Složení půdy, vlastnosti půd

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Půdy:.
Advertisements

Vznik, složení a význam půd
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
PEDOSFÉRA.
Vznik půd.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Ekologické aspekty liniových staveb
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Charakteristika ekosystému
Pedosféra.
Rostlinná produkce a prostředí
Složky krajiny a životní prostředí
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Pedosféra.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
PŮDY.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
PŮDOZNALSTVÍ.
Půdy, pedologie, pedogeografie
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
K RAJINNÁ SFÉRA. obsah krajina krajinná sféra příroda přírodní krajinná sféra litosféra pedosféra hydrosféra atmosféra biosféra kontrolní otázky.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
PEDOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Součásti neživé přírody
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Pedosféra = půda na Zemi
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Abiotický faktor půda.
Půdy.
Transkript prezentace:

Složení půdy, vlastnosti půd Autor: Aneta Gardoňová (UČO 329097) Rok 2008 KS Učitelství pro 1. stupeň ZŠ

Definice: půda je přírodní útvar, který vznikl na rozhraní litosféry s atmosférou součinností půdotvorných faktorů členěná na horizonty trojrozměrné kontinuum v prostoru a v čase formující svrchní část zemské kůry

je biologicky oživená......

Funkce půdy: nezbytná část života na Zemi biologický filtr – přeměňování a zneškodňování látek akumulace vody akumulace CO2

Složení půdy: 1.) pevná složka - zvětralé nerosty a horniny (90 - 99% půdy)‏ 2.) kapalná složka (půdní voda) - rozpuštěné minerální a organické látky  půdní roztok 3.) plyny (půdní vzduch - N2, O2, CO2)‏ 4.) neživá organická složka (humus) - zbytky odumřelých organismů 5.) živá organická složka - edafon - fytoedafon, zooedafon - kořenový systém pevná fáze - organická plynná fáze – půdní vzduch kapalná fáze -voda Pevná fáze - minerály

Minerální látky: primární minerály („zděděné“ z matečné horniny bez přeměny: křemen, silikáty – muskovit, biotit,živec....)‏ sekundární minerály (vzniklé přeměnou z primárních minerálů: jílové min., volné oxidy)‏ další produkty chemické přeměny: kationty, hydroxidy Fe a AL, látky na hliníkovém základě, které postupně krystalizují v minerály s vrstevnatou strukturou – jíly.

Organická hmota: vytváří se částečně z rozpadlých rostlin a živočichů + s organickými prvky je syntetizována půdními mikroby stabilizuje strukturu půdy zvyšuje objem vody, který je půda schopna vázat ve formě dostupné pro rostliny

za účasti bakterií dochází k dekompozici část hmoty mineralizuje (rozpustné či plynné látky) – primární mineralizace část podléhá humifikaci (komplexnější látky koloidní formy a tmavé barvy)‏ humus podléhá sekundární mineralizaci (pozvolnější)‏

Vlastnosti půdy biologické chemické fyzikální

Oživení půd: BAKTERIE - nejvíce v prostředí bohatém na N FYTOEDAFON (mikroflóra)‏ BAKTERIE - nejvíce v prostředí bohatém na N - zásadní pro vývoj půdní hmoty - významní činitelé v cyklu dusíku (nitrifikační, denitrifikační, fixace atmosférického N),síry (redukce v rašelinném prostředí), železa (oxidace a redukce)‏

AKTINOMYCETY významná role v transformaci některých organických i minerálních látek (tanin, lignin)‏ HOUBY (zejména plísně)‏ pouze v některých prostředích (aerobní)‏ významné v dekompozici čerstvé organické hmoty některé vázané na kořenový systém

ZOOEDAFON (půdní živočišstvo)‏ Rozdělení podle velikosti: - mikroedafon (pod 1µm)‏ prvoci, nálevníci (hojní v zamokřených prostředích)‏ - mezoedafon (100 µm – 1 cm)‏ nižší členovci (želvušky, chvostoskoci)‏ - makroedafon (nad 1 cm)‏ zásadní role v humifikačním procesu červi (dešťovky), členovci, larvy a imaga hmyzu, měkkýši, obratlovci (hlodavci, hmyzožravci)‏

Model zastoupení jednotlivých organismů v 1 cm3 (pod trvalým travním porostem)‏

Oživení půd: v této lžičce zdravé půdy jsou více než 4 miliardy mikroorganismů

Elementární složení půd: hlavní zdroj horninotvorné nerosty organické sloučeniny (do půdy po odumření rostlin a živočichů, vlivem činnosti mikroorganismů) 0,1 0,01 dusík 0,08 0,09 fosfor 0,085 síra 2 uhlík 1,36 2,6 draslík 0,63 2,64 sodík 1,37 3,6 vápník 3,8 5,1 železo 7,13 8,8 hliník 33 27,6 křemík 49 47,2 kyslík Půda % Litosféra Prvek

Zrnitost je dána poměrným zastoupením minerálních částic různé velikosti a) částice menší než 2 mm - jemnozem - jílovité částice, prach, písek b) částice větší než 2 mm - skelet - krupnatý písek, štěrk, kamení Podle obsahu skeletu se půdy klasifikují takto: 10 - 20 % skeletu: půdy slabě štěrkovité 20 – 50 % skeletu: půdy štěrkovité více než 50% skeletu: půdy kamenité

Hodnocení zrnitosti půdy podle trojúhelníkového diagramu Prováděno ve frakci jemnozemně (‹ 2 mm) podle zastoupení : • jílu - pod 0,002 mm • prachu - 0,002 - 0,05 mm • písku - 0,05 - 2,0 mm

Půdní voda: nezbytná pro růst rostlin základní médium pro transport látek nezbytná pro čištění půdního prostředí v půdě se vyskytuje jako: chem. vázaná a hygroskopická (obalující zrna)‏ kapilární (kapilárními silami v pórech)‏ gravitační (dočasná, odtéká po odeznění zdroje vody – déšť, tání sněhu, záplava)‏

Půdní vzduch: vzduch v půdě tvoří plynnou fázi půdy vyplňuje póry bez vody proti atmosférickému vzduchu obsahuje méně O2, více CO2 a zvýšené množství vodních par obsah N2 je přibližně stejný jako v ovzduší, v elementární formě je poután mikroorganismy včetně symbiotických

barva půdy je podmíněna přítomností sloučenin železa (zelená až modrá),manganu (hnědočerné až nafialovělé),uhličitanu vápenatého (bělavě, šedavě), křemene (světlé zbarvení) a humusu (šedehnědě až černě)‏ prostory nezaplněné pevnou fází nazýváme půdní póry: rozdílného tvaru, velikosti a jsou různým způsobem propojeny číslem pórovitosti se vyjadřuje poměr mezi objemem pórů a objemem pevné fáze

Vlivy člověka: intenzivní zemědělství - hnojení - pesticidy - škodlivé látky - salinizace skládkování eroze - mýcení lesů

Kvíz: Které složky tvoří půdu? pevná složka, kapalná složka, plyny, neživá organická složka, živá organická složka pevná složka, kapalná složka neživá organická složka, živá organická složka

Správná odpověď: A

Kolik mikroorganismů obsahuje kávová lžička zdravé půdy? 4 miliony 40 milionů 4 miliardy

Správná odpověď: C

Je obsah N2 v půdě stejný jako obsah N2 v ovzduší? ano ne záleží na okolnostech...

Správná odpověď: A

Zásadní roli v humifikačním procesu hraje? mikroedafon makroedafon mezoedafon

Správná odpověď: A,B,C

Děkuji za pozornost.