalosti a dovednosti (schopnost učit se učit, ovládat komunikační techniky)

PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/ Očekávání učitelů středních škol ve vazbě na profil absolventa ZŠ – výsledek šetření

PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/ Výsledek šetření – očekávané znalosti a dovednosti:  Čtení, psaní, počítání  Základní znalosti ve „stěžejních“ oborech (matematika, český jazyk, dějepis, zeměpis) a ovládat základy cizího jazyka  Základní všeobecný přehled o světě  Dovednost pracovat s textem a informacemi  Dovednost využívat moderní techniky v praxi (ICT)  Schopnost komunikovat

PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/ Jaké jsou nezbytné předpoklady k tomu, aby si žák byl schopen samostatně osvojovat nové poznatky?  Samostatnost  Zodpovědnost  Dovednost pracovat s informacemi  Mít zažité jisté studijní návyky (pravidelná příprava, zájem o obor, zdravá životospráva)  Žáci, kteří přicházejí ze základní školy na školu střední, by měli ovládat český jazyk a matematiku na úrovni stanovené učebními plány.  Učitelé postrádají u žáků znalost vztahů a vazeb mezi pojmy.

PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/ Sociální kompetence - co očekávají učitelé SŠ pod tímto pojmem u žáků ZŠ  Rozvinutý pocit zodpovědnosti (včetně schopnosti nést za své činy plnou odpovědnost)  Samostatné jednání  Spolupráce mezi žáky, práce v týmu  Vztahy mezi žáky, vztahy k rodičům a učitelům  Etika v jednání (dodržování norem slušného chování ke spolužákům a dospělým).

PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/ Závěrečné shrnutí – očekávané kompetence u žáků ZŠ:  Zájem o zvolený obor  Ovládají základy cizího jazyka, matematiky, fyziky  Využívají ke studiu PC, NTB, dotyková zařízení  Ví si rady, jak získávat informace a používají při tom moderní techniku  Orientují se v multimediálních materiálech a jsou schopni využívat elektronické materiály  Komunikují se svým okolím a jsou schopni pracovat v týmu na projektech  Zvládnutí nových podmínek vč. např. dojíždění do školy  Adaptabilita na nové prostředí, kolektiv, pedagogy

PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/ Přechod na střední školu: SŠ vnímají pokles úrovně žáků téměř ve všech všeobecně vzdělávacích předmětech. Je to dáno hlavně tím, že SŠ přijímají žáky s menšími studijními předpoklady, což vyplývá z poklesu počtu žáků hlásících se na střední školy. Je znatelný pokles dovedností, které žák může získat doma nebo na základní škole, kde vzdělávací programy opustilo praktické vyučování. Žáci mají velmi často značné nedostatky v základních kompetencích, jako je schopnost plynulého čtení, porozumění smyslu textu a znalost gramatických pravidel. Mají velmi chudou slovní zásobu, neumějí se kultivovaně vyjadřovat písemně ani ústně. V učení jim často chybí soustavnost a jejich příprava bývá neefektivní, což je v dalším učení demotivuje. Aby zjistili zástupci škol stav znalostí nových žáků, dávají jim na začátku studia vstupní testy a podle jejich výsledků s nimi opakují učivo základní školy.

PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/ U žáků je většinou potřeba vytvořit zcela nové studijní a pracovní návyky. Žáci si musí zvyknout na systém domácí přípravy – musí se naučit organizovat čas, rozlišit to podstatné pro záznam do sešitu, osvojit si práci s více zdroji informací a naučit se informace porovnávat a hodnotit. K racionálnímu učení tedy nejlépe přivede žáky učitel, který v rámci předmětu nevyžaduje encyklopedickou sumu vědomostí, ale znalost systémového řešení, principů a souvislostí.

PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/ Vliv demografického vývoje na základní vzdělávání Od roku 2007 je patrný celkový nárůst počtu žáků na 1. stupni ZŠ Tento trend bude kontinuálně pokračovat až do roku 2017, kdy počet žáků na 1. stupni ZŠ převýší současný stav o více než 100 tis. žáků. Na 2. stupni ZŠ jsme svědky obdobného trendu až od roku 2011.

PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/ Předpokládaný vývoj struktury žáků plnících PŠD (2005/ /21)

PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/ Základní vzdělávání a nižší ročníky 6 a 8letých gymnázií Závažným problémem základního vzdělávání je bezpochyby nadále se zvyšující podíl žáků, kteří v průběhu povinné školní docházky odchází do 6 a 8letých gymnázií. Další odliv žáků s lepšími studijními výsledky ze ZŠ do těchto gymnázií by nadále kvalitativně prohloubil diferenciaci mezi těmito typy škol. Zmiňovaný podíl dosahuje více než 12 % ze žáků příslušných ročníků ZŠ. Potenciálně se dá ale předpokládat, že při nárůstu počtu žáků na druhém stupni ZŠ a při výraznějším zásahu krajů (viz kap. Optimalizace nabídky vzdělávání) se bude tento podíl postupně snižovat až k celorepublikovým 5-10 %, a to v roce To ovšem pouze za předpokladu zachování anebo snížení současných počtů přijímaných do tohoto typu škol.

PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/ Vliv demografického vývoje na oblast středního vzdělávání Od školního roku 2006/07, kdy nastupovalo do 1. ročníku SŠ cca 140 tis. nových žáků se tento počet žáků neustále snižuje na současných cca 110 tis. žáků. Zásadní propad ovšem nastane v následujících letech, kdy počet žáků klesne pod hranici 100 tis. nových žáků a pod touto hranicí se udrží až do roku Demografický propad se nevyhne žádnému z krajů ČR. Lépe mu ovšem budou čelit kraje, které jsou přirozenými centry migrace v rámci ČR, tedy Praha, některé oblasti Středočeského kraje a kraje Jihomoravského (především Brno a okolí). Naopak kraj Moravskoslezský bude čelit výrazně největšímu propadu v této věkové skupině.

PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/ Vývoj počtu osob ve věku let v krajích ČR ( )

PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/ Počet nově přijatých do 1. ročníků SŠ v letech 2006/ /21

PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/