Komunikace Základní prostředek výměny informací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Asertivita.
Advertisements

pro společnost Chodura
Náročné komunikační situace v práci s lidmi s duševním onemocněním
Konflikt a agrese Mgr. Gabriela Mahrová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Komunikační dovednosti
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 Umím se prosazovat? © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
UMĚNÍ KOMUNIKACE UMĚNÍ PREZENTACE Horšovský Týn
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
PSFA 2 Přednáška č.4 Téma: Asertivita.
Principy, zásady a chyby
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Nakonec našel a nazval jej: KATEGORICKÝ IMPERATIV, který zní:
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
KOMUNIKACE V PRAXI METODIKA. Vznik metodiky Čtyři moduly v rozsahu 40 hodin 20 hodin e-learningového studia 20 hodin prezenčního studia.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Asertivita.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ASERTIVITA.
Komunikace s rodiči.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
Psychologie zdraví Copingové strategie.
Zásady efektivní komunikace
ZÁKLADY ASERTIVITY.
AKVIZICE AKVIZICE. Co si odvezete Zaměříme se na překážky na cestě ke zvýšení obratu a rozšíření portfolia Budeme hledat cestu jak spolupracovat i s největšími.
Aktivní naslouchání Nejdůležitější dovedností v procesu komunikace s partnerem je naslouchání.
Asertivita Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Komunikační chyby vedoucích pracovníků ve vybraném podniku Autor bakalářské práce: Alena Strakošová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Iveta Kmecová, Ph.D.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Jméno autora: Ing. Juraszková Marcela Datum vytvoření:
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Asertivita.
Nejdůležitější dovedností s partnerem je naslouchání.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Komunikace.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Transkript prezentace:

Komunikace Základní prostředek výměny informací Ovlivňování a přesvědčování druhých lidí Nástroj působení na řízené pracovníky Jedna z klíčových manažerských dovedností

Cíle komunikace ovlivnit výkon organizace motivace řízení instrukce hodnocení vyjádřit pocity plnit manažerské funkce plánovat rozhodovat udržovat chod organizace . . .

Jakákoli manažerská komunikace aby splnila efektivně a zdárně svůj účel, měla by plnit tyto základní požadavky: správnost, úplnost a jasnou formulaci pravdivost = odpovídat skutečnosti včasnost = aby manažer mohl včas reagovat věcnost = týkat se toho, čím se manažer zabývá

stručnost, výstižnost a úměrnost = stručnost, výstižnost a úměrnost = ani strohá, ani příliš mnohomluvná - taková může mýlit ohled na to, jak bude působit na příjemce = zda na něj bude mít kladný či negativní vliv zajištění zpětné vazby = vhodně se přesvědčit, zda příjemce přijal informaci celou a správně a konečně je třeba naučit se informace přijímat.

Co si spolu navzájem sdělujeme? Zprávy a informace – novinky Jak nám je a jak se cítíme Postoj k věci o níž hovoříme Postoj k posluchači, s nímž hovoříme Své sebepojetí – za koho se považujeme Ratifikaci (tebe-pojetí) – za koho tě považuji Náznak dalšího průběhu našich vzájemných vztahů Co si přejeme – žádosti.

Komunikační kanál pod tímto pojmem rozumíme komunikační cestu či prostředí, kterým se vysílaná ( předávaná ) zpráva šíří v organizacích (tak jako v celé lidské společnosti) existují prakticky dva druhy komunikačních kanálů: a/ oficiální, t.j. formální komunikační cesty: vertikální: - směrem dolů - směrem nahoru horizontální diagonální b/ neoficiální,

Komunikační řetězec

Bariéry v naslouchání Neschopnost koncentrace Uspěchanost Zaujatost Soustředění se na to, co přijde Nedostatek zájmu

Aktivní naslouchání Pozorně sledujeme řečníka Udržujeme vizuální kontakt Neverbálně dáváme najevo svůj zájem Klademe doplňující otázky ROZVOJ DIALOGU, ZPĚTNÁ VAZBA

nika Velká část se odehrává na neverbální úrovni Funguje v rámci komunikačního procesu (osoba, která signály vysílá a osoba, která je přijímá) Je třeba aktivně naslouchat Aktivní rozvíjení dialogu Zpětná vazba (pozitivní i negativní) O KOMUNIKACI PLATÍ:

Procvičení - komunikace Předávání příběhu

Asertivita

Co je to „ASERTIVITA“? Zdravé sebeprosazování Stojíme si za svým Přiměřeně projevujeme emoce Jasně něco tvrdíme Umění kompromisu  VÍTĚZSTVÍ

Proč o asertivitě mluvíme? Manažer

Dovednost "3P". Poznání (rozeznání příslušných pocitů a potřeb v sobě) Projevení (vyjádření vlastních pocitů, stavů, potřeb, názorů a schopnost vnímat je i u druhých lidí) Prosazení (klasické téma asertitivity)

Tendence a způsoby chování Asertivní Nepřímá agrese Pasivní chování Otevřeně agresivní

Agresivní – vyhrožování, zastrašování - skákání do řeči, kritika, urážky Prosazuje se na úkor ostatních Sráží sebedůvěru, projevuje se hlasitě Nepřímá agrese – manipulativní chování, „dvojí tvář“ - otázky typu „PROČ“  frustrace, pocit viny, zmatení

Pasivní – tichý, nevýrazný člověk, pocit „oběť“ Neumí se adekvátně prosadit, nedovede jasně sdělit svá přání Omlouvá se, chybí mu sebejistota, neříká své názory Asertivní – bere ohled na druhé, ale dokáže si prosadit své cíle - klidný hlas, vyslechnutí protějšku, vstřícný postoj, přiměřený, věří si, umí přiznat chybu - odolávání manipulaci - zpětná vazba, řízení rozhovoru

ASERTIVITA X MANIPULACE Manipulace – taktický manévr Kritika Morálka Zcestná logika „proč“ (jak mi to můžeš udělat?) Vyvolávají v druhém nepříjemné pocity viny Asertivita učí člověka, jak s nadhledem podobné manipulace odmítnout

Zvládání manipulací Změkčovadla (empatie = vcítění se, sebeodhalení, oslovování jménem) Souhlas – otupuje konfliktní situace Např. ano, je možné, že jsme to teď dělali takto.. X nepoužívat ANO x ALE IGNOROVÁNÍ OTÁZKY ODPOVĚDI NA OTÁZKU „PROČ“ (není nutné znát odpověď na každou otázku proč, např. „Nevím, ale rád vám to zjistím“

Asertivní práva 1. Mám právo sám posuzovat svoje vlastní jednání, myšlenky a pocity a být si za ně a za jejich důsledky sám zodpovědný. 2. Mám právo neposkytovat žádné výmluvy, vysvětlení, ani ospravedlnění svého jednání 3. Mám právo posoudit, zda a nakolik jsem zodpovědný za řešení problémů jiných 4. Mám právo změnit svůj názor 5. Mám právo dělat chyby a být za ně zodpovědný 6. Mám právo říci: "Já nevím“ 7. Mám právo být nezávislý na dobré vůli jiných lidí 8. Mám právo činit nelogická rozhodnutí 9. Mám právo říci: "Já ti nerozumím". 10. Mám právo říci: "Je mi to jedno!"

Asertivní techniky Jsou obranou proti manipulaci Cílem je zajistit vzájemnou otevřenou komunikaci

Pokažená gramofonová deska Sebeotevření Volné informace Negativní aserce Negativní dotazování Selektivní ignorování Přijatelný kompromis Otevřené dveře

5 pravidel asertivního stylu Stručné, upřímné vyjadřování, vysvětlování Respektování práv druhých Využití kompromisu Kontrola svých emocí Vyhýbání se boji (konfrontaci)

Prezentování

Podstata prezentace Dostatečná příprava Cíl prezentace Akceptování nervozity před vystoupením Zaujetí a získání posluchačů Přizpůsobit prezentaci publiku Struktura a rozdělení prezentace do bloků Sdělit cíl a účel prezentace Předvídat otázky a připravit se na ně Využít dalších prostředků k prezentování Umět včas skončit Organizační zajištění prezentace

Nejčastější chyby Nadbytečné informace Posluchači neví, proč je pro ně téma důležité Použití univerzální prezentace Doslovné čtení Improvizace Posluchač není brán jako partner

Úkol - prezentování Pomocí brainstormingu nalezněte řešení problému „ omezení výroby v důsledku ekonomické krize“, případně obdobného, Vámi zvoleného tématu. Individuálně si pak připravte, jak byste tento problém prezentovali svým spolupracovníkům či podřízeným.