92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronická učebnice - I
Advertisements

Ve větách vyhledej několikanásobný podmět a barevně ho označ:
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
44.1 Pádové otázky Kdo, co? Komu, čemu? Oslovujeme, voláme Koho, co?
68.1 Podstatná jména rodu mužského – vzor stroj
16.1 Odčítání desítek V obchodě mají 70 krabiček mléka. Balí je po 10.
45.1 Větné vzorce
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
46.1 Skloňování podstatných jmen - číslo a rod
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_596_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.08 Anotace: Prezentace je zaměřena na shodu podmětu s přísudkem. Žáci si procvičí učivo na několika cvičeních. Vzdělávací oblast:
67.1 Podstatná jména mužského rodu – vzor muž
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
Elektronická učebnice - I
36.1 Obsahy složitějších obrazců
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.6.
88.1 Základní větné členy – druhy podmětů
66.1 Podstatná jména rodu mužského – vzor hrad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_498_Shoda přísudku s několikanásobným podmětem AUTOR: Mgr.
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Elektronická učebnice - I
97.1 Omluvenka Jdu k zubnímu lékaři. Zúčastním se soutěže.
90.1 Podstatná jména rodu mužského - vzory předseda, soudce
60.1 Podstatná jména rodu středního – vzor stavení
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
80.1 Přídavná jména TVRDÁ TVRDÁ (vzor mladý)
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_547_SHODA_PŘÍSUDKU_S_POD MĚTEM Téma: OPAKOVÁNÍ.
49.1 Porovnávání čísel v oboru přirozených čísel do
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
59.1 Podstatná jména rodu středního – vzor kuře
37.1 Slovesa Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
58.1 Podstatná jména rodu středního – vzor moře
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_030_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
64.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor kost
63.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor píseň
72.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod mužský
65.1 Podstatná jména rodu mužského - vzor pán
70.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod střední
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_Čj8 –příčestí.
9.1 Odčítání do 20 bez přechodu desítky
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Shoda přísudku s podmětemNajdi podmět a podtrhni ho Jakého je rodu.
Shoda přísudku s podmětem. Přísudek se shoduje s podmětem. Mluvnická shoda je důležitá pro pravopis, zvláště je-li přísudek v minulém čase, např. Včely.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_32_INOVACE_0306_základní VČ Téma: Základní skladební dvojice Číslo.
Co je to několikanásobný podmět?. Několikanásobný podmět je vyjádřen několika souřadnými výrazy. Jednotlivé členy několikanásobného podmětu oddělujeme.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dufková Název : VY_12_INOVACE_23_Shoda.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová i i y y DRUHY PODMĚTU.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět Slon, slonice a slůně se vydali k napajedlu.
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
Shoda přísudku s podmětem
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Co je to několikanásobný podmět?
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Jazyk a jazyková komunikace Shoda přísudku a podmětu Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Žáci si zopakují problematiku shody přísudku s podmětem.
Elektronická učebnice - I
Transkript prezentace:

92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět Slon, slonice a slůně se vydali k napajedlu. Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Andrea Fibichová

92.2 Co už víš? Slon, slonice a slůně se vydali k napajedlu. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 92.2 Co už víš? Slon, slonice a slůně se vydali k napajedlu. Kdo, co? se vydali k napajedlu? Slon, slonice a slůně + se vydali = základní skladební dvojice Co dělali slon, slonice a slůně?

92.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 92.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Podmět několikanásobný Slon, slonice a slůně Skládá se ze dvou nebo více podstatných jmen nebo zájmen v 1. pádě. Jsou-li všechny členy několikanásobného podmětu rodu: mužského životného – napíšeme v koncovce příčestí minulého -i Zedníci a tesaři postavil - dům. Princezny a královny tančil -. mužského neživotného nebo ženského – napíšeme v koncovce příčestí minulého -y Smrky a modříny se polámal -. středního v č. mn. – napíšeme v koncovce příčestí minulého -a Housata a kachňata se vylíhl -.

-i -y 92.4 Co si řekneme nového? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 92.4 Co si řekneme nového? Je-li alespoň jeden člen několikanásobného podmětu rodu MUŽSKÉHO ŽIVOTNÉHO Kohouti, slepice a kuřata zobal- zrní. Psi a kočky se honil- po dvoře. -i Není-li ani jeden z členů několikanásobného podmětu rodu MUŽSKÉHO ŽIVOTNÉHO (a nejsou-li všechny rodu středního v mn. č.) Kočky a koťata mňoukal-. Kapusta, zelí a květák dozrával-. -y

92.5 Procvičení a příklady Doplňte správné koncovky. Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 92.5 Procvičení a příklady Doplňte správné koncovky. 1.Káčata a housata plaval- na řece. 2.Muži a chlapci hrál- fotbal. 3.Traktory a kombajny pracoval- na poli. 4. Sedmikrásky a pampelišky vykvetl-. 5.Učitelé a žáci navštívil- divadelní představení. 6.Topoly a duby byl- pokáceny. 7.Naše hříbata a telata se nedávno narodil-. 1.Lvi, lvice a lvíčata odpočíval- ve stínu stromů. 2.Na stole ležel- vidličky a nože. 3.V sadu poletoval- sýkorky a kosi. 4.Zákusky a chlebíčky lákal- návštěvníky. 5.Rýče, lopaty a motyčky byl- uklizeny. 6. Vrabci a jejich mláďata byl- na střeše. 7.Kobyly a hříbata se pásl- na louce.

92.6 Něco navíc pro šikovné 1.Šroubky a matičky se _________________. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 92.6 Něco navíc pro šikovné Přiřaď vhodná příčestí z nabídky, doplň koncovku. 1.Šroubky a matičky se _________________. 2.Parníky a plachetnice _________________. 3.Keře a stromy se ve větru _____________. 4.Žáci a žákyně se _____________________. 5. Rodiče a děti ______________představení. 6.Matky a dcery _______________________. 7.___________k nám Mikuláš, anděl a dva čerti. 8. Mrkev, celer a petržel _________________. hlásil- rozsypal- odplul- nakupoval- přišl- dozrál- ohýbal- sledoval-

92.7 CLIL anglická věta česká věta Spoj věty. Otec a syn hráli fotbal. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 92.7 CLIL česká věta anglická věta Otec a syn hráli fotbal. Boys and girls played basketball. Anna a Lucie hrály tenis. Father and son played football. Anna and Lucy played tennis. Chlapci a děvčata hráli basketbal. Spoj věty.

92.8 Test znalostí Podmět a přísudek tvoří? základ souvětí Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 92.8 Test znalostí Podmět a přísudek tvoří? základ souvětí zakládající členy základní skladební dvojici d) vedlejší skladební dvojici 3. Jsou-li všechny členy několikanásobného podmětu rodu mužského životného? a) napíšeme v koncovce příčestí minulého –i b) napíšeme -a c) napíšeme -y d) napíšeme – i nebo – y Několikanásobný podmět je tvořen? a) jedním podstatným jm. v 1. pádě b) dvěma a více pod. jm. nebo zájmeny v 1. pádě c) pouze zájmeny v 1. pádě d) pouze číslovkami v 1. pádě 4. Jsou-li všechny členy několikanásobného podmětu rodu středního v mn.č.? a) napíšeme v koncovce příčestí minulého –a b) napíšeme –i c) napíšeme –y d) napíšeme –i nebo –a Správné odpovědi: c b a Test na známku

92.9 Použité zdroje, citace Obrázky z databáze Klipart Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 92.9 Použité zdroje, citace Obrázky z databáze Klipart Český jazyk pro 5. ročník, Horáčková M., Alter, 2010. Shoda přísudku s podmětem, Polnická M., Nová škola Brno, 1992.

92.10 Anotace Autor Mgr. Andrea Fibichová Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 92.10 Anotace Autor Mgr. Andrea Fibichová Období 01 – 06/2013 Ročník 5. ročník Klíčová slova Shoda, přísudek, příčestí minulé, několikanásobný podmět Anotace Prezentace popisuje pravidla psaní koncovek v příčestí minulém v případě několikanásobného podmětu.