TRH, TRŽNÍ MECHANISMUS NABÍDKA, POPTÁVKA, CENA
VÝROBA – VÝROBNÍ PROCES – EFEKTIVNOST VÝROBY Efektivnost výroby → dělba práce a specializace Dělba práce Specializace Úspory z rozsahu
HISTORICKÝ VÝVOJ DĚLBY PRÁCE Přirozená dělba práce Společenská dělba práce Dělba v rovině pracovních operací
SMĚNA Dělba práce a specializace → směna Směna → vzájemná závislost lidí Směna → peníze
PENÍZE – historický pohled Naturální charakter směny (Z-Z) – BARTER Zbožové (komoditní) peníze Drahé kovy Plnohodnotné peníze
PENÍZE Z-P-Z „Peníze jsou mazacím olejem směny“ Samuelson, Nordhaus Peníze s vnitřní hodnotou Peníze bez vnitřní hodnoty
PENÍZE Papírové peníze Bankovky kryté zlatem Státovky Demonetizace zlata Peníze s nuceným oběhem
FUNKCE PENĚZ Prostředek směny Zúčtovací jednotka Uchovatel hodnoty !hodnota peněz musí být stabilní – hyperinflace!!
TRH, TRŽNÍ MECHANISMUS 3 základní ekonomické otázky 1. co vyrábět a v jakém množství 2. jak vyrábět 3. pro koho vyrábět
TYPY EKONOMIK Zvyková Direktivně řízená Tržní Smíšená
TRH = jakýkoli systém koupě a prodeje zboží a služeb nebo výrobních faktorů = místo, kde se střetává nabídka s poptávkou Trh výrobků a služeb Trh výrobních faktorů
TRŽNÍ MECHANISMUS Spotřebitelé → co se bude vyrábět Firmy → jak budou vyrábět Poptávka po výrobcích Trh výrobků a služeb Nabídka výrobků a služeb a službách Domácnosti Firmy Nabídka výrobních Trh výrobních faktorů Poptávka po výrobních faktorech faktorů
TRŽNÍ SELHÁNÍ Monopoly a kartely Externality Veřejné statky → nutnost zásahů státu
MONOPOLY, KARTELY omezení konkurence, zánik konkurence 1 prodávající Kartelové dohody
EXTERNALITY Externí náklady nebo prospěch při výrobě nebo spotřebě některých výrobků a služeb Externality negativní Externality pozitivní
VEŘEJNÉ STATKY Nevylučitelnost ze spotřeby Neexistuje vztah mezi tím, kolik kdo zaplatil a kolik spotřeboval
ZÁSAHY STÁTU 1. Tržní selhání - monopol, kartel - externality - veřejné statky 2. Přerozdělování důchodu a bohatství
POPTÁVKA Poptávka Tabulka poptávky Poptávková křivka Cena pomerančového džusu (P) Poptávané množství pomerančového džusu (Q) 15 275000 16 250000 17 225000 18 200000 19 175000 20 150000 21 125000 22 100000
POPTÁVKA poptávané množství P,Q Nezávisle X závisle proměnná Zákon klesající poptávky Giffenovy statky P (Kč/litr) 20 A 17 B D 150 225 Q Poptávková křivka je klesající pro většinu produktů, neboť při nízkých cenách mají lidé tendenci kupovat větší množství zákon poptávky
POPTÁVKA Faktory ovlivňující poptávané množství Ceny příbuzných produktů Substituty Komplementy Důchod spotřebitelů a jeho rozdělení Vkus a preference spotřebitelů Počet a věk kupujících Očekávání spotřebitelů týkající se budoucích cen nebo dostupnosti produktu
ZMĚNA POPTÁVANÉHO MNOŽSTVÍ VERSUS ZMĚNA POPTÁVKY Posun po poptávkové křivce = změna poptávaného množství Posun poptávkové křivky = změna poptávky P snížení poptávky zvýšení poptávky D1 D0 D2 0 Q Poptávka po produktu se bude snižovat, jestliže: cena substitutů se bude snižovat cena komplementů se bude zvyšovat důchod se bude snižovat (za předpokladu, že jde o normální zboží) preference spotřebitelů se budou přesouvat na jiná zboží počet kupujících se bude snižovat spotřebitelé budou v budoucnu očekávat nižší cenu
NABÍDKA Nabídka X nabízené množství Tabulka nabídky Nabídková křivka Cena pomerančového džusu (P) Nabízené množství pomerančového džusu (Q) 15 50000 16 100000 17 150000 18 200000 19 250000 20 300000 21 350000 22 400000
NABÍDKA Zákon rostoucí nabídky P 20 S 16 0 100 300 Q
NABÍDKA Faktory ovlivňující nabízené množství Ceny jiných produktů Ceny výrobních faktorů použitých k výrobě Výrobní komplementy Výrobní substituty Technologie Počet prodávajících
NABÍDKA Změna nabízeného množství versus změna nabídky Posun po křivce nabídky = změna nabízeného množství Posun křivky nabídky = změna nabídky P S1 S0 S2 snížení zvýšení nabídky nabídky 0 Q Nabídka produktu se bude snižovat, jestliže: ceny výrobních substitutů se budou zvyšovat ceny výrobních komplementů se budou snižovat ceny výrobních faktorů se budou zvyšovat budou zavedeny technologie zvyšující náklady výroby sníží se počet prodávajících
DETERMINACE TRŽNÍ CENY Vzájemné působení N a P → Rovnovážná tržní cena Rovnováha na trhu pomerančového džusu P S PE E (18) D 0 Q Qe= 200
DETERMINACE TRŽNÍ CENY Převis nabídky, převis poptávky Cena pomerančového džusu Poptávané množství pomerančového džusu Cena pomerančového džusu Nabízené množství pomerančového džusu 15 275000 50000 16 250000 100000 17 225000 150000 18 200000 19 175000 20 300000 21 125000 350000 22 400000
DETERMINACE TRŽNÍ CENY Změna nabídky, změna poptávky → nová rovnovážná tržní cena P P S1 S0 S1 S0 P1 P0 P0 D0 D1 D0 D1 Q0 Q1 Q Q1 Q0 Q
PŘÍKLAD – nabídka, poptávka Př. Jak se následující skutečnosti projeví na trhu novin? zvýšení ceny papíru, začátek olympijských her, obec uvalila zvláštní daň na noviny,
PŘÍKLAD – nabídka, poptávka V tabulce jsou uvedeny údaje o poptávce a nabídce po vejcích během jednoho měsíce. - nakreslete křivky nabídky a poptávky a určete rovnovážnou cenu a rovnovážné množství prodané za měsíc. POPTÁVKA NABÍDKA Cena za tucet poptávané množství nabízené množství 10 1mil 0,7mil 12,5 0,9mil 0,75mil 15 0,8mil 17,5 0,85mil
Příklad – nabídka, poptávka S E 15 D 0 0,8 Q
Nové poptávané množství PŘÍKLAD – nabídka, poptávka Nové informace o vysokém obsahu cholesterolu a o jeho škodlivosti na zdraví mají za následek změnu poptávky: Cena za tucet Nové poptávané množství 10 0,7 12,5 0,6 15 0,5 17,5 0,4 Zakreslete novou poptávkovou křivku a ukažte, jak změna poptávky ovlivní rovnovážnou tržní cenu a rovnovážné množství. Dokažte, že pokud tržní cena vajec neklesne, v obchodech se bude každý měsíc hromadit nadbytek vajec.
Příklad – nabídka, poptávka S 15 10 D1 D2 0 0,7 0,8 Q