1 Shrnutí prezentací z ENERGY FORUM, 22.2.2007, Brusel 08.03.2007 Asociace Energetických Manažerů Partyzánská 7, 170 00 Praha 7 Sdružení velkých spotřebitelů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kontrola exportu vojenského materiálu a ručních zbraní pro civilní použití – role MZV.
Advertisements

Soulad připravované legislativy ČR s legislativou EU, další očekávaný vývoj Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. prosinec 2004
Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Poplatky za systémové služby - změny v roce 2002.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Facility management ČSN EN
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Státní energetická koncepce – její sočasnost a budoucnost Ing. Drahomír Šelong oddělení energetické politiky Ministerstvo průmyslu a obchodu Listopad 2007.
8. března 2007AEM, SVSE - PRAHA 1 Návrhy ERÚ na novelu energetického zákona Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
1  Ministry of Industry and Trade 2007 EU a její vliv na Evropskou energetiku i na energetiku ČR Státní energetická koncepce Ing. Zbyšek Sochor ŘS energetiky.
Seminář KOMTERM, 21. duben 2010 Dipl. - Ing. Roman Baláž, MBA Generální ředitel SPP CZ, a.s. 1 Bezpečnost dodávek – nevyhnutná podmínka zákazníka.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Eurogas – strategická vize evropského plynárenství a její vazby na ČR Roman Budinský prezident, Česká plynárenská unie III. Gas Business Breakfast, Praha,
 2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Nová evropská energetická legislativa Cíle a opatření „energetického balíčku“ Ladislav Pazdera.
První zkušenosti s aplikací novely energetických zákonů a vyhlášek Role ERÚ v novelizované energetické legislativě seminář AEM , Brno Josef.
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Spolupráce provozovatelů přenosových soustav v regionu CEE Pavel Šolc Ředitel sekce Strategie Seminář AEM
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
Budoucnost české energetiky v Evropě Vliv směrnic č. 54 a 55/2003 ES na vývoj trhu s elektřinou a plynem v ČR a v Evropě seminář AEM 22. a 23. března 2006,
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
0 Jak ovlivňuje členství v EU obchodování s elektřinou v ČR Seminář AEM Praha, 8-9. září 2004 Jan Kanta.
EURO Gas Business Breakfast Plynárenství před a po otevření trhu z pohledu distributora plynu Ing. Josef Kastl President, Česká plynárenská unie Praha,
Předávání dat od provozovatelů LDS - shrnutí
Vývoj trhu s elektřinou v Evropě z pohledu provozovatele přenosové soustavy Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury veřejné správy (KIVS) Ing. Lubomír Moravčík
1 NOVELIZACE ENERGETICKÉ LEGISLATIVY NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
1 Cenová úroveň roku 2006, očekávaný vývoj cen silové elektřiny v roce 2007, aktuality Asociace Energetických Manažerů Partyzánská 7, 170.
1 Cenová úroveň roku 2005, vývoj cen pro OZ Asociace Energetických Manažerů Partyzánská 7, Praha 7 Sdružení velkých spotřebitelů energie.
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
Očekávaný vývoj trhu s elektřinou v kontinentální Evropě Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce Ing. Petra Murycová, oddělení Evropské unie, MPSV.
Pozice odběratelů elektřiny v ČR Seminář SVSE květen 07 K.Šimeček.
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
Obchodování s emisemi skleníkových plynů jako nástroj redukce emisí Samostatné oddělení změny klimatu Tomáš Chmelík Samostatné oddělení změny klimatu Ministerstvo.
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
1 ENERGETICKÁ LEGISLATIVA NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
Problémy provozovatelů PS v Evropě Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
Ministry of Industry and Trade of the Czech Republic Směrnice 77/2001 o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Jan Pouček Ministerstvo průmyslu.
1 Zabezpečení dlouhodobé spolehlivosti přenosu v podmínkách mezinárodního trhu s energií Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
PROBLÉMY ČESKÉHO TRHU S ENERGIEMI Martin Pecina Předseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Asociace energetických manažerů a Sdružení velkých spotřebitelů Ing. Aleš Valla Obchodní ředitel MORAVIA ENERGO, a.s. Nová pravidla vyhodnocování odchylek,
ELEKTROENERGETIKA Z POHLEDU SOUTĚŽNÍHO ÚŘADU Robert Neruda ředitel Sekce hospodářské soutěže Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
1 Cenová úroveň roku 2003, vývoj cen pro OZ 1. a 2. etapy otevírání trhu, problematika LDS – stručné shrnutí a úvod dalšího bloku Asociace Energetických.
8. září 2004AEM Praha1 Regulace v EU a vliv vstupu ČR na činnost ERÚ Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce licencí a regulace.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Ing. František Pazdera náměstek ministra průmyslu a obchodu PROCES AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE Palác Žofín, Praha 1. listopadu 2011.
Dopady energetické politiky na provozovatele přenosové soustavy
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Vývoj trhu s elektřinou v ČR versus působení velkých hráčů
Transkript prezentace:

1 Shrnutí prezentací z ENERGY FORUM, , Brusel Asociace Energetických Manažerů Partyzánská 7, Praha 7 Sdružení velkých spotřebitelů energie (SVSE) Ing. Luděk Piskač – tajemník SVSE ;

2 4. ENERGY FORUM, , Brusel Reakce na šetření DG Competition Organizátor: IFIEC EUROPE Prezentace: Peter Claes – Pozice IFIEC EUROPE Lars Kjølbye – DG COMPETITION Philippe le Quement – DG TREN Michel Catinat – DG ENTERPRISE Nick Thompson – OFGEM (ERGEG) Peter Claes – Hodnocení IFIEC EUROPE Originály všech dostupných prezentací v adresáři semináře

3 Představení IFIEC EUROPE, 16 členských zemí Poslání IE: Otevřené, konkurenční a transparentní trhy s energiemi Bezpečnost dodávek Výběr z energetického mixu Na technologiích založený přístup k ochraně klimatu IFIEC EUROPE – ÚVOD (1)

4 Kroky k naplnění lisabonské strategie Vytvoření konkurenceschopnosti (průmyslu) na evropské i celosvětové úrovni proti konkurentům s nižšími výrobními náklady (na energie) IFIEC EUROPE – ÚVOD (2)

5 Program IE:  3 Pracovní skupiny: Electricity, Gas, Climate & Efficiency.  Práce na základě odsouhlaseného Medium Term Policy paper  detaily na -  vítána spolupráce s dalšími subjekty se společnými cíli IFIEC EUROPE – ÚVOD (3)

6 IFIEC’s klíčové požadavky na trh (elektřina i plyn): ä omezení podílu dominantů na trhu; ä oddělení sítí; ä zajištění TPA; ä vytvoření celoevropského trhu; ä zvýšení transparentnosti trhu tak, aby byla jasná nákladová struktura a dostupnost. IFIEC EUROPE – ÚVOD (4)

7 Trh potřebuje:  údaje o výrobních kapacitách  údaje o tocích a skladování plynu  definování kritérií spolehlivosti  pravidla pro congestion  pravidla pro přeshraniční přenos / přepravu  stimulaci k zajištění efektivity  investiční kriteria  schopnost zákazníků nominovat přepravní kapacity  odsouhlasené a respektované ukazatele cenotvorby  ….. a celá řada dalších věcí  Co se dosud přihodilo? IFIEC EUROPE – ÚVOD (5)

8 IFIEC EUROPE – ÚVOD (6) Electricity Baseload Year Ahead Price example:

9 IFIEC EUROPE – ÚVOD (7) Trend of Electricity Baseload Prices 2006

10 Angažovanost v problematice klimatu  zařazení do agendy IFIEC a spojení s IFIEC World NGO na úrovni UN  aktivita v UN COP od počátku 90-tých let; účast v Kyotu  souhlas s realistickými opatřeními na snížení emisí formou efektivity  přesvědčení, že EU’s Kyotské cíle jsou nerealistické a znevýhodňují průmysl EU proti globální konkurenci  souhlas s rostoucí rolí OZE, ale ne v případě, že jejich rozvoj je podmíněn nutností budování záloh  nutnost změny technologií OZE  uvedení důvodů, proč EUETS nemůže fungovat a proč není celosvětově akceptován IFIEC EUROPE – ÚVOD (8)

11 IFIEC EUROPE – ÚVOD (9) Influence of EU ETS?

12 IFIEC EUROPE – ÚVOD (10) IFIEC’s Vision  Zavedení stávající legislativy EU do všech států na základě celoevropské dohody  Vlastnický unbundling  Provozovatelé sítí – pravidla provozu  Tlak na větší množství dodavatelů s menším podílem na trhu  Přístup k údajům o elektrárnách  Intenzivnější investice do přenosových soustav  Čím větší dominace = tím větší potřeba iformací  Zavedení kriterií efektivnosti a spolehlivosti do cenotvorby a monitorování nákladů

13 IFIEC EUROPE – ÚVOD (11) What is a Market? äZnamená trh pro obyvatelstvo a průmysl totéž? Vnímají ho všechny sektory stejně? äV současné době – dlouhodobé kontrakty dostupné jen pro dodavatele. Ceny pro velké odběratele nekonkurenceschopné, nutnost nákupu na burzách; äceny nezávisí na nákladech, ale na "trhu"; änetransparentnost nákladů spojených s dodávkou; äobecně: regulátoři nemohou opomíjet zájmy velkých spotřebitelů; ävelcí odběratelé poskytují stabilitu formou 24 hodinového baseloadu, ale nakupují na trhu omezeného rozsahu a kolísavých cen

14 IFIEC EUROPE – ÚVOD (12) IFIEC is focusing on need for ädlouhodobá vize years – bezpečnost dodávek ämezinárodně konkurenceschopné ceny elektřiny a plynu ätransparentní mechanismus cenotvorby ästabilní a předvídatelné ceny – nikoli burzovní nepředvídatelnost ädlouhodobé řešení CO2 - zahrnuty pouze reálné náklady ämožnost přeprodeje a exportu änová přeshraniční struktura äuvědomění si, že pod tímto tlakem nemůžeme přežít. Je nutno zavést Baseload management criteria. äEUETS, které bude funkční a realizovatelné

15 IFIEC EUROPE – ÚVOD (13) Co nebylo v prezentaci Požadavky IE: äKonkurenceschopné ceny, nemusí být nejnižší – musí umožnit reprodukci výrobních zařízení äPreferovaná cesta: vlastnický unbundling, zásadní – dlouhodobé kontrakty pro velké odběratele

16 Pznámka: Bez prezentace Nedostatečný unbundling, zvýhodnění dominantů proti nově příchozím, podpora (nebránění) dominantů ze strany národních regulátorů Některé státy: Směrnice nebyly řádně implementovány do národních legislativ Žádná velká změna – pouze z regulovaných monopolů se staly neregulované oligopoly DG TREN (1)

17 Pokud by byla zavedena regulace: Předpoklad současná tržní cena 45 E/MWh, po zavedení regulace 35 E/MWh Dočasná regulace by ve svých dlouhodobých důsledcích byla proti zájmům zákazníků – potřeba masivních reinvestic do sítí a zdrojů; pokud nebude, cena by v budoucnu rostla i jako regulovaná Příklad nedostatečných investic do sítí: Německo, špatné propojení v rámci celé Evropy DG TREN (2)

18 Možnosti řešení: a) Plný, tj. vlastnický, unbundling Nevýhoda: Nákladné, riziko soudních sporů, zmenšení spolehlivosti sítí díky následnému omezení investic (vlastníkům by scházela motivace). DG TREN pracuje na vyhodnocení. b) Ponechání stávajícího stavu Nezávislé přenosovky, regulace + monitoring síťových služeb, integrace přenosovek podle regionů DG TREN (3)

19 Pozice regulátorů: V mnoha zemích politickým nástrojem, různé vlivy (vlády, ministerstva) Obecně mají malou sílu Odpovědnost ze směrnic rozdrobena na řadu subjektů, z nichž každý má jiný zájem, v důsledku nezodpovídá nikdo DG TREN (4)

20 Výstavba nových sítí: Obrovské problémy – nikdo je nechce „na svém dvorku“, provázeny protesty a spory Nutnost evropské koordinace 1) Operátorů přenosových soustav – ETSO + (rozšířené) 2) Národních regulátorů – ERGEG +; alternativou může být zřízení energetické agentury DG TREN (5)

21 DG TREN chce jednat Příští 3 roky: Řešení problémů se státy, které nepřijaly směrnice správně. Případné opatření se připraví až poté. Možnost ustavení evropského regulátora: Oficiálně za DG: v jednání Osobní názor: nebude DG TREN (6)

22 Sector Inquiry on the gas and electricity markets Identified problems and future action Lars Kjølbye, DG COMP DG COMPETITION (1)

23 Právní základ Article 17 of Regulation 1/2003: “Where the trend of trade between Member States, the rigidity of prices or other circumstances suggest that competition may be restricted or distorted within the common market, the Commission may conduct its inquiry into a particular sector of the economy...” DG COMPETITION (2)

24 The process Červen 2005 –Nejrozsáhlejší v historii (na žádost SVSE rozšířeno o ČR) Více než dotazníků Předběžná zpráva - 16 únor 2006 Veřejné konsultace k předběžné zprávě (SVSE informovalo přesně před rokem) –Předběžná zjištění – podpora akcionářů Většina přesvědčena o naléhavé nutnosti změny Přístup dominantních hráčů : ”vyčkejme a uvidíme” Konečná zpráva - 10 únor 2007 DG COMPETITION (3)

25 Areas of focus of the inquiry Market concentration Vertical foreclosure Market Integration Transparency Price formation Balancing markets Downstream contracts Liquefied Natural Gas (LNG) DG COMPETITION (4)

26 Main findings (I) Koncentrace –Vysoká úroveň koncentrace na všech úrovních dodávek na většině geografïckých trhů. Držení pozic z doby před liberalizací. Vertikální propojenost –většinou ve vlastnictví rozhodujících hráčů díky vlastnictví sítí a/nebo dlouhodobým smlouvám o rezervaci kapacit DG COMPETITION (5)

27 Main findings (II) Market integration –Nedostatečné přeshraniční kapacity k vytvoření integrovaných a konkurenčních trhů –Dominanti zůstávají doma Transparency –Nedostatek spolehlivých a včasných informací, které jsou základem pro rozvoj zdravé konkurence Pricing –Nedůvěra v to, že velkoobchodní ceny jsou výsledkem smysluplné konkurence DG COMPETITION (6)

28 Main findings (III) Balancing markets –Malé zóny a vysoké ceny negativně ovlivňují vstup nových hráčů Downstream contracts –Některé trhy – dlouhodobé smlouvy mezi dominanty a zákazníky zvyšují vertikální propojenost LNG –Snižování rozdílů v nákladech proti "trubce" –Nové projekty nedominantních hráčů DG COMPETITION (7)

29 Unbundling: separation of networks and production/supply Vertikálně propojení operátoři vnímají sítě jako nástroj k podpoře spřízněných společností Souvislost hlavně ve třech oblastech: –Přístup k informacím –Přístup k sítím –Investiční záměry DG COMPETITION (8)

30 Nesymetrický přístup k informacím Široce rozšířená komunikace a koordinace mezi provozovateli sítí a spřízněnými dodavateli Spříznění dodavatelé mají více informací a mají je dříve DG COMPETITION (9)

31 Access the networks Noví hráči znevýhodněni –Nevyužitá kapacita není zcela uvolněna; případně je uvolněna za nevýhodných podmínek –Zpožďované přidělování kapacit nebo účtování vysokých poplatků –Vysoké balanční poplatky zvýhodňují spřízněné dodavatele DG COMPETITION (10)

32 Investiční záměry Nedostatečný unbundling (vertikální integrace) snižuje ochotu investovat –Investice se dělají pouze v případě, že jsou v zájmu spřízněných společností Rozvoj sítí je opožděn a podřízen vlastním potřebám Investice do sítí jsou nutností pro konkurenci a bezpečnost dodávek DG COMPETITION (11)

33 Remedies Cíl –Vytvoření integrovaných trhů s efektivní konkurencí (!!!) Nástroje –Aplikace soutěžních pravidel v individuálních případech Možná opatření na odstranění nedostatků: –Represe (+pokuty) –Pravidla chování –Strukturální opatření –Nápravné kroky proti členským státům –Regulační opatření DG COMPETITION (12)

34 The follow-up Inspekce DG COMP v květnu/červnu a prosinci 2006 Commission Energy Package –Přijat 10 ledna 2007 –Návrhy červen 2007 DG COMPETITION (13)

35 Hlavní obsah Energy Package Další unbundling (oddělení sítí a výroby/dodávek) Zvýšení síly regulátorů Lepší koordinace mezi regulátory Lepší koordinace mezi provozovateli sítí DG COMPETITION (14)

36 Aplikace soutěžních pravidel Identifikované problémy nutno převést do: –Dohod o potlačení protisoutěžního jednání –Potlačení dominace Příklady: –Tajné dohody –Blokace Držení kapacity (neuvolnění nepoužité kapacity pro trh) Neinvestování do sítí z důvodu ochrany dodavatelů Dlouhodobé smlouvy DG COMPETITION (15)

37 Dlouhodobé smlouvy Analytický základ –Úroveň koncentrace –Pokrytí trhu –Doba trvání –Strategická důležitost zákazníků –Vyrovnávací efektivita DG COMPETITION (16)

38 Co v prezentaci nebylo Ceny velkoobchodního trhu – nedůvěra v to, že ceny jsou výsledkem funkční konkurence Vlastnický unbundling – DG COMP podporuje, zatím souhlasí 11 států Poznámka: Cíl: Vytvoření integrovaného trhu s efektivní konkurencí Tímto DG COMP přijímá pokřivení lisabonské strategie; funkční trh - pouze za převisu nabídky DG COMPETITION (18)

39 Obsah 1.Background 2.ERGEG Response to the Commission’s Strategic Energy Review: –Integrating EU grids –Regulatory oversight –Accountability –Unbundling 3.Regional Initiatives 4.Challenges and Prospects? ERGEG (1)

40 Background Kdo je CEER and ERGEG? 2007 – pracovní program: –Rok zákazníka –Regulatory framework: Implementace a splnění Pravidla Nová legislativa –Regionální iniciativy –Bezpečnost dodávek Úvodní rok jednotného trhu? ERGEG (2)

41 Strategic Energy Review / Sector Inquiry Evropští regulátoři - vítají komunikaci s komisemi, “Evropskou energetickou politiku" a Sector Inquiry Jednotný evropský trh neexistuje; soustředěnost na dosažení “bezpečnosti, udržitelnosti a konkurenceschopnosti” Přes rozvoj regionálních trhů a současnou legislativu EU, současné národní trhy a jejich podoba tvoří “regulační past” ERGEG – formální doporučení komisi (8 February) ustavit regulační základnu pro jednotlivé trhy a integrovanou evropskou síť ERGEG (3)

42 The ERGEG approach: overview Klíčové body navrhovaného modelu, který staví na úspěšných modelech národních: –Rozvoj integrovaných elektrických a plynových sítí –Dohled regulátorů nad národní a celoevropskou úrovní –Odpovědnost regulátorů a TSOs –Efektivní unbundling Dosažení “3 rd package” EU legislation je nutností, založenou na vytvoření podmínek pro investice do přeshraničních sítí a konkurenci ERGEG (4)

43 3 rd package of liberalisation legislation Nová legislativa potřebuje: –Definici veřejného zájmu –Kolektivní povinnost TSOs rozvíjet provozní a bezpečnostní standardy EU –Individuální povinnost TSOs vyhovět standardům EU –Definici rolí a odpovědnosti k zajištění investic –Harmonisace síly a nezávislosti národních regulátorů –Odpovědnost národních regulátorů za to, že národní sítě splní standardy EU –Pověřit současnou skupinu evropských regulátorů dohledem nad operátory sítí –Zajistit efektivní dohled NRAs a uložit jim povinnost spolupráce –Zajistit řádnou odpovědnost evropských operátorů a regulátorů –Zajistit efektivní unbundling přenosu, nejlépe vlastnickým unbundlingem ERGEG (5)

44 The model explained: integrating EU grids Objective: definice rolí a odpovědnosti za investice do přeshraničního přenosu Rationale: –Integrovaná EU síť – dosažení spojením národních soustav –“EU” grid = infrastruktura nutná pro přeshraniční toky Key elements: TSOs odpovědnost: –Kolektivní, za rozvoj EU provozních a bezpečnostních standardů –Individuální, za rozvoj (a připojení) národních sítí k EU standardům Centrální EU organizace sítí – nutná k zajištění kolektivní odpovědnosti – rozvinutím ETSOplus/GIEplus? Transparentnost životně důležitá ERGEG (6)

45 The model explained: regulatory oversight Objective: rozvoj stabilního a předvídatelného regulačního prostředí pro investice, včetně přeshraničních Rationale: –Silná a nezávislá regulace základní nutností –Dohled regulátorů na základě skutečné reality –Základní – dohled na přeshraniční přenos Key Elements: Národní regulátoři – harmonizace sil, garance politické nezávislosti Národní regulátoři – dohled na plnění povinností národními operátory přenosových soustav Rozšířený ERGEGplus – dohled nad ETSOplus/GIEplus Národní regulátoři – spolupráce přes ERGEGplus na přeshraničních šetřeních ERGEG (7)

46 The model explained: accountability Objective: EU organizace by měly být odpovědné EU Institucím Rationale: –Základem demokratická odpovědnost, společně s nezávislým rozhodováním –Národní modely základem Key Elements: ETSOplus/GIEplus – poskytování veřejných výročních zpráv ERGEGplus - poskytování veřejných výročních zpráv a informace pro EP Committee ERGEG (8)

47 The model explained: unbundling Objective: Rovný přístup a řádná motivace k investicím Rationale: –TSOs musí konat, a být nuceni konat, nezávisle –Požadovaná úroveň unbundlingu by měla být úměrná úrovni diskriminace –Centrální politická rozhodnutí Key Elements: Vlastnický unbundling - “nejčistší” a nejbezpečnější řešení Může být vytvořen “Nezávislý systémový operátor”, ale vyžaduje silnou a komplikovanou regulaci Základní politické rozhodnutí nesmí být zpožděné ERGEG (9)

48 The “Interim” Legislativa základem, ale pomalu – změny nemohou čekat Member States – praktické reformy: –Plná implementace v duchu směrnic –Podpora práce ERGEG –Nárůst síly a nezávislosti regulátorů –Podpora spolupráce, sdílení/výměna dat –Aplikace soutěžního zákona včetně DG Comp ERGEG (10)

49 Next Steps: 15 February Energy Council 8/9 March European Council Legislativní návrhy komise – do léta? Pokračování Sector Inquiry – bude DG Comp sledovat dále? European Regulators vyzývají Member States k rozvoji “3 rd package” liberalisation legislation co nejdříve ERGEG (11)

50 The Regional Initiatives Praktické projekty spojení všech investorů 7 v elektřině, 4 v plynárenství Cesta: vytvoření regionálních trhů a postup k jednotnému evropskému trhu Postup od analýz a plánování v 2006 k realizaci v 2007 Úspěch závisí na: –Pokračující angažovanosti účastníků trhu –Politické podpoře –Efektivním řízení ERGEG (12)

51 Challenges Politický odpor – zejména vůči unbundlingu –Nutnost reforem Postup k jednotnému evropskému trhu paralelně s legislativou - ucelenost Mohou to regulátoři splnit? –Silná nezávislá regulace je základem pro investice; efektivní národní regulátoři jsou základem pro ERGEGplus ERGEG (13)

52 Poznámka: Bez prezentace Závazek EU do roku % snížení emisí na základě efektivity, 20% podíl OZE, bez ohledu na zbytek světa. Postoj DG k jádru: Navenek neutrální, spíše však odmítavý postoj. Námitka z diskuse: Cíle nereálné, OZE by měly být mimo ETS – odpovědí pokrčení ramen DG ENTERPRISE (1)

53 Does the “Package” help?  DG Competition's Market Report? Broadly “Yes”  Commission Policy Approach? Broadly “Yes”  Individual Elements? IFIEC má výhrady IFIEC EUROPE – hodnocení (1)

54 DG Competition Report findings Téměř shodné s dlouhodobým názorem IFIEC  Unbundling ke zvrácení dominace  Lepší a jednotní regulátoři a regulace  Podtržení nutných investic přeshraničního přenosu  Otázka využívání kapacit  Nejasná tvorba cen To by mělo vést k otevřenější a konkurenční tvorbě cen a pomoci konkurenceschopnosti IFIEC EUROPE – hodnocení (2)

55 Major Elements of the package (1)  Energy market prospects  nemají sílu odstranit problémy identifikované v DG Comp report  některé členské státy – odmítavý postoj?  podpora jádra  Renewable energy roadmap  Současný cíl – nepravděpodobnost dosažení  Pravděpodobně velice nákladné.. IFIEC EUROPE – hodnocení (3)

56 Major Elements of the package (2)  Carbon reduction beyond 2020  30% mezinárodní cíl, ale EU 20% v každém případě  Riziko – zaplatí jen sama EU  Building a global carbon market  Je Kyoto mrtvé – namísto něho směr energy efficiency?  EU ETS nutná revize, na návrh se stále čeká  Strategic Energy Technology Plan  Mohla by být cesta vpřed, ale stojí čas... IFIEC EUROPE – hodnocení (4)

57 Competitiveness effects?  Komise konají nekoordinovaně; vše spolu souvisí a měl by být jednotný postup všech komisí  sáhne DG Competition k zákonům?  the package - do Council a Parliament; tržní opatření budou vystavena tlaku na změkčení a změny klimatu a OZE budou odmítána  žádná jistota, že opatření na stejné úrovni budou přijata březnovou Radou IFIEC EUROPE – hodnocení (5)

58 How does IFIEC think we should progress? Unbundling je cílem, ale v krátké době je nereálný, proto:  Vyhlásit moratorium na integraci (dodavatelů);  Podpora jednotné regulace, (ale ne ještě EU regulátor – zpoždění, nutný zákon);  Změna Směrnic, (ale ne začít úplně znovu);  Transparentnost minimálně na úrovnit UK, údaje o systému přidělování kapacit a skladování;  TPA k veškeré základní infrastruktuře (včetně zásobníků plynu);  Cenotvorba;  Defince investičních kriterií;  Odmítnutí nárůstu cen díky politice obhajoby vysokých cen nefosilních paliv IFIEC EUROPE – hodnocení (6)

59 Osobní dojem Komise EU = RVHP? Prostředí v EU – patrně se příliš nezmění (v prezentacích – důraz na současnou legislativu)

60 Co můžeme? Cesta pro nejbližší období: Nutnost intenzivní účasti odběratelů při tvorbě/změnách legislativy, viz. současná snaha SVSE v plynárenství Podobně bychom měli postupovat v elektroenergetice Využití současného zákona o cenách

61 Děkuji za pozornost! Asociace Energetických Manažerů Sdružení velkých spotřebitelů energie Ing. Luděk Piskač ;