DIDAKTIKA EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Hodnocení efektivity výuky z pohledu pedagogiky
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Hodnocení e-learninkových opor Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA TECHNICKÝCH UČEBNÍCH A STUDIJNÍCH OBORECH ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ VE STŘEDNÍM OBCHODNÍM ŠKOLSTVÍ ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Příprava katechety a učitele náboženství
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy RNDr. Jindřich Kitzberger náměstek ministra.
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Časová koordinace ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Organizační struktura
Příprava učitelů ekonomických předmětů pro střední školy a VOŠ Alena Králová.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Příprava učitelů ekonomických předmětů pro střední školy a VOŠ Prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Rámcové a školní vzdělávací programy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Bc. Lektorství cizích jazyků
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
2. ročník(4. semestr) NMgr. studia LF LF:MPSM101
Bc. Lektorství cizích jazyků
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Příprava učitelů ekonomických předmětů pro střední školy a VOŠ
Pedagogické disciplíny
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Obecná didaktika ÚVOD.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Zdenko Reguli Lucie Mlejnková
kulatý stůl 19. července 2011, C081, od hod
PHmax ve středním vzdělávání
Kurikulum: obsah školní edukace
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Organizační struktura
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Transkript prezentace:

DIDAKTIKA EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc DIDAKTIKA EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc. KDEP FFÚ VŠE e-mail: krpp01@vse.cz

DIDAKTIKA EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ ----- DEP ----- 1 semestr: ZKOUŠKA – písemná a ústní forma Součásti klasifikace předmětu: napsání závěrečného testu z DIEP ….. 20 bodů praktická část z didaktické techniky … 20 bodů praktická část z rétoriky …………….. 20 bodů absolvování závěrečné ústní zkoušky .. 40 bodů Celkem maximum …………………….. 100 bodů

Doporučená literatura a informační zdroje: Asztalos, O Doporučená literatura a informační zdroje: Asztalos, O. Ekonomické vzdělávání v systému středního a vyššího školství v ČR, Praha: VŠE, 1996, ISBN 80-7079-319-8 + prezentace ke stažení na www: <http://kdep.vse.cz/dps/prilohy-ke-kurzum/prilohy-ke-kurzu- dep505-didaktika-ekonomickych-predmetu/> VŠE -FFÚ - KDEP - levý pruh DPS - přílohy ke kurzům - kurz DEP505 Kalhous, Z., Obst, J. Školní didaktika, Praha: Grada, 2002 Skalková, J. Obecná didaktika, Praha (kterékoliv vydání) Rámcové vzdělávací programy: dostupné URL < http://nuv.cz/ramcove-vzdelavaci-programy> Učební dokumenty ekonomických oborů vzdělání: (Obchodní akademie, Ekonomické lyceum, ...)

Odkazy na www: http://www. msmt Odkazy na www: http://www.msmt.cz Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy http://www.csicr.cz Česká školní inspekce http://www.nuv.cz Národní ústav pro vzdělávání Praha http://www.vuppraha.cz Výzkumný ústav pedagogický Praha http://www.uiv.cz Ústav pro informace ve vzdělávání http://www.scio.cz zjišťování výsledků ve vzdělávání, trendy http://www.atre.cz aTre,v.o.s. příručky pro učitele, legislativa http://www.spomocnik.rvp.cz metodický portál pro učitele http://www.ceskaskola.cz informační server novinek pro učitele http://www.novamaturita.cz nová koncepce maturitních zkoušek On line odborné časopisy a názorová fóra pro učitele: http://www.ucitelskenoviny.cz Učitelské noviny http://eldar.cz/kangaroo/mirror/ucitelske-listy/ucitelske-listy- rozhovor.html / Učitelské listy

D I D A K T I K A (didaskein, gr.) vyučuji, poučuji, jasně vykládám

D I D A K T I K A Wolfgang Ratke NOVA DIDACTICA (1612) ( = cesta učení, umění vyučovat ) J. A. Komenský DIDACTICA MAGNA (1657) ( = všeobecné umění jak naučit všechny všemu )

„Didaktika jest umění jak dobře učiti „Didaktika jest umění jak dobře učiti. Učiti znamená působiti, aby tomu co někdo zná se naučil také jiný a znal to“ J. A. Komenský DIDACTICA MAGNA (1657)

POZICE DIDAKTIKY V POLI VĚD = součást PEDAGOGIKY, vydělila se jako samostatná věda FILOSOFIE PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE PEDAGOGIKA – věda o výchově DIDAKTIKA – věda o výuce, teorie vyučování DIDAKTIKA EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ EKONOMICKÉ VĚDY TECHNICKÉ VĚDY KYBERNETIKA, ICT, … METODOLOGIE VĚDY

Hospitační záznam vysokoškolské výukové jednotky (VVJ) přednáška / seminář / cvičení (posuzované podtrhněte) Česká zemědělská univerzita v Praze Fakulta: Vyučující: Obor studia: Hospitující: Datum: Své posouzení vyjádřete u každé položky křížkem na bodové škále 1 - 6 (1 označuje minimální úroveň hodnocení, 6 označuje maximální úroveň hodnocení, 7 nebylo posuzováno). Posouzení formy a průběhu vyučovací jednotky (V hodnocení je možné pokračovat na druhé straně) Vyjádření vyučujícího: Závěrečná doporučení:

ZÁKLADNÍ POJMY A VZTAHY DIDAKTIKY DIDAKTICKÁ TRANSFORMACE = přenos VĚDY (vědní disciplíny) do systému učiva VĚDA VYUČOVACÍ PŘEDMĚT KURIKULUM obsah vzdělávání vzdělávací program DIDAKTICKÁ INTERPRETACE kurikula = konkrétní způsob vedení výuky učitelem (od přípravy na vyučování až po evaluaci výsledků výuky)

DIDAKTICKÝ SYSTÉM: vyuč.metody organ.formy DTT učební pomůcky PROJEKT VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ CÍLOVÉ KOMPETENCE (ODBORNÉ A KLÍČOVÉ) Výchovně Vzdělávací Cíle OBSAH VÝUKY DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY NEMATERIÁLNÍ MATERIÁLNÍ vyuč.metody organ.formy DTT učební pomůcky + edukační prostředí (kvalita a vybavenost učeben) OSOBNOSTNÍ ČINITELÉ osobnost učitele + žáci didaktická interakce - motivace, aktivizace - úroveň komunikace

(V hodnocení je možné pokračovat na druhé straně) Vyjádření vyučujícího: Závěrečná doporučení: