Nové přístupy v pedagogice volného času Jaroslava Chovancová
Obsah Pojem volný čas (VČ) Společné znaky pg VČ Animace Streetworker Zážitková pedagogika Prázdninová škola Lipnice
?
Opak nutné práce a povinnosti Doba,kdy si své činnosti vybíráme dobrovolně, děláme je dobrovolně a přináší nám pocit uspokojení a uvolnění Činnosti, které nepatří do VČ: vyučování a činnosti s tím spojené sebeobsluha: jídlo,spánek,hygiena
Společné znaky pg VČ Důraz na vztahy Spontánní iniciativa členů Zaměřeno na specifické cílové skupiny Lze pracovat mezigeneračně Pracují zde dobrovolníci Špatně finančně podporováno
Animace = forma výchovné práce založena na vztazích Výchovná metoda založena na nedirektivních (nepříkazových) a akčních metodách Umožňuje každému jednotlivci objevovat sebe sama Cíl skupiny vychází z potřeb jedinců Forma komunikativní práce Program by měl pomáhat najít každému místo ve společnosti Program je zaměřen na tělesný duševní rozvoj jedince sociální ANIMÁTOR = ten, kdo řídí program ANIMAČNÍ SKUPINA = skupina se kterou se pracuje
Streetworker Člověk, který: vyhledává problémové skupiny ve společnosti Nabízí jim řešení jejich problému, ale problémy za ně neřeší Vyhledává: drogově závislé bezdomovce problematiku prostituce začleňování romské mládeže do „normální“ společnosti (nabízí jim pozitivní využití VČ)
?
Měl by být podobný vzhledem, věkem, mluvou, … problémové skupině Každý streetworker má svou vyhraněnou lokalitu, kterou pravidelně navštěvuje Časově omezená práce (ne celoživotní) Problematická pracovní doba a soukromí Požadavek profesní mlčenlivosti – na rozhraní zákona, v kontaktu s policií Práce pro pomoc, ne pro výdělek
Výchova zážitkem = směr ve výchově, který se opírá o intenzivní prožitky a zkušenosti získané aktivní účastí v programu Zakladatel němec Kurt Hahn ?
Prožitek = to, co nám dlouhodobě utkví v paměti = intenzita, obsah, atmosféra V programu je potřeba zaměřit se na určitý cíl Velmi důležitá je zpětná vazba = reflexe Typy aktivit: FYZICKÉ - fyzická náročnost - prožívání rizika - odvaha PSYCHICKÉ - výtvarné činnosti - hry v rolích - diskuze - atmosféra-prostředí,důvěra SOCIÁLNÍ - učit se spolu vycházet - tolerance - učit se mluvit s lidmi, kteří nám nejsou blízcí
Prázdninová škola Lipnice Aktivity zážitkové pedagogiky v ČR: budování lanových center vydávání pg příruček Prázdninová škola Lipnice
PŠL je nezisková organizace, která vznikla roku 1977 občanské sdružením usilujícím o všestranný rozvoj osobnosti člověka Od roku 1991 je členem mezinárodní pedagogické organizace Outward Bound. celoročně zde pracuje přes 100 lidí z celé republiky, Slovenska a jiných zemí Instruktory a členy PŠL jsou lidé s nejrůznější profesní i lidskou zkušeností: pedagogové, psychologové, ekonomové, právníci, publicisté, výtvarníci, architekti, podnikatelé, vysokoškolští asistenti a studenti Cíl programu: VŠESTRANÝ ROZVOJ OSOBNOSTI prostřednictvím vícedenních kurzů Absolventy akcí připravují na život ve třetím tisíciletí – prostřednictvím hlubšího sebepoznávání a iniciací k seberozvoji. Pořádá programy pro lidi všech věkových skupin Programy pro mládež, dospělé, mezigenerační, kurzy pro pedagogy Náplň kurzu: HRA, pohyb, tvořivé dílny, diskuse i rozjímání
Aktuální kurzy Budeme tři DoNitra ZeMě Jaké je to asi v Čudu Klíč - "Kabinet" NeDivSe Není muže nad kováře Tramtárie Život je gotickej pes
Klíč - rozvoj klíčových kompentencí Klíč je vzdělávací projekt pro pedagogické pracovníky, zaměřený na rozvoj spolupráce, komunikace a pedagogické tvořivosti. Kurzy pořádané v rámci tohoto programu Vám metodou zážitkové pedagogiky přinesou inspiraci jak zaujmout, motivovat a vést mladé lidi. Kurzy a jejich cíl Vyvážený program kurzů je založený na „outdoorových“ i „indoorových“ aktivitách, hrách a tvořivých dílnách. Přináší zážitky, rozvíjí spolupráci a komunikaci v týmu. Prostřednictvím toho, co si na vlastní kůži zažijete se můžete dozvědět něco i o sobě samých. Důraz klademe na využití získaných zkušeností v pedagogické praxi i osobním životě. Cílem seminářů je rozvoj klíčových kompetencí pedagogických pracovníků. V dnešní společnosti, ve které se mění nároky na jedince, i požadavky na vzdělávání, již často není rozhodující osvojit si informace, ale důležitou roli nabývá spíše to, jak informace hledat, jak spolupracovat v týmu, jak se tvořivě zorientovat v situaci a jak efektivně komunikovat. Cílem našich kurzů je nabídnout vám prostřednictvím zážitku impulz k rozvoji těchto dovedností, které potom můžete dále zprostředkovat svým žákům a nastávající generaci.
Prázdninová škola Lipnice – Outward Bound ČR. Jaromírova 51 Prázdninová škola Lipnice – Outward Bound ČR Jaromírova 51 120 00 Praha 2-Nusle telefon: 224 942 534 mobil: 608 277 907 e-mail: psl@psl.cz web: www.psl.cz Použitá literatura: Vážanský M., Volný čas a pedagogika zážitku, Brno 1992 www.psl.cz