Vozidla s ukončenou životností Zákon o ochraně ovzduší Ekoauditová novela zákona o odpadech.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pojmy Dlouhodobé řízení ISVS (tj. souhrnně všech, u kterých OVS vykonává funkci správce) OVS zpracovává IK a PD, předmětem posuzování AS je IK, PD za určitých.
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Nástroje územního plánování
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
CÍLE A HLAVNÍ ZMĚNY V NÁVRHU NOVÉHO ZÁKONA O OCHRANĚ OVZDUŠÍ SENÁT Parlamentu České republiky Výbor pro územní rozvoj, veřejnou zprávu a životní prostředí.
Prezentace pro konferenci ODPADY 2009 Nové právní předpisy v oblasti nakládání s odpady Rut Bízková náměstkyně ministra životního prostředí.
Stav a vývoj legislativy v oblasti odpadů v České republice Vladimír Mana.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Základní registry veřejné správy
8. března 2007AEM, SVSE - PRAHA 1 Návrhy ERÚ na novelu energetického zákona Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Odpadové hospodářství ČR ve světle členství v EU Praha 1. prosince 2010.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
ADMINISTRATIVNÍ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ JUDr. Michal Bernard MŽP ČR, odbor ochrany ovzdu ší Seminář Návrh nového zákona o ochraně ovzduší.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
Kurz odborné přípravy k péči o kuřata chovaná na maso
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Možnosti podniků v péči o životní prostředí
Hodnocení plnění POH LK
Právní úprava ochrany lesa
Novela zákona o ochraně ovzduší Připravena na základě poslanecké iniciativy poslanců: Pavla Drobila Kristýny Kočí Pavola Lukši Jakub Achrer, OOO MŽP 20.
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Nízkoemisní zóna v hl. m. Praze varianty územního rozsahu duben 2014.
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
Mgr. Magdaléna Peterková
Současnost a vize Integrovaného registru znečišťování životního prostředí Úsek informační podpory, oddělení IRZ/CO.
IPRM Náchoda – problémová zóna u nemocnice Seminář k 1. výzvě Města Náchoda pro podporovanou aktivitu 5.2b Regenerace bytových domů
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Evidence obyvatel podle z.č. 133/2000 Sb., v plat. znění.
Deset let existence zpětného odběru elektrozařízení v ČR realizovaného na principu prodloužené odpovědnosti výrobce (EPR) Praha, 19. května 2015 Mgr. Ing.
Odpadové hospodářství a jeho výhled v České republice
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Nízkoemisní zóna KLIMKOVICE 1 Úvod. Nízkoemisní zóna KLIMKOVICE 2 Úvod.
Roční produkce VEP ve skupině ČEZ
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
Právní režim nakládání s odpady
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Evidence obyvatel Zderaz – Metodické školení.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Biomedicíncký výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 2012 Perspektivy elektronizace ve zdravotnictví v ČR 12. dubna 2012.
Energetické využívání odpadů Odpady 2013 a jak dál? Štěpán Jakl odbor odpadů.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
Bakalářská práce Vedoucí práce: Autor práce:
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
Aplikace zákonů č. 101/2000 Sb. č. 227/2000 Sb.
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Odbor životního prostředí
Nový zákon o ochraně ovzduší
Seminář MZe pro vodoprávní úřady Skalský Dvůr, 19. –
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Další vnitrostátní předpisy
Kanalizační Přípojky F-M
Registr spaloven odpadů
Pozice elektroodpadu v rámci průmyslu druhotných surovin
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Transkript prezentace:

Vozidla s ukončenou životností Zákon o ochraně ovzduší Ekoauditová novela zákona o odpadech

Vozidla s ukončenou životností

Požadavky na systém ekologické likvidace vozidel s ukončenou životností vyplývající ze směrnice 2000/53/ES SBĚR (čl.5) -Hospodářské subjekty zavedou systémy sběru všech vozidel s ukončenou životností, a je-li to technicky možné, i sběru použitých dílů -Všechna vozidla musí být předána do autorizovaných zpracovatelských zařízení -Vozidlo lze vyřadit z registru vozidel pouze po předložení osvědčení o likvidaci vozidla -Osvědčení vydávají zpracovatelská zařízení, popř. výrobci, prodejci nebo subjekty provádějící sběr pověřeným zpracovatelským zařízením -Předání autorizovanému zpracovateli musí být zdarma pro vlastníka (úplnost) -Výrobci hradí veškeré náklady nebo jejich podstatnou část, nebo to dělají celé sami OPĚTNÉ VYUŽITÍ A POUŽITÍ (čl.7) -Hospodářské subjekty musí dosáhnout předepsané procenta materiálového využití

Základní principy systému ekologické likvidace vozidel s ukončenou životností Povinnost je ukládána výrobci na jeho náklady – legislativa musí umožnit plnění povinnosti pro výrobce nejefektivnějším způsobem Veškerá vozidla musí projít systémem ekologické likvidace vozidel s ukončenou životností -Vozidlo lze vyřadit z registru vozidel pouze po předložení osvědčení o likvidaci vozidla Centrální informační systém (CIS) -Zajišťuje ověřitelná, aktuální data, umožňuje automatickou tvorbu výkazů a statistik -Vede evidenci vydaných autorizací (sběr, zpracování, odběratelé) -Vede evidenci vozidel s ukončenou životností podle VIN od přijetí do zařízení ke sběru až do ukončení likvidace s identifikací značky, zařízení ke sběru, zařízení ke zpracování, sítě, vydání osvědčení o likvidaci -Eviduje provozní deníky a skladové hospodářství autorizovaných subjektů -Vede evidenci materiálového využití podle odběratelů – procenta plnění zařízení ke zpracování Systém autorizací -Pouze autorizovaný subjekt může sbírat a zpracovávat vozidla -Autorizaci vydává státní správa pro zařízení ke sběru, zařízení ke zpracování, (odběratele-zpracovatele odpadu) -Pouze autorizovaný subjekt a výrobce má přístup do CIS Systém sítí zařízení ke zpracování a sběru vozidel s ukončenou životností -Nástroj k zajištění povinnosti výrobce individuální (značka) nebo smluvní formou (Callparts, Metalšrot..) -Síť provozuje právnická osoba formou smluvních vztahů s autorizovanými osobami

Požadavky na systém ekologické likvidace vozidel s ukončenou životností z pohledu účastníků nejnižší nutné náklady odhlášení vozidla při splněn zákonných povinností dostatečná síť sběrných míst informace o povinnostech a možnostech minimální administrativní náročnost minimální náklady do sítě sběru a zpracování vozidel s ukončenou životností informace o vlastní značce, síti minimální administrativní náročnost maximální vytížení kapacity zařízení k likvidaci dostatečný okruh odběratelů surovin k dalšímu materiálovému využití informace o vlastním zařízení minimální administrativní náročnost minimální náklady do systému informace o kontrolovaném zařízení Vlastník Autorizovaný subjekt Výrobce Státní správa

Naplnění jednotlivých požadavků na systém ekologické likvidace vozidel s ukončenou životností nejnižší nutné náklady na likvidaci a odhlášení vozidla při splnění veškerých povinností -Dostatečná síť autorizovaných sběrných míst (dostatečnost např. v okruhu cca 50 km, obdoba prodejní síti, síti značkových servisů, poměr počtu uváděných vozidel na trh=poměr počtu likvidovaných) minimální náklady výrobce, dovozce do systému sběru a zpracování -Vytvoření sítě autorizovaných zařízení ke zpracování a autorizovaných zařízení ke sběru smluvně navázaných. Popř. smluvně doplněné o odběratele výstupních surovin ze zpracování k materiálovému využití minimální administrativní náročnost -Výrobce – zřídí nebo se smluvně připojí k síti zařízení ke sběru a zpracování vozidel s ukončenou životností -Autorizovaný subjekt – v rámci sítě, které je součástí uzavře smlouvy na vstupu i výstupu v rámci své činnosti, údaje pořizovat pouze jednou -Státní správa – dle předepsaného postupu udělí autorizaci jednotlivým subjektům s příslušností k síti, spravuje Centrální informační systém -ČIŽP – dle předepsaného postupu kontroluje dodržování podmínek autorizace, fyzické stavy v provozech Informace -Veškeré informace bude on-line zajišťovat Centrální informační systém, do které budou mít oprávnění vkládat a vstupovat s rozdílnými právy přístupu všichni účastníci systému

subdodávka PŘEDÁNÍ SBĚRNÉMU MÍSTU - DOKLAD SKLA DOVÁ NÍ PŘEP RAV A PŘEDÁNÍ ZPRACOVATELI ODSTRA NĚNÍ NO KONEČNÁ DEMONTÁŽ SKLA DY D,O LIKVIDACE VinLIKVIDACE Vin PRODEJ DÍLU, ODPADU ODVOZ ODPADU UŽÍVÁNÍ VOZIDL A VlastníkZpracovatel Majetková odpovědnost VýrobekNebezpečný odpad Druh majetku Odpad VlastníkZpracovatel Oprávnění manipulace VIN Existence VIN Hospodářské subjekty Systémová odpovědnost VlastníkSběrač Majitel prostoru Zpracovatel Předání úplného vozidla sběrnému místu Sběrač Sběrač (zpracovatel) Vlastník Zpracovatel, výrobce, dovozce Financování Zpracovatel ČÁSTEČNÁ DEMONTÁŽ PŘEDÁNÍ ZPRACOVATELI KONEČNÁ DEMONTÁŽ KONEČNÁ DEMONTÁŽ se subdodávkou demont. Ministerstvo životního prostředí Legislativní odpovědnost Min.Dopravy

Povinnosti vlastníka Dbát souladu údajů evidovaných v RMV s údaji v TP a se skutečným stavem vozidla, s údaji v OP nebo plné moci Po ukončení provozu odstavit vozidlo mimo komunikaci a nakládat s ním ekologicky Po ukončení životnosti vozidlo ekologicky zlikvidovat – předáním vozidla autorizovanému sběrnému místu k likvidaci a „vrácení“ opětovně použitelných dílů – předáním vozidla autorizovanému sběrnému místu k celkové likvidaci Prokázat svoji totožnosti při předání vozidla k likvidaci Na základě potvrzení o ekologické likvidaci vozidla ho odhlásit z RMV Cílový stav : odhlášení vozidla pouze na základě potvrzení o ekologické likvidaci

Povinnosti výrobce Zajistit dostatečnou síť vzájemně smluvně navázaných zařízení ke sběru a zpracování vozidel s ukončenou životností pro vozidla, která uvedl na trh – Vlastními silami – Uzavřením smluvních vztahů se zřizovatelem sítě zařízení ke sběru a zpracování Zajistit funkčnost dostatečné sítě vzájemně smluvně navázaných zařízení ke sběru a zpracování vozidel s ukončenou životností Zajistit zpracovatelům potřebné dokumentace k ekologické likvidaci vozidel vlastní značky, tak aby bylo zajištěno především opětovné použití, nebo recyklace před likvidací odpadu Podílet se na plnění předepsaných procent využití Zapojit se do Centrálního informačního systému

Povinnosti autorizovaného zařízení ke sběru Zajistit sběr (úplných) vozidel s ukončenou životností pro všechny značky Přijímat k likvidaci vozidla pouze od oprávněných identifikovatelných vlastníků, která mají údaje zapsané v TP shodné se skutečným stavem vozidla v souladu s údaji v RMV Provádět převzetí vozidla podle předepsaného postupu Po převzetí a kontrole vystavit bezplatně potvrzení o ekologické likvidaci vozidla Neprovádět na vozidle žádné demontážní práce Přepravovat přijatá vozidla s ukončenou životností (odpad) do zařízení ke zpracování Zapojit se do Centrálního informačního systému Vystavením potvrzení o ekologické likvidaci se vozidlo stává odpadem.

Centrální informační systém systému ekologické likvidaci vozidla Evidence vydaných autorizací Systém vydávání autorizací Systém příjmu vozidel Evidence vozidel přijatých do ZSV Systém demont. použ. dílů Systém odstranění NO Systém převzetí vozidel k likvidaci Systém převozu vozidel Evidence vozidel v likvidaci Evidence použitelných dílů Evidence NO Evidence vozidel přijatých k likvidaci Systém demontáže Evidence druhů odpadů Systém prodeje odpadů RMV Evidence částí, váhy, počtů podle značek a typů

Zákon o ochraně ovzduší

Řešit nepříznivý vývoj kvality ovzduší v ČR, omezit administrativní náročnost, zlepšit jeho přehlednost a srozumitelnost Průmysl 1.Zjednodušení zákona a řídících procesů včetně povolovacích řízení 2.Zohlednění významu zdroje znečišťování ovzduší na kvalitu ovzduší – individuální přístup 3.Zpřísňování podmínek provozu pouze u zdrojů v územích s překročenými imisními limity 4.V případě překročení povolené úrovně znečištění ovzduší je u nových zdrojů zavedena možnost uplatňování kompenzačních opatření 5.Významné omezení a zjednodušení systému poplatků za znečišťování ovzduší

Řešit nepříznivý vývoj kvality ovzduší v ČR, omezit administrativní náročnost, zlepšit jeho přehlednost a srozumitelnost Doprava 6.Možnost vytváření nízkoemisních zon – jediný nástroj k regulaci dopravy 7.Nízkoemisní zóny fungují v evropských městech v Německu, Dánsku, Nizozemí, Itálii, Švédsku a Velké Británii 8.Nízkoemisní zóny jsou založeny na německém modelu, MŽP vyjednává o uznání platnosti českých plaket i pro německé nízkoemisní zóny 9.Vyhlášení je v kompetenci obcí, pouze ve zvláště chráněných územích, lázeňských místech a tam kde jsou překračované imisní limity. Musí existovat objízdná trasa bez omezení stejné nebo vyšší třídy 10.Obec vymezí hranice a emisní kategorie, které budou mít vjezd povolen s možností výjimky

Ekoauditová novela zákona o odpadech

Odstranění nebo zmírnění některých požadavků administrativního charakteru pro podnikatelské subjekty Zrušení povinnosti původců odpadu zpracovávat plán odpadového hospodářství Zrušení omezení počtu subjektů, pro které může odpadový hospodář vykonávat svou funkci Zrušení povinnosti původce nebezpečných odpadů žádat o souhlas k jejich shromažďování Zavedení elektronického způsobu vedení evidence při přepravě nebezpečných odpadů Zrušení povinnosti dopravců odpadu ohlašovat informace o dopravní firmě Zrušení povinnosti osob oprávněných ke sběru nebo výkupu odpadů ohlašovat informace o užívaných shromažďovacích místech nebezpečného odpadu, sběrových místech a skladech odpadů