TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
Trh a jeho zákonitosti.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Mgr. et Mgr. Blanka Chocová 2013/14
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Ekonomická gramotnost
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
2. Tržní systém A. Zboží B. Peníze C. Nabídka, poptávka D. Konkurence.
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Jak vznikne rovnováha na trhu  Zásady.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
TRH, TRŽNÍ MECHANISMUS NABÍDKA, POPTÁVKA, CENA.
Tržní hospodářství I. Petr Machala.
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
3 EFEKTIVNOST TRHU.
3 EFEKTIVNOST TRHU. Základy ekonomie Koordinace ekonomiky 1. příkaz – CPE: centrální plán, státní vlastnictví, vertikální struktura 2. trh – TE:
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_PODSTATA.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_PODSTATA.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Trh Pavel Šuranský.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh a jeho fungování Milena Tichá
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
2 JAK FUNGUJE TRH.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Úvodní seminář Národní hospodářství
Ekonomické vzdělávání
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Obchod, trh Základy hospodaření.
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

TRH

Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.

Ekonomiky 1) Centrálně plánovaná ekonomika, příkazová = direktivní – v socialistických zemích (dnes Čína, Kuba...), trh je nahrazen plánem (většinou centrálním), plán určuje, co, jak a kolik, pro koho vyrábět, – stát určoval potřeby lidí, průvodní jev – nedostatek zboží, černý trh. 2) Tržní ekonomika – převažuje soukromé vlastnictví, cena se na trhu utváří vzájemným působením nabídky a poptávky. př.: přímo – smlouvání, nepřímo – nikdo zboží nekupuje, ceny se sníží

Důležité pojmy tržního hospodářství 1) poptávka 2) cena 3) nabídka 4) konkurence

Nabídka, poptávka, utváření ceny Utváření ceny: ● Vzájemným působením nabídky a poptávky na trhu. Při nerovnovážné ceně: a) při nedostatku nabídky ( výrobků, služeb) – soutěž kupujících = jsou ochotni koupit zboží za vyšší cenu, to vede ke zvyšování ceny b) při přebytku nabídky – soutěž prodávajících = snižování ceny Rovnovážný stav je stále narušován, buď se mění nabídka nebo poptávka.

Faktory ovlivňující rovnováhu na trhu: 1)faktory způsobují posun nabídky - př. při špatné úrodě - ceny potravin rostou - zvýší se cena, sníží se nabídka, naopak při dobré úrodě se cena sníží, nabídka se zvýší 2)způsobují posun poptávky př. při zájmu o dané zboží se cena zvýší, protože se zvýšila poptávka, při snížení zájmu se sníží poptávané množství a s ním i cena; nebo: zvýšení důchodů (mezd) -> zvýší se celková poptávka

DPH Princip daně z přidané hodnoty spočívá v odvedení daně pouze z rozdílu ceny mezi vstupy a výstupy.

DPH Obchodník zakoupí zboží za Kč Kč = cena zboží 150 Kč = DPH Obchodník zboží prodá za 1725 Kč Kč cena zboží 225 Kč DPH. Při vyčíslení daně obchodník od DPH na výstupu (225 Kč) odečte DPH na vstupu (150 Kč) a odvede rozdíl: 75 Kč. 225 prodej koupě 75 odvod státu

Do ceny výrobku se promítají: Cíle cenové politiky – levný výrobek, prestiž, cena u konkurence,… Náklady DPH a jiné daně