Síť regionálních center – Ústecký kraj Strukturované studium a spolupráce vysokých škol s externími partnery v dokumentech Boloňského procesu a ve výsledcích.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
MU začala budovat systém zajišťování kvality v roce 2006
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
NÚV a jeho priority v oblasti celoživotního učení
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 1 Projekt „Hodnocení kvality vysokých škol“ Sněm RVŠ Praha, květen 2005.
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Konference NIDM k uznávání neformálního vzdělávání Praha, 2. a 3. listopadu 2011.
1 Školy jako centra celoživotního učení a uznávání Jana Bydžovská KONFERENCE MŠMT K VYUŽÍVÁNÍ ESF VE VZDĚLÁVÁNÍ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
WBL – principy, nástroje a evropské modely Mgr. Jasmin Muhič
Praha 20.dubna 2010 Přehled o činnosti sekce technických VOŠ sdružených v AVOŠ Jiří Homolka Valná hromada AVOŠ – 20. duben 2010 Osnova: Sekce technických.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Vývoj vzdělávání a školství v krajích ČR Problémy a perspektivy středního školství Jan Kovařovic Seminář k projektu ESF Kvalita II Praha a Brno, 15. a.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Dokumenty Boloňského procesu
Organizační struktura
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Londýnské ohlasy Londýnské ohlasy Boloňský proces ■ vyjádřena celková spokojenost ■ účastní se 49 zemí ■ strukturované studium Spokojenost.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
1 Ing. Krajíček Jan Jak dál v zapojení odborníků z praxe Jak dál v zapojení odborníků z praxe Mezinárodní odborný seminář PRAXE A.
BOLOŇSKÝ PROCES - INTERNACIONALIZACE INFORMACE Z KONFERENCE MINISTRŮ VYS. ŠKOLSTVÍ BERGEN Prezentace pro předsednictvo RVŠ, Pavel.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
1 Spolupráce při realizaci projektů inovací na ESF MU Mgr. David Póč, Oddělení pro strategii a rozvoj.
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
Stručná prezentace Vysoké školy sociálně-správní v Havířově.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Mládež v pohybu – iniciativa strategie Evropa 2020.
Mezinárodní seminář: Kvalifikovaná pracovní síla jako zdroj konkurenceschopnosti České republiky Vytvoření konkurenceschopného pracovního trhu.
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1 Název projektu: Tvorba modulárního systému udělování zápočtů v bakalářském studiu za účelem motivace studenta formou.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
1 Systémový rámec terciárního vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu a vývoji Individuální projekty národní Skupiny pro výzkum a vysoké školství.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
ČVUT zítra prof. RNDr. Miroslav VLČEK, DrSc.. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE 2 Postavení univerzity v měnícím se světě  Boloňské deklarace a společný.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Problémy a perspektivy středního školství
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Organizační struktura
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

Síť regionálních center – Ústecký kraj Strukturované studium a spolupráce vysokých škol s externími partnery v dokumentech Boloňského procesu a ve výsledcích projektu „Thematic Review of Tertiary Education“ CSVŠ, v.v.i., UJEP, ACSA Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Boloňský proces Základní princip harmonizace v rámci Boloňského procesu  Třístupňová struktura terciárního studia  studijní programy * bakalářské * magisterské * doktorské Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Principy harmonizace Sorbonnská deklarace Mezinárodní uznání vzdělání prvního pregraduálního cyklu jako vhodné úrovně kvalifikace Studenti by měli být totiž schopni vstoupit do akademického života v jakémkoliv období svého profesionálního života a na jakkoliv různém základě. Boloňská deklarace Přístup k druhému cyklu bude možný po úspěšném splnění prvního cyklu studia v délce obvykle tří let. Kredity bude možné získat i v jiných systémech než vysokoškolského vzdělávání tj. včetně celoživotního vzdělávání za předpokladu, že budou uznány přijímající vysokou školou. Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Principy harmonizace Pražské komuniké Ministři vyzvali univerzity …, aby plně využily stávající národní legislativy i evropských nástrojů k usnadnění akademického i profesního uznávání části studia i titulů tak, aby občané mohli efektivně využívat svých kvalifikací. Berlínské komuniké Ministři vyzývají …. prověřit, zda a jak může být kratší terciární vzdělávání propojeno s prvním cyklem … … aby se ECTS stal nikoli jen systémem přenosu kreditů, ale rovněž systémem jejich akumulace, který bude postupně důsledně aplikován v rámci vznikajícího EHEA. …aby rozšířily (VŠ) možnosti celoživotního učení na úrovni vysokoškolského vzdělávání včetně uznávání předchozího vzdělání Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Principy harmonizace Berlínské komuniké (pokračování) … aby jim (občanům) celoživotní vzdělávání umožňovalo v souladu s jejich zájmy a schopnostmi přístup k vysokoškolskému vzdělávání a k odpovídajícím studijním cestám v jeho rámci … vítají příspěvky mezinárodních partnerských institucí a organizací … … podporují řídící strukturu přijatou v Berlíně se zařazením Mezinárodní federace školských svazů (EI), Evropské asociace pro zajišťování kvality ve vysokém školství (ENQA) a Svazu průmyslových a zaměstnaneckých konfederací v Evropě (UNICE) jako nových konzultantů řídící skupiny. Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Principy harmonizace Bergenské komuniké Zavazujeme se (ministři) k zajištění plné implementace principů Lisabonské úmluvy o uznávání a k jejich vhodnému začlenění do národní legislativní systémů. Vítáme (ministři) podporu organizací zastupujících podnikatelskou a sociální sféru a těšíme se na intenzivnější vzájemnou spolupráci …. Londýnské komuniké (ministři) považují za důležité, aby reforma vedoucí ke kvalifikacím lépe vyhověla jak potřebám pracovního trhu, tak dalšímu studiu Spravedlivé uznávání vysokoškolských kvalifikací, částí studia a předchozího učení včetně uznávání neformálního a informálního vzdělávání jsou zásadní složky budování EHEA Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Principy harmonizace Londýnské komuniké (pokračování) (ministři) doporučují zlepšovat spolupráci se zaměstnavateli absolventů a dalšími externími partnery Lovaňské komuniké Učení orientované na studenta ….. pomůže získat kompetence, které potřebují na měnícím se pracovním trhu a umožní jim stát se aktivními a odpovědnými občany. Celoživotní učení znamená, že k získání kvalifikace mohou vést flexibilní vzdělávací cesty, včetně studia v distanční nebo kombinované formě, nebo ji lze získat na základě pracovní zkušeností. Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Principy harmonizace Lovaňské komuniké (pokračování) Úspěšné strategie celoživotního učení budou zahrnovat základní principy a postupy pro uznávání předchozího učení na základě výsledků učení bez ohledu na to zda znalosti, dovednosti a kompetence byly získány cestou formálního, neformálního či informálního učení. Kurikulární reforma se tak stane stále pokračujícím procesem k vytváření vysoce kvalitních, flexibilních a více individuálně přizpůsobených vzdělávacích cest. Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Principy harmonizace Lovaňské komuniké (pokračování) Všichni studenti a pracovníci vysokoškolských institucí by měli být vybaveni k tomu, aby dokázali reagovat na měnící se požadavky rychle se vyvíjející společnosti … udržovat a obnovovat kvalifikovanou pracovní sílu v těsné spolupráci mezi vládami, VŠ, sociálními partnery a studenty. To umožní institucím, aby lépe odpovídaly na potřeby zaměstnavatelů a zaměstnavatelům, aby lépe porozuměli vzdělávacím perspektivám (VŠ spolu s dalšími partnery) budou zlepšovat poskytování, dostupnost a kvalitu pracovního poradenství pro studenty a absolventy Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Flexibilní model strukturovaného studia nabídka studia musí: vyhovět požadavkům uchazečů brát v úvahu trh práce  zaměstnatelnost respektovat možnosti státu využít soukromé aktivity důležité cíle  * dosáhnout maximální spokojenosti studentů * využít jejich schopnosti a motivaci * snížit na minimum neúspěšnost ve studiu Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Flexibilní model strukturovaného studia koncepce bakalářského studijního programu ukončené vysokoškolské vzdělání dostatečná kvalifikace (na evropské úrovni) pro povolání možnost pokračovat ve studiu * ihned * po čase, po získání praxe * přímo nebo po splnění dodatečných podmínek * na stejné nebo jiné škole (domácí, zahraniční) Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Restrukturalizace podle pracovního trhu Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Restrukturalizace podle pracovního trhu Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Projekt „Thematic Review of Tertiary Education“ časové období: září 2004 – duben 2008 účast: 22 zemí OECD obsah projektu: * analytická část * hodnotící část etapy projektu: * národní podkladová zpráva * předběžná návštěva * návštěva týmu odborníků (nominace  OECD) * zpráva týmu (Country note)  doporučení pro rozvoj terciárního systému vzdělávání pro vlády zúčastněných zemí * komparativní studie (OECD) Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Country Note pro ČR Úvod – citace z DZ: Dlouhodobý záměr ministerstva pro období „Cílem Ministerstva je vybudovat konkurenceschopný a vysoce diverzifikovaný systém, který bude splňovat všechny tři základní funkce vysokých škol. V oblasti vzdělávání by měl systém …… připravovat mladé lidi na vstup na trh práce a dlouhodobě zajistit jejich zaměstnatelnost, ……. Třetí oblastí působení vysokých škol, která je neméně významná, je jejich spolupráce s podnikatelským sektorem (podniky, zaměstnavatelé a další klienti) …… Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Country Note pro ČR kapitola Místní rozvoj „Očekává se však, že regionální role terciárního vzdělávání nabude na významu, ……. s využitím evropských strukturálních fondů.“ inženýrské/technické obory „ ….některé české veřejné vysoké školy – nebo jednotlivé fakulty v jejich rámci – mají studijní programy, v nichž je výuka a výzkum pevně spojen s praxí.“ „Obtížnější je samozřejmě nalézt podobná pojítka mezi studijními programy a praxí v neinženýrských oborech….“ přesto je jmenována FF UJEP „ …..bakalářský program v oblasti historických věd orientovaný na spolupráci s regionálními a národními historicko-výzkumnými institucemi, archivy, s muzei a instituty ….“ Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Country Note pro ČR „V terciárních vzdělávacích systémech, kde jsou bakalářské programy dlouho zavedené, například v USA nebo ve Velké Británii, jen 20 až 25 % absolventů bakalářského studia pokračuje v magisterském studiu.“ „Rozvoj bakalářského studia, pevně spojeného s praxí, však v českém vysokoškolském systému ještě nenašel dostatečnou institucionální základnu.“ Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Country Note pro ČR Doporučení „Pokračovat v politice rozšiřování nabídky studijních míst v terciárním vzdělávání a bedlivě přitom sledovat jak poptávku po studijních místech mezi potenciálními studenty, tak poptávku zaměstnavatelů po absolventech. Přehodnotit systém zajišťování kvality tak, aby zahrnoval instituce pracovního trhu a informace o výkonnosti institucí vzhledem k trhu práce ….. Vzhledem k výše uvedeným poznatkům doporučujeme zlepšit informovanost o výsledcích na pracovním trhu a zpřístupnit tyto informace potenciálním studentům, akreditačním orgánům i široké veřejnosti.“ Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Tertiary Education for the Knowledge Society: OECD Thematic Review of Tertiary Education: Synthesis Report Kapitola „Posílení role terciárního vzdělávání ve výzkumu a inovacích“ Lidské zdroje v přírodních a technických vědách jsou zásadní pro inovace a ekonomický růst, …… … kterákoliv země proto potřebuje dostatečný počet lidí v těchto oborech náležitě vzdělaných, …..“ Absolventi terciárního vzdělávání v technických a přírodovědných oborech jsou proto základní součástí lidských zdrojů v přírodních vědách a technologiích (HRST - Human Resources for Science and Technology) Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Synthesis Report v absolutních číslech počty studentů v těchto oborech v zemích OECD stoupají (s výjimkou SRN, Maďarska a Španělska), avšak v relativních číslech (podílech k počtu všech absolventů) počty klesají. největší poklesy se v minulých letech objevily v Irsku, Švýcarsku, Dánsku, Islandu a UK (Česká republika vykazuje také pokles) zatímco například v Portugalsku, Norsku, Polsku, Mexiku a Španělsku mírně narostly. Kapitola „Posílení vztahů s pracovním trhem“ v mnoha zemích OECD jsou problémy na pracovním trhu spojeny s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků v přírodních a technických vědách Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Synthesis Report V mnoha zemích OECD výběr studentů výrazně ovlivňuje nabídku studia, kterou vysoké školy připravují zároveň se ukazuje, že studenti volí obory, které nedopovídají potřebám trhu práce počty studentů (následně absolventů) v oborech umění, sociálních vědách, právu a ekonomii výrazně převyšují potřeby trhu, zatímco v přírodních a technických (případně lékařských) vědách naopak potřeby trhu nenaplňují rozdíly jsou mezi muži a ženami, ženy vesměs dávají přednost všem jiným oborům před studiem oborů technických mezi jednotlivými zeměmi jsou velké rozdíly mezi absolutními a relativními čísly i trendy velké rozdíly Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,

Synthesis Report – doporučení Koordinovat požadavky trhu praxe se vzdělávací politikou Zlepšovat data a analýzy týkající se absolventů na trhu práce Posílit kariérní poradenství na sekundární i terciární vzdělávací úrovni Posílit kapacitu institucí ke sledování požadavků pracovního trhu Nabízet vzdělávání orientované na pracovní trh zahrnout perspektivy pracovního trhu i příslušné partnery do rozvoje institucionální politiky a jejího řízení Posilovat roli institucí terciárního vzdělávání v celoživotním vzdělávání Studovat potenciální/budoucí národní kvalifikační rámec Seminář pro akademické pracovníky, UJEP,