Věta vedlejší příslovečná podmínková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Věty vedlejší příslovečné úvod
Digitální učební materiál
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_745_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_3A05Čj9_Věty vedlejší
VEDLEJŠÍ VĚTY.
Věty vedlejší.
Věty vedlejší podmětné a předmětné
Přívlastek shodný a neshodný
Shoda přísudku s podmětem 2
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT Český jazyk - 7. ročník.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Syntax - druhy vedlejších vět
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Vedlejší věta předmětná Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
Druhy vedlejších vět Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
VY_32_INOVACE_03-37 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma:
VEDLEJŠÍ VĚTY PŘÍSLOVEČNÉ
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Skladba souvětí.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_737_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_364_Věta příslovečná AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
holé, rozvité, několikanásobné
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Druhy vedlejších vět 2 Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
Interpunkce v souvětí podřadném
Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_08.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Každé slovo můžeme přiřadit k jednomu z deseti slovních druhů.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Opakujeme vedlejší věty 2 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_04_Opakujeme vedlejší věty 2.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_VV-přívlastková a doplňková Autor Fulínová.
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ NEOHEBNÉ 1. PODSTATNÁ JMÉNA 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
Opakujeme vedlejší věty 1
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Věta vedlejší příslovečná podmínková Český jazyk 2. stupeň Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy

Vedlejší věta závisí na jiné větě, můžeme se na ni zeptat slovem z jiné věty je-li uvozena věta vztažným zájmenem, je vždy vedlejší Věděla, co mu má říci. Nevím, čemu mám věřit. Kdo to ví, ten se přihlásí.

v.v.podmětná ptáme se kdo – co jaká věc Kdo tam byl, všechno viděl.

v.v. předmětná ptáme se pádovými otázkami (ne 1. a 5.p.) co – jakou věc Věřil tomu, co mu řekli. věřil čemu Řekni, co si myslíš. řekni co – jakou věc

v.v.přívlastková závisí na podstatném jménu To je kluk, který tam byl. Kluk, který si hrál na ulici, mi byl povědomý. vložená věta přívlastková 1

v.v. příslovečné ptáme se příslovcem závisí na slovese, přídavném jménu, příslovci ptáme se příslovcem

příslovečná místní ptáme se kde, kam, odkud…? Šel, kam ho oči vedly.

příslovečná časová kdy? Vrátil se, když ho zavolali.

příslovečná způsobová jak? Udělám to, jak jsi mi řekl.

příslovečná měrová Dám ti tolik peněz, kolik potřebuješ. kolik? jak moc? Dám ti tolik peněz, kolik potřebuješ.

příslovečná příčinná protože, poněvadž (proto, že) Poněvadž ztratil klíč, vyměnili jsme zámek. Musíme se sejít proto, že ti dlužím peníze.

Příslovečná podmínková Vyjadřuje podmínku věty hlavní Za jaké podmínky? Spojky: jestliže -li, kdyby (když = jestliže) Jestliže bude pršet, vezmu si bundu. Bude-li pršet, nikam nepůjdeme. Zavolej mi, kdybys potřeboval pomoci. Pomohu ti, když (=jestliže) budeš chtít.

Hledej věty příslovečné podmínkové Jestliže budu muset pomáhat doma, nepřijdu k tobě. Řekl mi to, když mě večer potkal. Budeš-li o to usilovat, dokážeš to. Pes pozoroval, jak pán plave v rybníku. Slyšela jsem, že se někdo zlobí. Neřekl nám, abychom tam nechodili.

Druh vět vedlejších Víme, kdo tam byl. Chtěl, abych přišel. Kdo tam přišel, všechno viděl. Viděl to, co mu ukázali. Komu to řeknu, to nevím. Kdo to říká, ten lže. Muž, který tam byl, to věděl dobře. 2.VV předmětná 1.VV podmětná 1.VV předmětná Vložená přívlastková

Kresli grafy souvětí, určuj druhy vět: Když se setmělo, byl zapálený oheň u kostela. Vím, že mezi symboly Velikonoc patří beránek. Šli s pomlázkou za děvčaty, která znají už dlouho. Všiml jsem si, že nejkrásnější vajíčka měla Zdeňka. Umím plést pomlázku, protože mě to naučil dědeček. Mazance, které peče moje babička, chutnají každému. Když se setmělo, byl zapálený oheň u kostela. Vím, že mezi symboly Velikonoc patří beránek. Šli s pomlázkou za děvčaty, která znají už dlouho. Všiml jsem si, že nejkrásnější vajíčka měla Zdeňka. Umím plést pomlázku, protože mě to naučil dědeček. Mazance, které peče moje babička, chutnají každému.

Máš správně? Když se setmělo, byl zapálený oheň u kostela. Kdy byl zapálený? př. časová Vím, že mezi symboly Velikonoc patří beránek. Vím co? Jakou věc? předmětná Šli s pomlázkou za děvčaty, která znají už dlouho. Za jakými děvčaty? přívlastková Všiml jsem si, že nejkrásnější vajíčka měla Zdeňka. Všiml si čeho? předmětná Umím plést pomlázku, protože mě to naučil dědeček. Proč se setmělo? spojka protože - přísl. příčinná Mazance, které peče moje babička, chutnají každému. Jaké mazance? přívlastková