Krása a umění jako prostředky výchovy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie ELDO, o. p. s.
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Vzdělávání seniorů není jen zájmové vzdělávání
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Obchodní akademie ELDO, o. p. s.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
ÚVOD DO VÝCHOVY MIMO VYUČOVÁNÍ
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Pedagogika volného času (VČ)
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
ZŠ Dambořice příspěvková organizace
Emoce (city).
Mateřská škola u Bílého králíka, s. r. o
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Zdravá škola.
 Nepopíratelný je pozitivní vliv pohybové činnosti na zdraví člověka. Ne každému však vyhovuje prestižní forma závodění. Existuje bezpočet pohybových.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Komunitní a otevřená škola
Průřezová témata.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
KREATIVITA UČITELE JAKO VÝRAZNÁ HODNOTA VÝCHOVNÉHO PROCESU Referát na podkladě článku Václava Darmovzala uveřejněného v Pedagogické orientaci č. 2, z roku.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Brno „Dítěti můžeme říci dvěma způsoby, co je slepý člověk. Můžeme mu říci, že slepý člověk je člověk, který nevidí. Nebo mu řekneme:“Zavři.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_43_Člověk a společnost.
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Pedagogické disciplíny
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Didaktika literární výchovy na 1. stupni základní školy
Konflikt, koření života
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Krása a umění jako prostředky výchovy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Dobrovolnické programy
KLUB MLADÝCH DIVÁKŮ (KMD)
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Školní vzdělávací program
Prvky edukačního procesu
Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání
Transkript prezentace:

Krása a umění jako prostředky výchovy

Umění ovlivňuje náš život hlouběji, než někdy přiznáváme. Význam estetické výchovy z hlediska: Individuálního rozvoj psychických a fyzických funkcí, tvůrčí aktivity, obohacení poznávání reality, umocnění postojů jedince ke skutečnosti společenského vytvoření předpokladů kulturního a uměleckého života společnosti, estetizace života a práce

Estetická výchova napomáhá rozvíjet činnost smyslových orgánů rozvíjí myšlení a řeč rozvoj fantazie prostředek obohacování poznání rozvoj volní stránky žáků utváření estetického vztahu člověka ke skutečnosti rozvoj zájmů estetizace životního slohu

Hlavní cíle estetické výchovy Rozvoj vnímání, chápání, citového prožívání a hodnocení uměleckých děl a estetické stránky reality. Seznámit se se základními uměleckými díly národní a světové kultury a s jejich tvůrci a interprety a s hlavními etapami vývoje umění. Rozvoj uměleckých schopností a dovedností. Uměním a krásou obohacovat poznání mládeže a zušlechťovat její myšlení, cítění, chování a pracovní činnost.

Estetická výchova má ve svém širším pojetí dvě stránky: aktivní (činnostní, tvořivou) receptivní (citově poznávací)  Rozvoj jedince probíhá prostřednictvím: Vnímání a prižívání krásy Vytváření krásy (literární, výtvarná, hudební atd.) Formy estetické výchovy: školní – ve vyučování – mimo vyučování mimoškolní rodinná

Prostředky estetické výchovy Umění = základní prostředek estetické výchovy společenské funkce umění: poznávací – poznávání skutečnosti ve formě „uměleckých obrazů“ etická – obraz sféry mravních jevů, vztahů, postojů, obraz řešení mravních konfliktů emocionální – hluboké citové prožitky a rozvoj citové sféry estetická – konečná syntéza všech těchto funkcí (terapeutická, ekonomická atd. funkce) 2) Prostředí přírodní společenské pedagogické (výchovných institucí)

3) Práce a mimopracovní činnosti (hra, sport) estetické aspekty: ve výsledku v estetice pracovního prostředí v estetice mezilidských vztahů na pracovišti v estetice samotného pracovního procesu

Mimovyučovací formy estetické výchovy hromadné – veškerá mládež návštěva divadel, galerií, exkurzí, koncertů atd. návaznost na obsah školní výuky emocionální umělecké zážitky s doplňkovými vzdělávacími úkoly předběžná příprava, průvodní slovo, specifické aktivizační úkoly zájmové – skupiny estetickovýchovné kroužky aktivní umělecký rozvoj – recitační, dramatické, pěvecké, instrumentální, výtvarné poznávání uměleckých děl – literární, filmové, hudební kroužky individuální usměrnění zájmové četby doporučení návštěvy kulturních podniků individuální vedení žákovských výtvarných činností

Dětské muzeum: primárně pro potřeby dětí velké muzeum může děti odstrešovat, být nepodnětné umožňuje uchopení exponátů, volný pohyb Muzea, galerie, zámky apod.: nabízí školám komplexní služby ekonomicky náročné služby, které by si škola nemohla dovolit Nejlepší ukázkové nabídky: Getty center, LA; Musée Rodin, Paris; Le Bourget, Paris; Chantilly, Picardie; Natural History Museum, London; Postup při návštěvě kulturních zařízení Příprava (kontakt, osobní návštěva, otevírací doba, trasa, objednání, vstupné atd.) Provedení (délka dle věku, přestávky, občerstvení, lépe několik typických děl) Zhodnocení (v kulturní instituci nebo ve škole, fotky, referáty apod.)

Musée Rodin http://www.musee-rodin.fr/welcome.htm Na každé pololetí nový program Přípravné kursy pro učitele Lekce pro žáky/studenty dle věku, typu školy…

Le Bourget http://www.mae.org/espace-pro/education.html Ukázka ideálního využítí audiovizuální techniky a médií V provedení je ukázkovým spojením estetických, edukativních, praktických, účelných a mediálních prvků Maximálně efektivní kombinace

Château de Chantilly http://www.chateaudechantilly.com/chateauchantilly/fr/preparezvisite/ecoles.html Široká nabídka okruhů pro školy, skupiny, volnočasová zařízení Pracovní listy/sešity, hrové aktivity, soutěže Příručky pro plánování návštěvy

Getty center http://www.getty.edu/education/ Celý komplex a všechny služby zdarma Volnost ve volbě aktivit na učiteli (včetně pohybových aktivit v zahradě) Každý den jiná nabídka lekcí, prohlídek, dle věku, typu zařízení (škola/volný čas…) Např. http://www.getty.edu/education/for_teachers/curricula/contemporary_art/lesson_plan_index.html

Natural History Museum http://www.nhm.ac.uk/education/index.html Muzeum uzpůsobené edukativním potřebám (důraz na výukové), dětem Široká nabídka aktivit, nová 4krát ročně Lekce s různorodými aktivitami, zahrnují občerstvení atd.