Přeshraniční spolupráce mezi územními orgány

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Kontrola exportu vojenského materiálu a ručních zbraní pro civilní použití – role MZV.
Revize Nového přístupu
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Správní právo Pojem správního práva.
charakteristické rysy práva © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Mezinárodní insolvenční právo– základní principy v EU
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Volný pohyb zboží.
Základy veřejné správy
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
Nařízení Brusel II Nařízení Rady č. 2201/2003 o příslušnosti a uznávání a výkonu rozhodnutí ve věcech manželských a ve věcech rodičovské zodpovědnosti.
Poskytování služeb na vnitřním trhu EU. Obsah I.Směrnice o službách na vnitřním trhu. II.Způsob implementace v ČR. III.Přínosy zákona o volném pohybu.
Elektronická publikace Vydavatel: Triada, spol. s r.o. SOLÓN informační systém o veřejné správě Ing. Barbora Mertová.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
SMĚRNICE pro kontrolu a postih dopingu ve sportu v ČR PhDr. Jaroslav Nekola Antidopingový výbor České republiky.
Evropské správní právo
Rozpočty územních samosprávných celků
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Evropská charta místní samosprávy
Seminář pro žadatele OPPS ČR-PR 2007 – 2013 Seminář pro žadatele OPPS ČR-PR 2007 – 2013 Zpracovala: Bc. Jana Bartošková Datum: 25. října 2010.
Licenční správa říjen 2008 KONTROLA EXPORTU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ- SOUČASNÝ VÝVOJ PRÁVNÍ PŘEDPISY ES V OBLASTI KONTROLY VÝVOZU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ A.
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce Ing. Petra Murycová, oddělení Evropské unie, MPSV.
Struktura a principy Evropského práva
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Spotřebitelská legislativa EU a nejnovější vývoj
Sdílení dat ve veřejné správě Hradec Současný stav  V právním řádu neexistuje předpis, kterým by byla upravena jednotná pravidla pro sdílení.
Návrh Evropské charty regionální samosprávy
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
EU legislativa v oblasti kontroly vývozu zboží dvojího použití Ing. Zora Ondrejčíková Licenční správa Oddělení mezinárodních kontrolních režimů 10. listopadu.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Evropské rady zaměstnanců. Právní základ Směrnice 94/45/ES z 22. září 1994 o zřízení evropské rady zaměstnanců nebo vytvoření postupu pro informování.
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Mezinárodní ochrana duševního vlastnictví
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Právo hospodářské soutěže
Mezinárodní právo veřejné jako velmi specifický právní systém
Jakub Alexa Zita Dostálová
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 1 Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra Principy dobré správní praxe v činnosti.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Kroměříž 13. –
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Institut ochránce práv dětí
Workshop I. Téma: Kauce Vytvořeno: Odborem 34 – Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi Praha 27. červenec 2016.
Východiska evropské úpravy
Kategorizace osob Dosavadní úprava Nová úprava Osoby Osoby člověk
Spolupráce organizací občanské společnosti na úrovni EU
Přeshraniční spolupráce
Obsah veřejných rozpočtů III
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Správní právo procesní
Centrum mezistátních úhrad Tereza Hylmarová
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Obsah veřejných rozpočtů III
Právo mezinárodních smluv
Transkript prezentace:

Přeshraniční spolupráce mezi územními orgány

Právní rámec přímá přeshraniční spolupráce mezi územními orgány=důležitá součást společného správního prostoru základní právní rámec - Evropská rámcová úmluva o přeshraniční spolupráci mezi územními orgány (Madridská úmluva) často se označuje za jeden z nejzdařilejších smluvních instrumentů  vytvářejících společný správní prostor otevřena k podpisu 21. května 1980 účinnost 22. prosince 1981 ČR podepsala jako 26. členský stát RE v květnu 1998

Charakteristika Madridské úmluvy základní účel umožnit přímou přeshraniční spolupráci mezi regionálními a místními společenstvími příslušejícími k odlišným státům zabránit tomu, aby taková spolupráce ohrozila vnitřní integritu veřejné správy v rámci národních států. rámcová charakter - pro územní orgány a společenství nezakládá žádné nové kompetence, to určuje národní právní řád s tím, že úmluva tvoří rámec nad národním institucionálním a právním uspořádáním

Na koho a na co se úmluva vztahuje úrovně veřejné správy územní společenství nebo úřady společenství =orgány a instituce, jež vykonávají místní a regionální funkce a jako takové jsou definovány i v legislativě daného státu smluvní strana může určitá společenství zcela nebo zčásti z působnosti úmluvy vyloučit přeshraniční spolupráce - jakékoliv společně odsouhlasené akce, jejichž cílem je propagovat a podporovat dobré sousedské vztahy mezi územními společenstvími nebo úřady v pravomoci dvou nebo více smluvních stran a uzavírání jakýchkoliv dohod a smluv, které budou nezbytné pro dosažení uvedených cílů

Nejdůležitější pravidla závazek umožnit a podporovat přeshraniční spolupráci odstraňovat právní, administrativní nebo technické překážky konzultace sporných otázek zásada subsidiarity antidiskriminační klauzule úmluva neomezuje možnost státního dozoru informační otevřenost

Přílohy Proč jsou přílohy důležité? Vzory dohod -využití zkušeností euroregionální praxe (od 70. let 20. století), metodická pomůcka První příloha – vzory mezistátních odhod Druhá příloha - vzory správních dohod uzavíraných přímo orgány územních společenství

Dodatkový protokol k úmluvě vynucen dalším vývojem podepsán 9. listopadu 1995, účinnost 1. prosince 1998 zbavil smluvní strany možnosti vyhradit si mezistátní dohody jako výlučnou právní formu úpravy otázek přeshraniční spolupráce rozhodnutí přijaté v rámci přeshraniční spolupráce mají mít stejný implementační režim jako ryze národní rozhodnutí právo vytvořit společný orgán či organizaci – nejpokrokovější, řada států má výjimku zákaz diskriminace při výkonu státního dozoru

Další protokoly Druhý protokol z roku 1998 zavedl spolupráci bez ohledu na hranice - veškerá pravidla pro přeshraniční spolupráci v Madridské úmluvě a 1. protokol se mají aplikovat též na spolupráci územních společenství, která spolu nesousedí a ani nemusejí být geograficky blízká Třetí protokol z roku 2009 právo zakládat sdružení pro euroregionální spolupráci mají být zakládána písemným statutem mají požívat právní subjektivitu ve státě, kde sídlí mají mít též vlastní rozpočet.