Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Vzdělávání a jeho kategorie
HODNOCENÍ EVALUACE - Hodnoticí procesy, ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají -Zaujímání a vyjadřování kladného nebo záporného stanoviska k různým.
Vzájemná hospitační činnost
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Didaktické prostředky
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Pedagogická diagnostika
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
AUTOEVALUACE KVALITA A EFEKTIVITA VÝUKY
DIAGNOSTIKA HODNOCENÍ ZPĚTNÁ VAZBA
Pedagogická diagnostika
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Autodiagnostika učitele
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 odborně posuzovat, rozhodovat, označovat, soudit  „proces soustavného poznávání a posuzování žáka, založený na zjišťování, zaznamenávání, posuzování.
DIAGNOSTIKA HODNOCENÍ ZPĚTNÁ VAZBA
Školní hodnocení a zkoušení
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Pedagogická diagnostika
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Evaluace v mateřských školách
Didaktické prostředky
Pedagogická diagnostika
Evaluace v mateřských školách
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Projekt Impuls / Seminář
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Psychologie ve školní praxi - seminář
Evaluace v mateřských školách
Kurikulum: obsah školní edukace
Komunikace učitele se žáky
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
První zkušenosti s evaluací
Školní hodnocení a zkoušení
Jednotné principy klasifikace na GJKT
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický proces, který vede k určení kvalit a výkonů vykazovaných žákem nebo skupinou žáků

Podstata školního hodnocení  zjištění kompetencí – vědomostí, dovedností a postojů – žáka  formulace hodnotících soudů na základě porovnání skutečného stavu se stavem předpokládaným (předpokládaný stav je formulován jako cíle výuky)

Funkce hodnocení 1. pro učitele zpětnou vazbou o jeho práci 2. pro žáky zpětnou vazbu o jejich výkonu a prospěchu (učitelovo hodnocení by mělo být co nejpřesněji formulováno, aby bylo žákovi jasné, v čem má zlepšit svoji práci) 3. má motivovat žáky 4. podklad pro vedení záznamů o prospěchu žáka 5. poskytuje doklady o momentálním prospěchu a dosažené úrovni žáka 6. posuzuje připravenost žáka pro další učení 7. funkce výchovná, tj. formování pozitivních vlastností a postojů a odstraňování negativních postojů Příklad špatného pojetí funkce výchovné U: „Znalosti má sice na dvojku, ale byl na mě drzý, a to nemohu tolerovat –dám mu trojku.“ 8. funkce rozvíjející, tj. rozvoj schopnosti sebepojetí, sebekontroly a sebehodnocení

Typy hodnocení 1. formativní – má umožnit cílenou radu, vedení a poučení zaměřené na zlepšení výkonů; odhalování chyb a nedostatků v práci žáka má smysl, když je východiskem k jejich odstranění 2. finální (sumativní, shrnující) – podklad pro oficiální vyjádření o žákově výkonu (pololetí, konec školního roku) 3. normativní – hodnocení výkonu jednotlivých žáků ve vztahu k výkonům ostatních, např. nejlepší dostane jedničku, nejhorší pětku; přijímací testy, kdy jsou přijati ti, kdo mají nejvíce bodů 4. kriteriální – zjišťuje, zda byl konkrétní výkon (kritérium) splněn, nebo nesplněn; hodnotí se bez ohledu na výkony ostatních žáků; všichni ve třídě mohou mít jedničku, pokud překonali stanovený limit; př. testy pro získání řidičského průkazu, výkonnostní testy ve sportu 5. diagnostické – zaměřuje se na odhalení učebních obtíží žáků a zjištění zvláštních vzdělávacích potřeb 6. neformální – založeno na pozorování výkonů jako součásti běžné práce učitele ve třídě 7. formální – je takové, na které jsou žáci předem upozorněni a mohou se připravit 8. objektivní – je takové, při kterém se používají metody omezující nebo vylučující vliv osobnosti učitele 9. hodnocení průběhu (průběžné) – je hodnocením činnosti, která právě probíhá, př. přednes básně, výpočet příkladu na tabuli, práce v dílnách 10. hodnocení výsledku (závěrečné) – je založeno na výsledku práce, jako např. písemka, projekt, kresba, výrobek

 Učitel nepotřebuje uplatňovat známkování jako prostředek moci nad žákem, ale hodnocením žákovi dává najevo, že má zájem o žáka a že ho chce někam posunout. V praxi jde žákům (a často i rodičům) především o dobré známky bez ohledu na to, co žáci skutečně umějí a jak se ke známkám dostanou.

Tradiční hodnocení (známka)  vytýká se, že je zaměřené na srovnávání žáků mezi sebou  klade důraz na funkci kontrolní, selektivní  z hlediska předmětu hodnocení jde převážně o posouzení znalostí, vědomostí  tradiční hodnocení konstatuje, nevysvětluje příčiny neúspěchu, nehledá, nenabízí prostředky k řešení problémů  je založeno na vyhledávání chyb, které považuje za patologický jev, a na jejich trestání

Slovní hodnocení  je považováno za kvalitativní, formativní, diagnostické,  důraz na funkci informační a diagnostickou (kde a proč jsou problémy)  provádí se na základě individuálních výkonů a posunů žáka v porovnání s předešlým výkonem žáka, což umožňuje posoudit žákův vývoj  umožňuje komplexní posouzení celku osobnosti (postoje, hodnoty, dovednosti, úroveň myšlení), tvořivost, samostatnost, mravní a volní vlastnosti  chybu považuje za pozitivní jev v procesu učení, prostředek k porozumění psychickým procesům žáka (jak myslí, kde má největší problémy apod.)