Úvod do fundraisingu Ester Danihelková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Neziskovky a spolupráce
Advertisements

STRATEGIE VIZE Kam chceme dojít? Kde jsme? Co umíme?
FUNDRAISING PRO ÚPLNÉ ZAČÁTEČNÍKY
Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
Management sportovního klubu © Nymburk 2012
Projektové řízení Modul č.1.
Financování komunitních projektů Tento příspěvek vznikl při řešení grantu podpořeného Vzdělávací nadací Jana Husa Ing. Jana Krbová.
Neziskové organizace a jejich financování
Grantová politika KC Praha. Jana Brežná, KC Praha Co je NNO (NGO): Nestátní nezisková organizace:  právní formou je občanské sdružení, obecně prospěšná.
Vize, Strategie, Cíle.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Fundraising PE 415.
Komunikace o evropských fondech Názory široké veřejnosti Tisková konference Ministerstva pro místní rozvoj
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
M ARKETING – S WOT ANALÝZA Ing. Jiří Šilhán. P OJETÍ MARKETINGU Pohled ekonomů: Marketing je proces výměny užitné hodnoty, kterou kupující získává od.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
ÚVOD Management a marketing
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Návrh projektu Ing. Pavel Růžička Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Internet jako nástroj vlivu ? Dana Bérová
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Ondřej Škorpil 27. října 2011 American Center Řízení agendy CSR ve Skupině ČSOB Na cestě k efektivitě: Jak integrovat CSR do strategického řízení firmy.
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
Techniky projektového řízení
Program podpory regionů Společenská odpovědnost v ČSOB a Poštovní spořitelně.
MARKETINGOVÁ SITUAČNÍ ANALÝZA
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Vícezdrojové financování Jitka Nesrstová Nadace VIA / Sdružení VIA.
Neziskové organizace a jejich financování
Evropská obchodní akademie1 Projektové řízení fundraising Evropská obchodní akademie Děčín projektové řízení klíčová kompetence školského pracovníka.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
MARKETINGOVÝ MIX.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Úkol na příští seminář: Pro vybranou NNO: Vybrat nejvhodnější fundraisingové metody Sestavit seznam vhodných zdrojů Specifikovat okruh dárců Zpracovat.
Individuální fundraising Hnutí DUHA
Výzkum firemní filantropie Fórum dárců, o.s. Agnes, o.s
Tržní prostředí.
Rozpočetnictví a kalkulace
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Marketing ve veřejném sektoru Základní studijní text Základní studijní text – pracovní verze ve Wordu DSO umístěná na :
Fundraising NNO pro HEN p4 Michal Veselý.
2. Benefiční akce Cvičení Antropologie občanské společnosti Alena Řiháková Podzim 2009.
Financování NO Systém veřejného financování - financování z veřejných rozpočtů Finance z neveřejných zdrojů (tuzemských i zahraničních) Nadace tuzemské.
Výzkumné komunity / Privátní panely / Výzkum trhu Firemní dárcovství Radek Jiřičný Research Director
Ekonomika Zdroje finančních prostředků pro neziskové organizace 3. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.3_1_09.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Finance a řízení - rozpočty.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Zpráva o stavu českého sponzoringu Konference Sponzoring, Praha Ing. Ondřej Obluk MBA.
© ABB Group November 15, 2016 | Slide 1 Spolupráce NNO a firmy Pohled dárce Magdaléna Steinerová, ABB s.r.o., Workshop,
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Strategie.
Marketing neziskových organizací
Strategie vyplývající ze SWOT analýzy
Ekonomika malých a středních podniků
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Rozpočetnictví a kalkulace
„Člověka kazí hmotný statek, ale i jeho nedostatek!“
Prezentace obchodního plánu
Firemní dárcovství Radek Jiřičný Research Director
Název společnosti Obchodní plán.
Prezentace obchodního plánu
Transkript prezentace:

Úvod do fundraisingu Ester Danihelková

Literatura a prameny www.fundraising.cz www.donorsforum.cz Rektořík, J. a kol. Organizace neziskového sektoru. Praha: Ekopress, 2004. Ledvinová, J., Pešta, K. Základy fundraisingu. Praha, ICN, 1996. Kolektiv autorů. Čítanka pre pokročilé neziskové organizácie. Bratislava: CPRK, 2000. Bergerová, M. Cesty k účinnému fundraisingu. Praha: Spiralis, 2004. Norton, M. Praktický průvodce fundraisingem pro neziskové organizace. Praha: Nadace Via, 2003. Bergerová,M. a kol. Komunikace s veřejností a ještě něco navíc. Praha: Spiralis, 2003. www.fundraising.cz www.donorsforum.cz www.fundraising.co-uk http://nno.ecn.cz Úvod do fundraisingu

Co je a co není fundraising? Definice není vždy jasná – tři úskalí Míra obecnosti Mnoho konkrétních informací Odlišnost prostředí Úvod do fundraisingu

Fundraising je profesionální, cílená, organizačně i časově promyšlená aktivita zaměřená především na vyhledávání sponzorů a získávání finančních i jiných prostředků na podporu veřejně prospěšné či dobročinné činnosti. Úvod do fundraisingu

Základní pojmy Fundraising (funds – peníze, kapitál, peněžní fondy. Raising od slovesa to raise – vybrat, získat, dát dohromady peníze) Obor zahrnující různé metody a postupy, jak získat finanční a jiné prostředky na činnost organizací občanské společnosti „Věda“ o tom, jak přesvědčit druhé, že vaše organizace dokáže řešit důležité problémy a že je potřebnou součástí společnosti Nástroj, jehož pomocí lze druhé inspirovat k dobrým skutkům, přesvědčit je, že peníze nejsou všechno Proces, v rámci kterého organizace získává zdroje pro svoji činnost Úvod do fundraisingu

Role fundraisingu v neziskové organizaci Fundraising přispívá k naplňování poslání organizace Rozhoduje o míře úspěchu organizace Jeho úspěšnost je základem pro rozšiřování a rozvoj organizace Pestrost zdrojů omezuje stav závislosti na jednom dárci Zajišťuje trvalou udržitelnost Úvod do fundraisingu

Právní aspekty fundraisingu Zákonná úprava daru Poskytování grantu Výpůjčka Daňové aspekty Dědění Úvod do fundraisingu

Hlavní zásady fundraisingu Nutnost požádat Osobní přístup Porozumění pohledu dárce (co získá dárce na oplátku?) Lidé nedávají organizacím, ale lidem (věří, že jejich peníze přinesou žádanou změnu) Fundraising znamená prodat dárci myšlenku Úvod do fundraisingu

Další zásady Důvěryhodnost a PR Dárci nevědí, kolik dát Poděkování Dlouhodobé zapojení Odpovědnost a podávání informací odpovídáte za to, že peníze budou vynaloženy za účelem, na nějž byly získány a že budou užity efektivně a skutečně budou mít nějaký dopad Úvod do fundraisingu

Dovednosti potřebné ve fundraisingu Zápal pro věc Schopnost požádat Přesvědčit Sebedůvěra a odmítnutí (co dělat při odmítnutí?) Vytrvalost Pravdomluvnost Sociální dovednosti Organizační dovednosti Nápady a tvořivost Kontakty a schopnost je navazovat Pohotovost Úvod do fundraisingu

Kdo by se měl fundraisingu věnovat Správní rada, představenstvo Předseda správní rady či představenstva Výkonný ředitel Profesionální fundraiser Dobrovolník Konzultant fundraisingu Kdy je třeba zaměstnat fundraisera? Úvod do fundraisingu

Fundraisingová strategie Stanovení potřeb Budoucí rozvoj organizace Identifikace zdrojů Vyhodnocení příležitostí Význam dlouhodobé perspektivy Vyjasnění limitů Určení strategie Úvod do fundraisingu

Stanovení potřeb Jaké jsou finanční nároky, pokud budeme udržovat činnost ve stávajícím rozsahu Jaká je potřeba našeho dalšího rozšiřování Budoucí rozvoj práce organizace rozvoj kapitálu omezení závislosti a rozvoj nezávislých zdrojů financování rozvíjení základy členů a příznivců dlouhodobá udržitelnost Úvod do fundraisingu

Budoucí rozvoj práce organizace rozvoj kapitálu omezení závislosti a rozvoj nezávislých zdrojů financování rozvíjení základy členů a příznivců dlouhodobá udržitelnost Úvod do fundraisingu

Identifikace zdrojů Zjistit, které zdroje příjmů pro naši organizaci připadají v úvahu Členství, příspěvky Velké dary odkazy, závěti Veřejné sbírky či akce Podpora jednotlivců Dary firem Věcné dary Příjem z prodeje Výnosy Grant od státní instituce Grant od samosprávy Grant od nadace Smlouva na poskytování služeb Úvod do fundraisingu

Vyhodnocení příležitostí Předchozí zkušenosti Přirozená základna podpory Jakou si přejete být organizací Styl práce Zdroje a dovednosti, které máte k dispozici Stávající základna přispěvatelů Příležitosti, které máte k dispozici Koho znáte Úvod do fundraisingu

Význam dlouhodobé perspektivy Zdroje se liší v čase (krátkodobé, dlouhodobé) Vzdálenější budoucnost - zvažme dlouhodobý potenciál jednotlivých finančních zdrojů pokud jsme získali velké prostředky, je možno sjednat dlouhodobou smlouvu o podpoře? pokud jsme získali jednotlivce, přimějme jej k pravidelné a zvyšující podpoře pokud organizujeme velkou akci, z níž planou příjmy, budeme ji opakovat? Úvod do fundraisingu

Vyjasnění limitů Celostátní nebo místní Vhodnost či nepřijatelnost zdrojů Přitažlivost tématu Rozsah našich potřeb Zdroje, které máme k dispozici Co dělají jiné organizace Právní omezení Úvod do fundraisingu

Určení strategie několik jednoduchých technik Ansoffova matice Analýza SWOT Analýza partnerství Analýza PEST Úvod do fundraisingu

Ansoffova matice nové stávající Způsoby rozvíjení fundraisingu Cílové skupiny fundraisingové techniky stávající nové pokračování rozvoj produktu rozvoj trhu diverzifikace Způsoby rozvíjení fundraisingu Úvod do fundraisingu

Analýza SWOT Silné stránky S strengths Slabé stránky W weaknesses Prostředí vnitřní vnější Silné stránky S strengths Slabé stránky W weaknesses Příležitosti O opportunities SO využití WO hledání Hrozby T threats ST konfrontace WT vyhýbání Úvod do fundraisingu

Analýza partnerství O kom si myslíte, že by měl naši organizaci podpořit? Jaký má na tom zájem Úvod do fundraisingu

Analýza PEST Politické změny Ekonomické změny Společenské změny Technologické změny Úvod do fundraisingu

Další strategické zásady Buďte si vědomi nákladů Slaďte fundraisingová snažení s prioritami organizace Hlídejte efektivnost vzhledem k nákladům Vyhněte se rizikům Někdo musí zaplatit Úvod do fundraisingu

Měření efektivity fundraisingu Návratnost investic Čistý příjem Procento odpovědí (návratnost) Průměrný příspěvek Náklady na získání dárce Úvod do fundraisingu

ZDROJE Jednotlivci Podniky Různé způsoby poskytnutí daru Proč lidé dávají Navázání kontaktu Jak začít Podniky Proč firmy dávají Typy projektů, které rády podporují Co firmy dávají Různé typy firem, které dávají (přední, větší, menší) Kdo rozhoduje a komu napsat Úvod do fundraisingu

Firemní sponzorství Kdo sponzoruje Co je možné sponzorovat Vytipování potencionálních sponzorů Sponzorský balíček Oslovení sponzora Smluvní záležitosti Společná propagace, propagační akce Úvod do fundraisingu

Techniky fundraisingu Benefiční akce Sbírky Direct mail Opakované a pravidelné dárcovství Osobní žádost Odkazy v závěti Kampaně zaměřené na získávání velkých darů Hry a loterie Prostřednictvím reklamy Úvod do fundraisingu

Na závěr „Fundraising je věda. Její pravidla nicméně připomínají spíš duhu než vzorec. Je potřeba malovat nejjemnějšími odstíny barev a nálad. Budete-li malovat barvami lásky a přátelství, budete zaručeně úspěšní.“ Jekatěrena Kimova, Contacts-I, Moskva Úvod do fundraisingu