PRACOVNÍ PORADA VÝCHOVNÝCH PORADCŮ STŘEDNÍCH ŠKOL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NOVÁ MATURITA Stručná informace o průběhu a přípravě.
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
ODLIŠNOSTI KONÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Psychické stavy.
Speciální péče na naší škole
Maturita 2015.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Specifické poruchy učení
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
Školní poradenské pracoviště
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
UMĚNÍ UČIT SE Mgr. Michal Oblouk. UČENÍ  měli bychom: a)zjistit, jaký způsob učení nám nejvíce vyhovuje a používat ho b)uvědomit si, že je důležité procvičování.
Podpora studentů s dyslexií na ČVUT
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Příčiny SPU.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Specifické vývojové poruchy učení
Závěrečná konference Hodnocení aktivit a činností projektu Integrace na druhou Partner: Pedagogicko-psychologická poradna,Opava, příspěvková organizace.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Specifické poruchy školních dovedností
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Hyperkinetické poruchy chování PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
LMD, ADD, ADHD.
Diagnostika a reedukace
Specifické poruchy učení
Individuální vzdělávací plán
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
NOVÁ MATURITA Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016.
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona základní model nové maturity skladba zkoušek nové maturity maturita bez hendikepů průběh maturity organizace.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
PRAVDA A MÝTY O SPU Veronika Vitošková, Helena Jiránková Seminář pro učitele GJP Duben 2014.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
9. Tvorba individuálního plánu
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky 2016
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Liberecký inspektorát ČŠI
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
9. Tvorba individuálního plánu
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Záškoláctví
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Tisková konference
Pedie Co mají společné?.
Stres a jeho zvládání.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Školská sociální práce
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PRACOVNÍ PORADA VÝCHOVNÝCH PORADCŮ STŘEDNÍCH ŠKOL 17. dubna 2012 Zpracovala: Mgr. J. Havlíková PPP Jindřichův Hradec

Program SPU NA STŘEDNÍ ŠKOLE STÁTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKA VE ŠKOLNÍM ROCE 2011/12 RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ U STUDENTŮ SŠ DISKUSE

SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY UČENÍ SPU, někdy SVPU nazýváme vývojovými = provází člověka až do dospělosti, je to vývojově podmíněný jev Je široký, nadřazený níže uvedeným specializovanějším pojmům dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie

PŘÍČINY 1. příčiny encefalopatické – 50% 2. hereditální – 20% 3. hereditálně encefalopatická – 15% 4. příčiny nejasné nebo neurotické - 15%

VÝSKYT SPU Z HLEDISKA POHLAVÍ Mezi výskytem u chlapců a dívek je nápadný rozdíl (u chlapců 4 – 10x častěji u dívek) Vysvětlení lze najít v rozdílném zrání a jakoby „zaměření“ mozku u dívek a chlapců Ženy - mozek je z funkčního hlediska univerzálnější, celkové zrání mozkové tkáně probíhá rychleji a je dříve dokončeno Muži - rychleji probíhá specializace jednotlivých funkcí v jedné či druhé hemisféře

A/ PRIMÁRNÍ PROJEVY – školní obtíže PROJEVY SPU A/ PRIMÁRNÍ PROJEVY – školní obtíže B/ SEKUNDÁRNÍ PROJEVY - určité poruchy chování, nápadné reakce dětí v určitých situacích – tzv. nápadné chování 1. obranné a vyhýbavé mechanismy – zobecněný odpor ke všemu, co má něco společného se školou (tlak na dítě má záporný výsledek 2. kompenzační mechanismy – snaha prosadit se jiným způsobem, než školními výkony – šaškování, vychloubání, zlobení,… 3. agresivita, projevy nepřátelství – neúspěch vzbuzuje napětí, to se dítě snaží odreagovat agresí – jsou odbojné, vzpurné, odmlouvají, vysmívají se, ponižují ostatní, žalují na ně,… 4. úzkostné stažení do sebe - považují se za méněcenné – proto se stahují do sebe, jsou úzkostné, citlivé, neklidné, plačtivé, labilní, deprimované, apatické, - možné i projevy psychosomatické (zvracení, nechutenství, poruchy spánku, snížená odolnost vůči nemocím)

SPU VE VÝUCE Úspěšnost závisí do jisté míry i na úrovni studijních návyků, tzn. toho, zda je student zvyklý se pravidelně připravovat, jak zvládá učební strategie, dále na vůli a vyspělosti pracovně volních charakteristik Obtíže – často v časové orientaci – snížená schopnost plánovat, rozvrhnout si čas a síly (např. při písemných pracích, při samostatné práci)

Nástup na SŠ přináší: Nárůst množství učiva - student s SPU má většinou menší schopnost připravit se na zkoušení většího rozsahu látky Méně času na procvičování Důraz na samostatnost a rychlost – nepředpokládá se, že by studenti SŠ měli spoléhat na přímé vedení učitelem Studenti s SPU často i přes snahu působí jako málo snaživí a pohodlní, bez zájmu

MOŽNOSTI PRÁCE SE STUDENTY S SPU NA SŠ Dostatek času na práci Preference ústního zkoušení nad písemným, upřednostňování doplňovacích cvičení Umožnění práce na PC Snížení rozsahu povinné četby, poskytnutí větší časové rezervy pro přípravu referátu Multisenzoriální přístup Zápisy (možnost kopírování, práce s učebnicí,…) Tolerovat čtenářské obtíže, nečitelnost písma Umožnit pracovat s diktafonem

Pomoci vybrat a nasměrovat ke správné učební strategii Důležitá je informovanost všech učitelů i spolužáků  Nesrovnávat s ostatními, povzbuzovat – posilovat sebevědomí, je nutné mít na paměti, že někteří žáci musí dlouhodobě věnovat mnohem více času učení než ostatní – a výsledky tomuto snažení neodpovídají

STÁTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKA VE ŠKOLNÍM ROCE 2011/12 MZ - zkušenosti z jednotlivých škol Průběh MZ u žáků s PUP Spolupráce PPP a SŠ v oblasti vyšetření studentů s PUP

SPOLUPRÁCE PPP A SŠ V OBLASTI VYŠETŘENÍ STUDENTŮ S PUP ZÁKLADNÍ INFORMACE PRO STUDENTY: Podmínky MZ mohou být uzpůsobeny pouze u žáků spadajících do skupiny žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním (ve smyslu školského zákona). Dále se uzpůsobení podmínek netýká diagnózy dyskalkulie (M – volitelný předmět). SPU v rozsahu „zdravotního postižení“ se musí v nějaké míře projevovat již na ZŠ. Nejde o něco, co se „objeví“ pár měsíců před maturitou. Žák by měl konat MZ za stejných podmínek, za jakých studoval. Uzpůsobení podmínek neznamená „lehčí“ formu maturity, ale pouze vyrovnání podmínek konání MZ při zachování stejné náročnosti

V případě, že je žákovi přiznáno uzpůsobení podmínek MZ, koná tuto zkoušku v oddělené místnosti (sám se zadavatelem, nebo jen v malé skupince). V případě využití PC nesmí používat software, který je schopen předvídat a nabízet text, nebo umožňuje automatickou kontrolu pravopisu. Praktická zkouška při MZ u studentů s PUP – nutná úzká spolupráce se školou (popis obsahu PZ), PUP u studentů se zdravotními problémy – kategorie SPU- ostatní – nutná spolupráce s lékařem

RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ U STUDENTŮ SŠ ADHD RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ

ADHD Diagnostická kritéria ADHD 1) Příznaky poruchy pozornosti 2) Příznaky hyperaktivity 3) Příznaky impulzivity

Nejčastější projevy u dospělých jedinců s ADHD: • Motorická hyperaktivita (neschopnost relaxovat a vydržet u sedavé činnosti, přechody od jedné činnosti k druhé) • Nedostatečné soustředění (neschopnost věnovat delší pozornost konverzaci, čtení a vůbec mentálním aktivitám, roztržitost, zapomnětlivost) • Neschopnost dokončit úkol • Citová labilita (střídání nálad bez zjevné příčiny v krátkém rozmezí, problémy se zvládáním hněvu) • Potíže se sebeovládáním (popudlivost, výbuchy, ironizování) • Impulzivita (neuvážená rozhodnutí v osobním životě a v zaměstnání, nezodpovědnost) • Obtížně se vyrovnávají se stresem (úzkostní, zmatení)

Literatura: Munden – Arcelus, Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Portál, 2002 Michalová, Z.: Sondy do problematiky specifických poruch chování, Tobiáš 2007 Paclt, I. a kol.: Hyperkinetická porucha a poruchy chování, Grada 2007 Train, A.: Nejčastější poruchy chování dětí, Portál 2001 Train, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti, Portál 1997

RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ Zprostředkované informace od metodičky prevence Bc. Boženy Havlové (viz tištěný materiál)

DISKUSE

Děkuji za pozornost