Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/14.0147)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_20 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. –
Advertisements

Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Jak psát tiskovou zprávu?
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
1 PUBLIC RELATIONS 1 … aneb Vztahy s médii jsou základem dobrého PR – mějte rádi novináře OLGA JURÁŠKOVÁ UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
1. Datum vytvoření: Téma: Datum vytvoření: Téma: Zpráva Cíl prezentace: Cíl prezentace: Zaznamenávání textu v podobě výtahu Časová dotace:
Média, PR a virtuální svět , VŠB – TU Ostrava.
Zpravodajství a tvorba zprávy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zámeček  Zámeček je časopis pro dětské domovy, diagnostické ústavy nebo pro výchovné ústavy  Velkou část redakce tvoří především děcka.  Pravidelně.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
INFORMAČNÍ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
VY_32_INOVACE_20_BĚLKOVICE-LAŠŤANY_ČJ - SLOVNÍ DRUHY
PŘIVLASTŇOVACÍ ZÁJMENO MY YOUR Povídej si se spolužákem ve dvojici. Snaž si zapamatovat si, co jsi slyšel.
Popularizace vědy a výzkumu – Svět vědy , VŠB – TU Ostrava.
Jakub Weinstein: Comenia Script.
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA VÝZNAM SLOVA MÉDIUM ZNÁŠ VÝZNAM TOHOTO SLOVA? zprostředkující činitel, prostředí osoba zprostředkující spiritistickou informaci masový.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Řípová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Klávesy – kamarád při psaní
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
Struktura inzertního oznámení Anna Hušková Anežka Jandová Zuzana Frydrychová.
Sport a psaná média redakční praxe v moderním newsroomu.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
Struktura obchodního dopisu
ZÁKLADNÍ INFORMACE O REKLAMĚ Reklama TV spot Rozhlasový spot Billboard Leták ve schránce Inzerce v novinách Reklama v časopisech Bannery na internetu Spam.
Clever spokesman aneb jak chytře na novináře Ladislav ŠTICHA.
Struktura inzertního oznámení Vypracovali: Veronika Kamenická, Ondřej Vaníček, Markéta Štíbrová.
TV042/ Masová komunikace Mgr. Bc. Michal Novotný Ústav bohemistiky a knihovnictví Seminární cvičení.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Novinky na webovém serveru Ministerstva vnitra
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_21_6TR_INF Autor: Mgr. David Ryška.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_2_19.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Příprava prezentačních snímků Nejdůležitějším krokem je uvědomit si “Jak moje prezentace (fólie) pomůže publiku pochopit moji řeč?“ Posluchači nejsou schopni.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.01 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici inzerátu, jeho hlavní znaky a funkci. V závěru je cvičení, na kterém si žáci.
Anotace: přímá řeč – rozšiřující učivo, oslovení Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup:
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Zásady tvorby prezentace
Struktura, organizace a fungování redakce
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Výsledky testování SCIO žáků 9. tříd na ZŠ Letovice LEDEN 2016.
Marketing pro NNO aneb jak se nenechat semlít Postřehy z letošního ročníku soutěže Být vidět Tomáš Jindříšek & Matěj Novák
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Název společnosti Produkty a služby
TISKOPISY JEDNODUCHÉ KOMUNIKAČNÍ ŽÁNRY
Projekt GDA návrh PR podpory etapa: červen – srpen
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Ukázka zpracování referátu.
Vedení poznámek.
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Škola SOŠ a SOU Hustopeče, Masarykovo nám. 1 Autor
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Datové schránky v novém Vize Ministerstva vnitra pro elektronickou komunikaci občanů se státem 18. ledna 2019.
TVORBA POSTERU V MICROSOFT POWERPOINT
SOCIÁLNÍ SÍTĚ JAKO PARTNER PRO NEZISKOVKY Gabriela Sedláčková
Datové schránky v novém Vize Ministerstva vnitra pro elektronickou komunikaci občanů se státem 18. ledna 2019.
Transkript prezentace:

Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )

Můj čtenář je jako já. Co se líbí mně, líbí se i jemu. Co čtenáře zajímá?  Většina čtenářů chce zprávy rychle pochopit – vstřebat. Co z toho plyne?  Většina zpráv je zkratkovitá. Průměrná rozhlasová zpráva má 50 – 100 slov. Tříminutová zpráva v televizi je již výjimečná.  Novináři zcela subjektivně vyhodnotí, co jejich čtenáře bude pravděpodobně zajímat.

Zprávy v tisku, TV a rozhlase Přečtěte si teď několik zpráv, poslechněte si rozhlas, pusťte se TV zpravodajství.

Jak novináři pracují, aneb: Co je Story-planner? Story-planner je nástroj používaný v amerických i evropských médiích, ale např. i v reklamních agenturách. Pomocí otázek Story-planneru se dá stanovit zajímavost a užitná hodnota = relevance pro čtenáře. Autor si s jeho pomocí ujasní všechny podstatné informace a podstatu popisované skutečnosti.

Jak novináři pracují, aneb: Story-planner Proč novinářům Story-planner pomáhá?  Story-planner učí přemýšlet o tom, o čem píšeme, tedy psát lépe. Ptáme se:  Co přesně chceme napsat?  Jaký titulek bude text mít?  Proč ho tak chceme napsat?  Jakou fotku či grafiku je k textu možné přiřadit?

Story-planner – otázky: Titulek – umím ke svému textu navrhnout dobrý titulek? Proč by to mělo zajímat čtenáře? Jaké jsou základní otázky, které zodpovím čtenáři? Jaké fotografie bych k textu přiřadil? Podpořím znění textu info-grafikou?

O stavbě zprávy Zpráva začíná u nejdůležitějšího sdělení. Když píšete o fotbalovém zápase, nebude první věta o výkopu, ale o výsledku. První dvě věty by měly říct to nejdůležitější. Říká se jim „lead“ článku. Ještě před ním bývá podtitulek či „perex“.  Titulek  Perex  lead

O stavbě zprávy ještě jinak Cílem psaní zpráv je přehledným a srozumitelným způsobem sdělit fakta o nějaké události. Novinář to musí dokázat 25 slovy stejně, jako pomocí 250 či 2500 slov. KDO? – hlavní aktéři děje CO? – co se stalo KDE? KDY? JAK? PROČ?

Základní doporučení k psaní zpráv Pište jednoduchým jazykem. Čtenář ocení, když vše okamžitě pochopí. Zpráva by měla začít originálně. Pokud je na prvních řádcích nudná, nebude nikdo očekávat, že se to uprostřed změní. Každé tvrzení musí mít zdroj – někoho, kdo v přímé řeči zopakuje to, co nám řekl po telefonu či osobně.

Na závěr několik příkladů Stručný a jasný začátek KDO: Ministr vnitra Radek John a jeho pět náměstků dostali nové mobily, které přišly celkem na několik set tisíc korun. Používat je ale nemohou. CO: Podle Lidových novin jsou telefony vybaveny speciálním čipem, který umožňuje šifrovanou komunikaci a zabraňuje tak odposlechům. Problém je, že systém Secusmart dosud není certifikovaný Národním bezpečnostním úřadem a nelze jej tedy používat. Celý text je zde: Vnitro má mobily za statisíce

Další příklady najděte sami! iDnes ČTK Aktuálně Novinky Deník Hospodářské noviny Britské listy