Prezentace je forma komunikace PMA – Osobnost manažera-Cv Prezentace Prezentace je forma komunikace informovat přimět k jednání ovlivnit nebo přesvědčit
Základní části a kroky Metodika "PANIC" : Purpose (upřesnění záměru) Audience (analýza publika) Need (identifikace hlavních požadavků) Information (shromáždění potřebných informací) Communication (volba vhodné formy komunikace)
Jak připravit prezentaci? Promyslete si téma a cíl prezentace Sežeňte si potřebné informace (o tématu, posluchačích atd.) Zvolte vhodnou formu, způsob a pomůcky Formulujte hlavní body a propracujte je Připravte si pomůcky a doplňte ilustrace Zkontrolujte prezentaci a připravené vybavení Trénujte přednes a proveďte konečné úpravy Prezentujte a sledujte reakce posluchačů Zodpovězte případné dotazy a poznamenejte si všechny postřehy a nápady na zlepšení
Úvod prezentace Úvod slouží k získání pozornosti, zájmu a důvěry Nejprve se představte a uvítejte posluchače Za nic se neomlouvejte Je dobré začít drobnou příhodou, žertem nebo vtipnou poznámkou, kterou vzbudíte pozornost publika a navážete s ním kontakt Vysvětlete, o čem hodláte hovořit a proč Zdůrazněte cíl vašeho projevu - co posluchačům přinese
Hlavní část (stať) Rozhodující část prezentace, jejímž účelem je přednést dané téma v logické posloupnosti Každý bod shrňte a poskytněte posluchačům překlenující vodítka – posluchači musejí chápat dané souvislosti Jednotlivá podstatná tvrzení se snažte alespoň třikrát zopakovat, nejlépe pokaždé jinými slovy, Součástí může být i polemika, poukázání na slabá místa vašich argumentů
Stylizace hlavní části Zřetelnost (ekonomičnost, specifické termíny) Živost (nadsázka, přirovnání) Aktivní slovesa („Výkon prudce stoupnul“) Použití obrazných vyjádření a představivosti Přiměřenost(bez slangových či vulgárních výrazů) Osobní styl (osobní zájmena, otázky do publika) Větná stavba (krátké, přímé, činné, pozitivní věty)
Závěr prezentace V závěru stručně shrňte to nejdůležitější z vašeho vystoupení, Předneste jednu, dvě připravené závěrečné věty (hesla, výzvy), které by měly dotvořit celkový obraz vašeho vystoupení, První a poslední dojem jsou vždy nejdůležitější, proto se snažte zakončit prezentaci pozitivně, Poděkujte za pozornost.
Přednes Verbální komunikace Hlasitost Tempo Artikulace a výslovnost Pauzy
Neverbální komunikace Až 80 % informací o světě získává člověk očima Mezi neverbální prvky komunikace patří: Pohyby a držení těla Zevnějšek Mimika Gesta Oči
Pomůcky a vybavení černá (bílá) tabule papírové bloky (flipchart) zpětný projektor diapozitivy video počítač a data projektor prospekty namnožené materiály fyzické předměty Pozn: Připravte si i variantu, kdy nic nebude fungovat!
Rady Dalea Carnegieho Nikdy se neučte svou řeč slovo od slova! Nadchněte se pro své téma a buďte opravdoví! Nezabývejte se negativními podněty! Mluvte jen o tom, co posluchače zajímá! Prokládejte svůj projev příklady a ilustracemi! Buďte specifičtí! – podle tzv. formule 5 W When(kdy), Where(kde), Who(kdo), What(jak), Why(proč) Vyjádřete svou pointu srozumitelně, aby ji všichni pochopili!
Metody překovávání trémy „Strach poráží lidi více než jakákoli jiná věc na světě!“ Emerson Zjistěte důvod(y) obav a odstraňte je Uvolněte se Dýchejte Zahrajte sebevědomí Nemluvte o svých obavách Napište si úvodní slova Klidně začněte