TRH, TRŽNÍ MECHANISMUS NABÍDKA, POPTÁVKA, CENA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a jeho zákonitosti.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Poptávka na trhu zboží a služeb
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Ekonomická gramotnost
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
2. Tržní systém A. Zboží B. Peníze C. Nabídka, poptávka D. Konkurence.
Základní elementy trhu Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Mikroekonomie I Formování trhu
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Jak vznikne rovnováha na trhu  Zásady.
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Tržní hospodářství I. Petr Machala.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
3 EFEKTIVNOST TRHU.
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
_________________________________________
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_PODSTATA.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
2 JAK FUNGUJE TRH.
V. Tržní rovnováha a tržní selhání Přehled témat
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ing. Martin Petříček, MBA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.13 Ročník1. ročník.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Úvodní seminář Národní hospodářství
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Obchod, trh Základy hospodaření.
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

TRH, TRŽNÍ MECHANISMUS NABÍDKA, POPTÁVKA, CENA

VÝROBA – VÝROBNÍ PROCES – EFEKTIVNOST VÝROBY Efektivnost výroby → dělba práce a specializace Dělba práce Specializace Úspory z rozsahu

HISTORICKÝ VÝVOJ DĚLBY PRÁCE Přirozená dělba práce Společenská dělba práce Dělba v rovině pracovních operací

SMĚNA Dělba práce a specializace → směna Směna → vzájemná závislost lidí Směna → peníze

PENÍZE – historický pohled Naturální charakter směny (Z-Z) – BARTER Zbožové (komoditní) peníze Drahé kovy Plnohodnotné peníze

PENÍZE Z-P-Z „Peníze jsou mazacím olejem směny“ Samuelson, Nordhaus Peníze s vnitřní hodnotou Peníze bez vnitřní hodnoty

PENÍZE Papírové peníze Bankovky kryté zlatem Státovky Demonetizace zlata Peníze s nuceným oběhem

FUNKCE PENĚZ Prostředek směny Zúčtovací jednotka Uchovatel hodnoty !hodnota peněz musí být stabilní – hyperinflace!!

TRH, TRŽNÍ MECHANISMUS 3 základní ekonomické otázky 1. co vyrábět a v jakém množství 2. jak vyrábět 3. pro koho vyrábět

TYPY EKONOMIK Zvyková Direktivně řízená Tržní Smíšená

TRH = jakýkoli systém koupě a prodeje zboží a služeb nebo výrobních faktorů = místo, kde se střetává nabídka s poptávkou Trh výrobků a služeb Trh výrobních faktorů

TRŽNÍ MECHANISMUS Spotřebitelé → co se bude vyrábět Firmy → jak budou vyrábět Poptávka po výrobcích Trh výrobků a služeb Nabídka výrobků a služeb a službách Domácnosti Firmy Nabídka výrobních Trh výrobních faktorů Poptávka po výrobních faktorech faktorů

TRŽNÍ SELHÁNÍ Monopoly a kartely Externality Veřejné statky → nutnost zásahů státu

MONOPOLY, KARTELY omezení konkurence, zánik konkurence 1 prodávající Kartelové dohody

EXTERNALITY Externí náklady nebo prospěch při výrobě nebo spotřebě některých výrobků a služeb Externality negativní Externality pozitivní

VEŘEJNÉ STATKY Nevylučitelnost ze spotřeby Neexistuje vztah mezi tím, kolik kdo zaplatil a kolik spotřeboval

ZÁSAHY STÁTU 1. Tržní selhání - monopol, kartel - externality - veřejné statky 2. Přerozdělování důchodu a bohatství

POPTÁVKA Poptávka Tabulka poptávky Poptávková křivka Cena pomerančového džusu (P) Poptávané množství pomerančového džusu (Q) 15 275000 16 250000 17 225000 18 200000 19 175000 20 150000 21 125000 22 100000

POPTÁVKA poptávané množství P,Q Nezávisle X závisle proměnná Zákon klesající poptávky Giffenovy statky P (Kč/litr) 20 A 17 B D 150 225 Q Poptávková křivka je klesající pro většinu produktů, neboť při nízkých cenách mají lidé tendenci kupovat větší množství zákon poptávky

POPTÁVKA Faktory ovlivňující poptávané množství Ceny příbuzných produktů Substituty Komplementy Důchod spotřebitelů a jeho rozdělení Vkus a preference spotřebitelů Počet a věk kupujících Očekávání spotřebitelů týkající se budoucích cen nebo dostupnosti produktu

ZMĚNA POPTÁVANÉHO MNOŽSTVÍ VERSUS ZMĚNA POPTÁVKY Posun po poptávkové křivce = změna poptávaného množství Posun poptávkové křivky = změna poptávky P snížení poptávky zvýšení poptávky D1 D0 D2 0 Q Poptávka po produktu se bude snižovat, jestliže: cena substitutů se bude snižovat cena komplementů se bude zvyšovat důchod se bude snižovat (za předpokladu, že jde o normální zboží) preference spotřebitelů se budou přesouvat na jiná zboží počet kupujících se bude snižovat spotřebitelé budou v budoucnu očekávat nižší cenu

NABÍDKA Nabídka X nabízené množství Tabulka nabídky Nabídková křivka Cena pomerančového džusu (P) Nabízené množství pomerančového džusu (Q) 15 50000 16 100000 17 150000 18 200000 19 250000 20 300000 21 350000 22 400000

NABÍDKA Zákon rostoucí nabídky P 20 S 16 0 100 300 Q

NABÍDKA Faktory ovlivňující nabízené množství Ceny jiných produktů Ceny výrobních faktorů použitých k výrobě Výrobní komplementy Výrobní substituty Technologie Počet prodávajících

NABÍDKA Změna nabízeného množství versus změna nabídky Posun po křivce nabídky = změna nabízeného množství Posun křivky nabídky = změna nabídky P S1 S0 S2 snížení zvýšení nabídky nabídky 0 Q Nabídka produktu se bude snižovat, jestliže: ceny výrobních substitutů se budou zvyšovat ceny výrobních komplementů se budou snižovat ceny výrobních faktorů se budou zvyšovat budou zavedeny technologie zvyšující náklady výroby sníží se počet prodávajících

DETERMINACE TRŽNÍ CENY Vzájemné působení N a P → Rovnovážná tržní cena Rovnováha na trhu pomerančového džusu P S PE E (18) D 0 Q Qe= 200

DETERMINACE TRŽNÍ CENY Převis nabídky, převis poptávky Cena pomerančového džusu Poptávané množství pomerančového džusu Cena pomerančového džusu Nabízené množství pomerančového džusu 15 275000 50000 16 250000 100000 17 225000 150000 18 200000 19 175000 20 300000 21 125000 350000 22 400000

DETERMINACE TRŽNÍ CENY Změna nabídky, změna poptávky → nová rovnovážná tržní cena P P S1 S0 S1 S0 P1 P0 P0 D0 D1 D0 D1 Q0 Q1 Q Q1 Q0 Q

PŘÍKLAD – nabídka, poptávka Př. Jak se následující skutečnosti projeví na trhu novin? zvýšení ceny papíru, začátek olympijských her, obec uvalila zvláštní daň na noviny,

PŘÍKLAD – nabídka, poptávka V tabulce jsou uvedeny údaje o poptávce a nabídce po vejcích během jednoho měsíce. - nakreslete křivky nabídky a poptávky a určete rovnovážnou cenu a rovnovážné množství prodané za měsíc. POPTÁVKA NABÍDKA Cena za tucet poptávané množství nabízené množství 10 1mil 0,7mil 12,5 0,9mil 0,75mil 15 0,8mil 17,5 0,85mil

Příklad – nabídka, poptávka S E 15 D 0 0,8 Q

Nové poptávané množství PŘÍKLAD – nabídka, poptávka Nové informace o vysokém obsahu cholesterolu a o jeho škodlivosti na zdraví mají za následek změnu poptávky: Cena za tucet Nové poptávané množství 10 0,7 12,5 0,6 15 0,5 17,5 0,4 Zakreslete novou poptávkovou křivku a ukažte, jak změna poptávky ovlivní rovnovážnou tržní cenu a rovnovážné množství. Dokažte, že pokud tržní cena vajec neklesne, v obchodech se bude každý měsíc hromadit nadbytek vajec.

Příklad – nabídka, poptávka S 15 10 D1 D2 0 0,7 0,8 Q