TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava
Předmět taktické přípravy: Sportovní taktika je způsob sportovního boje, který úspěšným řešením soutěžní situace vede k dosažení vysokého sportovního výkonu a vítězství nad soupeřem, případně co nejlepšího umístnění v soutěži. Předmět taktické přípravy: Proces osvojování a zdokonalování vědomostí, dovedností, schopností a postupů, které umožní sportovci vybírat v každé situaci optimální řešení a toto řešení efektivně prakticky uskutečňovat. Podstatnými atributy taktické přípravy jsou taktické znalosti a zkušenosti, jejichž úroveň podmiňuje pochopení, analýzu a adekvátnost odpovědí na vzniklé situace. Taktická příprava by měla probíhat v tréninkovém procesu současně s přípravou kondiční, technickou či psychickou, měla by směřovat k rozvoji tvůrčích schopností sportovce
Obsah taktické přípravy Činnosti zaměřené na rozvoj taktického myšlení a taktického konání. Ve SH se s tímto záměrem uplatňují herní cvičení s proměnlivými a stabilními podmínkami, průpravné hry, hra modelovaná a vlastní volná hra. Systémovým uplatňováním těchto prostředků lze vytvořit podmínky téměř shodné s podmínkami v soutěžním utkání Hra je charakterizována řadou herních situací (konfliktních situací), které musí hráč sledovat, vnímat, reagovat na ně výběrem optimálního řešení a toto řešení v řadě případů co nejrychleji realizovat.
Úkoly taktické přípravy osvojení si řešení sportovního úkolu prostředky sportovního boje, který vede k dosažení vysokého sportovního výkonu a co největšího úspěchu v soutěžení rozvoj schopnosti výběru optimálních řešení z množství taktických variant sportovního boje, systematický rozvoj tvořivých schopností (kreativity), které umožňují nové způsoby řešení soutěžních situací.
Hlavní pojmy taktické přípravy Soutěžní situace Strategie Taktika Taktické jednání Taktická příprava Taktické dovednosti
Typy taktiky 1.. Podle kontaktu se soupeřem: a)Nepřímé - soupeří samostatně (např.skokani, vrhači, střelci) - soupeří současně a není možný kontakt (např.štafetový běh, plavání) b)Přímé - možný kontakt se soupeřem, nesmí být použitý pro ovlivnění výkonu (např.vytrvalostní běhy, aut.závody, jachting). c) individuální – soupeří se postupně za sebou (SG,MG, kraso, skoky do vody) d) cílené – umožněn tělesný kontakt se soupeřem,(úpoly, SH) 2. Podle délky sportovního boje: a/Krátkodobé (např.hody,vrhy). b/Střednědobé (např.běhy na střední vzdálenosti). c/Dlouhodobé (např.sportovní hry). 3. Podle množství partnerů: a/Jednotlivcem (sportovní výkon provádí jednotlivec). b/Skupinou (sportovní výkon provádějí jednotlivci,výkony se sčítají). c/Družstva (sportovní výkon provádí současně několik jednotlivců). 4. Typ soupeření: - souběžné soupeření, soupeři sledují stejný cíl, vítězství jednoho neznamená bezpodmínečně prohru druhého, je možný větší počet soupeřů najednou (atletika, gymnastika, plavání...), - protichůdné soupeření, soupeři sledují různé cíle, vítězství jednoho je bezpodmínečně prohrou druhého, soupeř je pouze jeden (úpolové a sportovní hry). 5. Útočná – obranná taktika
Fáze taktického jednání Vnímání a analýza situace - vznik situace, - rozpoznání, vývoj situace, - vnímání situace, - analýza situace. Myšlenkové řešení sportovního úkolu. - návrh řešení - výběr řešení z množství variant. Motorické řešení sportovního úkolu. - provedení řešení Zpětná vazba
Nácvik a zdokonalení taktických vědomostí a dovedností. 1.Osvojení si taktických vědomostí, určitých pravidel a zásad. - ve využívání pravidel, - taktického jednání v konkrétních situacích modelového typu, - jak využívat materiální a klimatické podmínky, - jak organizovat a řídit sportovní boj skupiny, družstva. 2.Osvojení a zdokonalení taktických dovedností. - učit se vnímat situaci co do prostoru, objektu a sportovního děje soutěže, - rozvíjet myšlenkové procesy řešení sportovního boje na základě logických postupů, analýzy, syntézy, induktivních a deduktivních postupů. - taktické jednání rozvíjet v jednotě se sportovní technikou v technicko-taktické přípravě, - učit se takticky rozhodovat v reálném čase ( lépe intuitivní rozhodnutí, než žádné rozhodnutí). 3.Rozvoj tvořivosti v taktice sportovního boje. - vytvářet podmínky pro samostatné taktické řešení, - upřednostňovat rozvoj techniky před nácvikem množství taktických variant (hlavě u mládeže), - vytvářet netradiční soutěžní situace a netradiční taktické řešení, - na určitou situaci hledat více taktických řešení. 4.Taktické řešení soutěžní situace na základě anticipace. - založené na využití zkušenosti a kreativity.
Strategická příprava na soutěž Cíl soutěže (jaký výkon a umístnění v soutěži dosáhnout). Výkonnost soupeře. Informace o předpokládané strategii soupeře a možných variantách. Informace o prostředí a podmínkách soutěže. Současná vlastní výkonnost. Vytvoření strategického plánu. Nácvik jeho základních, stěžejních fází.
Vnější faktory ovlivňující sportovní taktiku. 1. Podmínky soutěžní situace: - sportoviště a jeho zařízení, - povrch sportoviště, - přírodní podmínky, - atmosféra soutěže. 2. Nástroje, kterými se dosahuje sportovní výkon: - poznání kvality nástroje pro taktiku sportovního boje, - poznání možnosti variability využití v soutěži. 3. Strategický plán pro soutěžní situaci. - znalost vlastního strategického taktického plánu (všech členů) a soupeře, - schopnost prosadit (vnutit) vlastní taktický plán soutěže, - schopnost reakce na strategický plán soupeře a jeho změnu.
Teoretická příprava Získávání širokého spektra vědomostí všeobecných i specifických, které souvisejí s touto sportovní aktivitou. Získávání specifických vědomostí z oblasti soutěže (pravidla, technologie, technika, taktika, životospráva, regenerace, rehabilitace, sportovní management aj.) i cílevědomé působení na intelektovou a rozumovou stránku osobnosti sportovce.