Nové přístupy v pedagogice volného času

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Advertisements

Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
ROVERING co nabízí a přináší
Vymezení a funkce volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
YOUTHPASS (Pas mládeže) externí spolupracovníci ČNA.
Jako příklad uznávání neformálního vzdělávání Ing. Petra Nakládalová, ČNA Mládež YOUTHPASS.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
YOUTHPASS (Pas mládeže) Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro Vysílající a Hostitelské organizace)
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
Kurikulární reforma a pedagogický sbor ZŠ Vrané nad Vltavou.
30. – 31. října 2014 © Life Skill Coaching New Zealand.
YOUTHPASS Pas mládeže Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro dobrovolníky)
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
YOUTHPASS Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
Jak se stát dobrým právníkem?
Sdružení Podané ruce, o.s.
Klíčení Rosteme s dětmi Pionýrský program neformálního vzdělávání se zaměřením na děti se specifickými vzdělávacími potřebami.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Co je program Mládež v akci?. Komunitární program Evropské unie na podporu NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
PAS MLÁDEŽE Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
PAS MLÁDEŽE Youthpass Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro mentory)
MAN 1. Seminář sociální psychologie se zaměřením na sport Marie Blahutková.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
ARTETERAPIE.
Dnes ty mně, zítra já tobě!
YMCA Young Men´s Christian Association Křesťanské sdružení mladých mužů.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Co je program Mládež v akci? Největší evropský grantový program na podporu NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Program Mládež v akci Program Evropské unie na podporu neformálního vzdělávání.
Školy, státní organizace, organizace mládeže, občanská sdružení, cestovní kanceláře, tzv. „outdoorové“ firmy rozvíjející a využívající aktivity v přírodě.
Adopce na dálku. Mnozí z nás často mívají pocit, že pomoc jednoho nic nezmůže. Není tomu tak. Pomoc každého jednotlivce je důležitá.
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Konflikt, koření života
Vymezení a funkce volného času
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Sociálně aktivizační služby
Rodičovské fórum kraj Vysočina
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Nové přístupy v pedagogice volného času Jaroslava Chovancová

Obsah Pojem volný čas (VČ) Společné znaky pg VČ Animace Streetworker Zážitková pedagogika Prázdninová škola Lipnice

?

Opak nutné práce a povinnosti Doba,kdy si své činnosti vybíráme dobrovolně, děláme je dobrovolně a přináší nám pocit uspokojení a uvolnění Činnosti, které nepatří do VČ: vyučování a činnosti s tím spojené sebeobsluha: jídlo,spánek,hygiena

Společné znaky pg VČ Důraz na vztahy Spontánní iniciativa členů Zaměřeno na specifické cílové skupiny Lze pracovat mezigeneračně Pracují zde dobrovolníci Špatně finančně podporováno

Animace = forma výchovné práce založena na vztazích Výchovná metoda založena na nedirektivních (nepříkazových) a akčních metodách Umožňuje každému jednotlivci objevovat sebe sama Cíl skupiny vychází z potřeb jedinců Forma komunikativní práce Program by měl pomáhat najít každému místo ve společnosti Program je zaměřen na tělesný duševní rozvoj jedince sociální ANIMÁTOR = ten, kdo řídí program ANIMAČNÍ SKUPINA = skupina se kterou se pracuje

Streetworker Člověk, který: vyhledává problémové skupiny ve společnosti Nabízí jim řešení jejich problému, ale problémy za ně neřeší Vyhledává: drogově závislé bezdomovce problematiku prostituce začleňování romské mládeže do „normální“ společnosti (nabízí jim pozitivní využití VČ)

?

Měl by být podobný vzhledem, věkem, mluvou, … problémové skupině Každý streetworker má svou vyhraněnou lokalitu, kterou pravidelně navštěvuje Časově omezená práce (ne celoživotní) Problematická pracovní doba a soukromí Požadavek profesní mlčenlivosti – na rozhraní zákona, v kontaktu s policií Práce pro pomoc, ne pro výdělek

Výchova zážitkem = směr ve výchově, který se opírá o intenzivní prožitky a zkušenosti získané aktivní účastí v programu Zakladatel němec Kurt Hahn ?

Prožitek = to, co nám dlouhodobě utkví v paměti = intenzita, obsah, atmosféra V programu je potřeba zaměřit se na určitý cíl Velmi důležitá je zpětná vazba = reflexe Typy aktivit: FYZICKÉ - fyzická náročnost - prožívání rizika - odvaha PSYCHICKÉ - výtvarné činnosti - hry v rolích - diskuze - atmosféra-prostředí,důvěra SOCIÁLNÍ - učit se spolu vycházet - tolerance - učit se mluvit s lidmi, kteří nám nejsou blízcí

Prázdninová škola Lipnice Aktivity zážitkové pedagogiky v ČR: budování lanových center vydávání pg příruček Prázdninová škola Lipnice

PŠL je nezisková organizace, která vznikla roku 1977 občanské sdružením usilujícím o všestranný rozvoj osobnosti člověka Od roku 1991 je členem mezinárodní pedagogické organizace Outward Bound. celoročně zde pracuje přes 100 lidí z celé republiky, Slovenska a jiných zemí Instruktory a členy PŠL jsou lidé s nejrůznější profesní i lidskou zkušeností: pedagogové, psychologové, ekonomové, právníci, publicisté, výtvarníci, architekti, podnikatelé, vysokoškolští asistenti a studenti Cíl programu: VŠESTRANÝ ROZVOJ OSOBNOSTI prostřednictvím vícedenních kurzů Absolventy akcí připravují na život ve třetím tisíciletí – prostřednictvím hlubšího sebepoznávání a iniciací k seberozvoji. Pořádá programy pro lidi všech věkových skupin Programy pro mládež, dospělé, mezigenerační, kurzy pro pedagogy Náplň kurzu: HRA, pohyb, tvořivé dílny, diskuse i rozjímání

Aktuální kurzy  Budeme tři  DoNitra ZeMě  Jaké je to asi v Čudu  Klíč - "Kabinet"  NeDivSe Není muže nad kováře Tramtárie  Život je gotickej pes

Klíč - rozvoj klíčových kompentencí Klíč je vzdělávací projekt pro pedagogické pracovníky, zaměřený na rozvoj spolupráce, komunikace a pedagogické tvořivosti. Kurzy pořádané v rámci tohoto programu Vám metodou zážitkové pedagogiky přinesou inspiraci jak zaujmout, motivovat a vést mladé lidi. Kurzy a jejich cíl Vyvážený program kurzů je založený na „outdoorových“ i „indoorových“ aktivitách, hrách a tvořivých dílnách. Přináší zážitky, rozvíjí spolupráci a komunikaci v týmu. Prostřednictvím toho, co si na vlastní kůži zažijete se můžete dozvědět něco i o sobě samých. Důraz klademe na využití získaných zkušeností v pedagogické praxi i osobním životě. Cílem seminářů je rozvoj klíčových kompetencí pedagogických pracovníků. V dnešní společnosti, ve které se mění nároky na jedince, i požadavky na vzdělávání, již často není rozhodující osvojit si informace, ale důležitou roli nabývá spíše to, jak informace hledat, jak spolupracovat v týmu, jak se tvořivě zorientovat v situaci a jak efektivně komunikovat. Cílem našich kurzů je nabídnout vám prostřednictvím zážitku impulz k rozvoji těchto dovedností, které potom můžete dále zprostředkovat svým žákům a nastávající generaci.

Prázdninová škola Lipnice – Outward Bound ČR. Jaromírova 51 Prázdninová škola Lipnice – Outward Bound ČR Jaromírova 51 120 00 Praha 2-Nusle telefon: 224 942 534 mobil: 608 277 907 e-mail: psl@psl.cz web: www.psl.cz Použitá literatura: Vážanský M., Volný čas a pedagogika zážitku, Brno 1992 www.psl.cz