Koncept řízené péče v legislativním návrhu MZ ČR PhDr. Lucie Bryndová, Mgr. Henrieta Maďarová, M.S. České zdravotnické fórum Darová u Rokycan, 27.9.2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Místo na název prezentace PRAHA | BRATISLAVA | BUDAPEŠŤ | OSTRAVA Nová úprava statutárních orgánů obchodních společností Doc. JUDr.
Advertisements

 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Rozhodčí soud pro zdravotnictví Externí přezkum nároků z veřejného zdravotního pojištění JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. České zdravotnické fórum Centrum.
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Změny v síti. Transparentnost? Kartel zdravotních pojišťoven? Konference ČLK JUDr. Jan Mach ředitel právní kanceláře ČLK.
ČZF 2008 – Řízená péče Právní komentáře
Dnešní možnosti zdravotních pojišťoven při nákupu zdravotní péče Vladimír Kothera generální ředitel Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE Kladno, září 2005.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
REFORMNÍ OPATŘENÍ MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ PhDr. Lucie Bryndová Seminář odboru 37 Ministerstva financí
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soutěžní právo III. Dominantní postavení Michal Petr.
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
MARKETINGOVÝ MIX.
Současná pravidla regulace hazardu na území obcí a připravované změny od roku 2016 Odbor 34 – Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi Ostrava 9. 4.
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Právo hospodářské soutěže
Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Správa aktiv pojišťovny, investiční činnost.
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ Úřad vlády České republiky Odbor právní a kontrolní.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha,
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Dotační systém v sociálních službách jako bariéra jejich rozvoje Ladislav P r ů š a Praha, 25. listopadu 2013.
Financování zdravotnictví v ČR Kde jsme a jak dál? Ladislav Friedrich.
FINANCOVÁNÍ SOCILÁNÍCH SLUŽEB V ROCE 2016 SPOLUÚČAST OBCÍ ORP NA FINANCOVÁNÍ.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Reklama, léčiva, informace očima pojištěnce JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců ČR, o.s.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dominantní postavení , ESF MU Michal Petr.
Pojišťovnictví Pojišťovnické & pojistné právo
Nemocenské a další sociální dávky v ČR
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Správa sociálního zabezpečení
Seminář MZe pro vodoprávní úřady Skalský Dvůr, 19. –
Sociální politika EU Dávky v nemoci.
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Společnost s ručením omezeným charakteristika
Poptávka po zdravotní péči
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
Akutní lůžková péče Dohodovací řízení pro rok 2019
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Problematika MHD v městech SR Bojnice 30. září 2010
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Skupina poskytovatelů následné lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Skupina poskytovatelů akutní lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Transkript prezentace:

Koncept řízené péče v legislativním návrhu MZ ČR PhDr. Lucie Bryndová, Mgr. Henrieta Maďarová, M.S. České zdravotnické fórum Darová u Rokycan,

Obsah prezentace □Úvod do legislativy □ Zdravotní plány řízené péče □ Regulace

Zdravotní pojišťovna □Provozovat veřejné zdravotní pojištění mohou jen zdravotní pojišťovny, a to výhradně prostřednictvím zdravotních plánů □Zdravotní pojišťovna je akciová společnost, která má ■ licenci k provozování veřejného zdravotního pojištění (dále jen „licence“) ■ povolení k provozování alespoň jednoho zdravotního plánu (dále jen „povolení“)

Licence a povolení Licence: □Uděluje ji Úřad pro dohled nad zdravotními pojišťovnami □Zákon o zdravotních pojišťovnách stanoví podmínky pro žádost o licenci □Po splnění podmínek je na vydání licence právní nárok Povolení □Uděluje ho Úřad pro dohled nad zdravotními pojišťovnami □ Zákon o zdravotních pojišťovnách stanoví podmínky pro žádost o povolení □ Po splnění podmínek je na vydání povolení právní nárok

Zdravotní plán □je pojistným produktem zdravotní pojišťovny, který nabízí pojištěncům □ je nástroj, jehož prostřednictvím zdravotní pojišťovna zajišťuje zákonné nároky pojištěnců garantované ■ Listinou základních práv a svobod ■ Zákonem o veřejném zdravotním pojištění Zdravotně-pojistný plán □jedná se o finanční a podnikatelský plán zdravotního plánu na 3 účetní období □předkládá se při každé změně a/nebo jednou ročně

Atributy zdravotního plánu □Název zdravotního plánu □ Rozsah úhrady věcných dávek ■ Standardní rozsah úhrady → standardní zdravotní plán ■ Základní rozsah úhrady → zdravotní plán se spoluúčastí □ Určení, zda je zdravotní plán provozován v režimu řízené péče □ Oblast působnosti ■ území, na kterém je zdravotní plán provozován ■ vymezuje zdravotní pojišťovna a musí být součástí žádosti o povolení ■ skládá se z územních jednotek, kterými jsou okresy ■ zákon požaduje, aby oblast působnosti byla souvislým územím, a stanoví požadavky na minimální velikost oblasti působnosti □ Smluvní síť zdravotního plánu ■ její pomocí zajišťuje ZP též místní i časovou dostupnost věcných dávek veřejného zdravotního pojištění □ Specifické podmínky zdravotního plánu ■ Motivační program pro pojištěnce ■ Způsob preautorizace čerpání věcných dávek pojištěncem

Obsah prezentace □Úvod do legislativy □ Zdravotní plány řízené péče □ Regulace

Co nechceme v řízené péči !!! □Cílené negativní omezování plnění pojištěncům □Přelévání prostředků ze zdravotních pojišťoven k poskytovatelům □Zneužívání dominantního postavení vertikálně integrovaných společností

Zdravotní plán v režimu řízené péče □Zdravotní plán provozovaný v režimu řízené péče je zdravotní plán, který směruje poptávku pojištěnců po věcných dávkách za účelem optimalizace spotřeby a dosažení úspor při zachování kvality poskytované péče □ V režimu řízené péče může být provozován zdravotní plán obou typů □ Určení, zda je zdravotní plán provozován v režimu řízené péče, musí být součástí povolení a nemůže se v průběhu existence zdravotního plánu měnit □ Kritéria pro posouzení, zda je zdravotní plán provozován v režimu řízené péče, stanoví zákon

Kritéria řízené péče v legislativním návrhu □Preautorizace □ Nízká hustota smluvní sítě (tzv. řídká smluvní síť) ■ Počet poskytovatelů určitého druhu zdravotních služeb ve smluvní síti v porovnání s průměrným počtem příslušných poskytovatelů na území celé ČR vzhledem k velikosti oblasti působnosti zdravotního plánu □ Vysoký podíl tzv. rizikových kontraktů ■ Riziková smlouva = smlouva, která přenáší finanční riziko zdravotní pojišťovny na poskytovatele a tak jej motivuje k omezování objemu poskytovaných zdravotních služeb (paušální úhradové mechanismy, kapitační platba) ■ Podíl rizikových smluv = podíl finančního objemu zdravotních služeb zajišťovaných rizikovými smlouvami na celkovém finančním objemu zdravotních služeb zajišťovaných ve zdravotním plánu

Obsah prezentace □Úvod do legislativy □ Zdravotní plány řízené péče □ Regulace

Práva pojištěnce a povinnosti zdravotní pojišťovny v řízené péči □Právo pojištěnce na hrazené „second opinion“ □Právo pojištěnce na objednávkový systém □Právo pojištěnce na podíl na výsledku provozování zdravotního plánu □Povinnost zdravotní pojišťovny vést a řešit službu žádostí a stížností □Povinnost poskytovatele a zdravotní pojišťovny informovat o úzkém propojení

Právo na hrazené second opinion □právo na hrazené nezávislé posouzení stanoveného léčebného plánu poskytovatelem zdravotních služeb, kterého si pojištěnec sám zvolí (a to i mimo smluvní síť) □pojištěncem zvolený poskytovatel poskytuje konzultační zdravotní službu □z případného odlišného názoru zvoleného poskytovatele neplynou pojištěnci přímo žádná práva (může však být argumentem v případném sporu pojištěnce se zdravotní pojišťovnou)

Právo na objednávkový systém □Zdravotní pojišťovna je povinna pojištěnci poskytovat objednávkový systém minimálně na všechny zdravotní služby určené Úřadem ■ seznam těchto zdravotních služeb vyhlašuje Úřad na každý kalendářní rok □Pojištěnec má právo na informace o objednacích dobách na tyto zdravotní služby u všech příslušných poskytovatelů ve smluvní síti

Dohled Úřadu – obecně □Při vydávání povolení □Periodický dohled na dálku ■ zpráva o rozmístění smluvních poskytovatelů podle zdravotních plánů, zhodnocení plnění místní dostupnosti a hustoty smluvní sítě, ■ zpráva o plnění časové dostupnosti, vedení transparentních objednacích seznamů a jejich délce, ■ zpráva o vedení služby řešení žádostí a stížností pojištěnců a způsobech jejich řešení – podrobnější zpráva, ■ reporting finančních hodnot rizikových kontraktů □Ad hoc dohled na místě □Sankce a pokuty za porušení

Dohled Úřadu – koncerny □Zákaz koncernů by byl nevymahatelný! □Omezení zakládat další společnosti, výjimka pouze na tzv. společné činnosti ZP □Členové orgánů a vedoucí pracovníci nesmí jednat způsobem, v jehož důsledku by zdravotní pojišťovně vznikla povinnost k plnění ■ která je neúměrná poskytované protihodnotě či zajištění, ■ nebo k jinému hospodářsky neodůvodněnému plnění ■ nebo v důsledku kterého by zdravotní pojišťovna nebyla schopná zajišťovat zákonná plnění pojištěncům případně dalších povinností vůči pojištěncům v souladu se specifickými podmínkami zdravotního plánu nebo by je zajišťovala v omezené míře. ■... pokuta do výše 5 až 50 mil. Kč □Statutární orgán ovládané osoby je dle ObchZ povinen vypracovat písemnou zprávu o vztazích mezi ovládající a ovládanou osobou a o vztazích mezi ovládanou osobou a ostatními osobami ovládanými nebo řízenými stejnou ovládající osobou

Ochrana hospodářské soutěže – kompetence Úřadu a MZ □Analýza relevantních trhů za účelem zjištění, zda na těchto trzích nedochází k vyloučení, omezení, narušení nebo ohrožení hospodářské soutěže ■ vztahy a chování účastníků ■ dohadování a uzavírání smluv ■ struktura na trhu zajišťování věcných dávek v rámci veřejného zdravotního pojištění, zejména vertikální a horizontální dohody mezi účastníky a spojování účastníků trhu □Návrh nápravných opatření □Spolupráce s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže ■ stanovování relevantních trhů ■ Hodnocení dominantního postavení soutěžitelů □MZ má možnost cenové regulace

Přechodné období □Všichni pojištěnci jsou převedeni do standardních zdravotních plánů (bez režimu řízené péče) □Pojištěnec se může dobrovolně přihlásit do zdravotního plánu provozovaného v režimu řízené péče □Přechodné období ■ transformované zdravotní pojišťovny musí do 18 měsíců od účinnosti zákona uzpůsobit svou hustotu smluvní sítě a kontrakty tak, aby splnily požadavky na zdravotní plán bez režimu řízené péče

Co legislativní úprava řízené péče přinese… □Pojištěncům ■ Nová práva a jejich ochranu, pokud si zvolí režim řízené péče ■ Možnost získat vyšší podíl na výsledku provozování zdravotního plánu ■ Při současném zpřesnění přerozdělování možnost účastnit se zdravotních plánů pro chronicky nemocné ■ Vyšší kvalitu zdravotních služeb v důsledku integrace péče a lepší spolupráce jednotlivých úrovní poskytovatelů a zdravotní pojišťovny □Zdravotním pojišťovnám ■ Možnost efektivní konkurence ■ Lepší kontrolu nákladů a možnost hledání efektivnějších léčebních postupů □Poskytovatelům ■ Lepší, dlouhodobější a na rozvoj orientované smlouvy se zdravotními pojišťovnami ■ Vyšší odměnu za poskytování zdravotních služeb ■ Ochrana před zneužíváním dominantního postavení konkurenty i ZP □Systému veřejného zdravotního pojištění ■ Úspory ■ Vyšší kvalita ■ Větší efektivnost

Děkujeme za pozornost! PhDr. Lucie Bryndová Mgr. Henrieta Maďarová, MSc.