EKONOMICKÉ INFORMACE Sněm RVŠ 29. ledna 2015 Lenka Valová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Sněmu RVŠ 20. února 2014 Lenka Valová.
Advertisements

Vysoké školství v ČR: ohlédnutí za rokem 2013 a výhled do roku 2014 Výroční zasedání ČKR Střítež u Jihlavy, Jakub Fischer, předseda RVŠ.
Financování vysokých škol
Přijímací řízení.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
NÁVRH ZMĚN ZÁSAD A PRAVIDEL FINANCOVÁNÍ VVŠ NA ROK 2013 (ukazatel K)
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Sněm RVŠ JUDr. Lenka Valová. I. Počty studentů II. Příprava rozpočtu 2014 III. Návrh Zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti IV. Návrh.
Vysoké školy v ČR a jejich veřejné finanční zdroje (s důrazem na kapitolu 333) a srovnání s regionálním školstvím v letech Adam KRČÁL samostatné.
Vývoj rozpočtu vysokých škol 2009 – 2012 Výroční zasedání ČKR Praha, 16. – Jakub Fischer, předseda RVŠ.
Vývoj rozpočtu vysokých škol 2009 – zasedání P RVŠ Praha, Jakub Fischer.
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Sněm RVŠ JUDr. Lenka Valová EKONOMICKÉ INFORMACE.
Předsednictvo RVŠ JUDr. Lenka Valová.  Reprekomise Vázání prostředků rozpočtu - Zásady financování VVŠ část limity financovaných.
1.1. RADA VYSOKÝCH ŠKOL  V akademickém roce 1999/2000 zahájily výuku první 3 soukromé vysoké školy  Dnes „aktivně“ působí 44 soukromých vysokých.
MŠMT - Odbor 32 Financování výzkumu a vysokých škol Ing. Petr Valášek
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 20. zasedání předsednictva RVŠ, 30. října 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
EKONOMICK É INFORMACE pro jedn á n í Předsednictva RV Š
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
, předsednictvo RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: Ing. J. Fischer, doc. B. Tremlová,
Sociální stipendia 2. Sněm RVŠ 18. května 2006 Klára Poláčková, předsedkyně SK RVŠ, místopředsedkyně RVŠ.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
Komise pro strategii a rozvoj - Strategický rámec VŠ politiky / shrnutí Inovační strategie (+analýza) / shrnutí doc. Kebo - Pracovní návrh VZ zákona.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Sněmu RVŠ
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 8. ledna 2015.
Ukazatel Celkem rozpočet VŠ (mil. Kč) Meziroční vývoj (%)5,422,23-1,59-5,36-7,53 Celkem.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Rozpočet 2008 Kolegium rektora Základní principy předpokládá se aplikování stávající metody 1) rozdělení výnosů –normativní přínos (příspěvek.
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 (aktualizace vybraných snímků a reflexe usnesení květnového Sněmu RVŠ) Jakub Fišer Lenka Valová.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 podklady pro Reprezentativní komisi Jakub Fischer Předsednictvo RVŠ Praha
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 Jakub Fischer Sněm RVŠ, Praha,
Příjmy rozpočtu UP  příspěvek ze státního rozpočtu na vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost,  dotace ze státního.
Předsednictvo RVŠ 17. ledna 2013 JUDr. Lenka Valová.
Ekonomické informace 8. zasedání Sněmu RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Zásady financování a pravidla stanovení rozpočtu veřejných vysokých škol pro rok 2011 a další Vlastimil Růžička MŠMT 16. června
Zpráva o činnosti SK RVŠ 18. schůze PRVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2007.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Valová Lenka Za použití prezentace MŠMT z
ZÁSADY A PRAVIDLA FINANCOVÁNÍ VEŘEJNÝCH VYSOKÝCH ŠKOL PRO ROK 2012 A DALŠÍ Seminář k výpočtům limitů přepočteného počtu studentů vstupujících do financování.
Ekonomické informace (zprávy z podzimních jednání P RVŠ) 6. zasedání S RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Sněmu RVŠ 21. února 2013 Lenka Valová.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Ekonomické informace (vývoj od minulého jednání Sněmu) Jakub Fischer Sněm RVŠ, Praha,
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 21. března 2013 Lenka Valová.
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 19. března 2015.
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol na rok 2009.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
Ekonomické informace 7. zasedání S RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2008.
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
, 3. sněm RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: doc. B. Tremlová, doc. F. Ježek,
Sněm Rady vysokých škol1 ROZPOČET vysokých škol v roce 2005.
Předsednictvo Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Sněm Rady vysokých škol1 Informace o financování vysokých škol v roce 2007.
Financování regionálního školství
Příprava rozpočtu na rok zasedání S RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 13. prosince 2012 Liberec.
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2014 Liberec.
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 14. prosince 2016 Liberec.
Institucionální program
Transkript prezentace:

EKONOMICKÉ INFORMACE Sněm RVŠ 29. ledna 2015 Lenka Valová

OBSAH Rozpočet 2015 I. Vývoj financování VŠ II. Normativní financování a) ukazatel A – vývoj počtu studentů, výše normativů b) ukazatel K – úprava indikátorů III. Pravidla pro poskytování příspěvků a dotací VVŠ a) ukazatel D – podpora mezinárodní spolupráce b) ukazatel F – Fond vzdělávací politiky c) další úpravy IV. Výpočet limitu financovaných studentů pro rok 2016

Ukazatel Celkem rozpočet VŠ (mil. Kč) * Meziroční vývoj (%) 5,422,23-1,59-5,36-6,58 0,61* 3,32 -0,15 -1,3 Celkem rozpočet VŠ bez PF (mil. Kč) Meziroční vývoj (%) 3,593,91-1,32-4,30-6,662,580,5 -0,4 Poměr výdajů na VŠ k HDP (%) 0,650,680,660,620,550,560,55 0,51 I. Vývoj financování VŠ * po vázání prostředků rozpočtu v průběhu roku 2012

II. Normativní financování a) Ukazatel A Celkový počet studentů Přepočtený počet studentů Limit Financovaný počet studentů Změna poměru A:K na 76:24 (z 77,5:22.5) Pokles počtu financovaných studentů o 5,6%

Celková částka určená v bilanci rozpočtu VŠ na normativní financování v rozpočtovém okruhu I. Bilance není dosud* definitivně MŠMT zveřejněna neboť: - dojde na její úkor k posílení rozpočtového okruhu IV. Fond vzdělávací politiky o částku cca 4,7 mil. ve prospěch Studia studentů se specifickými potřebami - naopak k jejímu navýšení spojenému s definitivním stanovením výše příspěvku na Ubytovací stipendia vyplývajícímu z údajů SIMS o počtech studentů majících na něj nárok. Konečnou výši normativů na studenta tak nelze dosud* přesně určit, nepochybně však dojde v důsledku poklesu počtu studentů k nárůstu: - jak základního normativu o cca 3,6% (cca ,- Kč) - tak průměrného normativu o cca 5,6% (cca ,- Kč) * ke dni konání Sněmu RVŠ

II. Normativní financování b) Ukazatel K Ukazatel K Celkem 100 % Započítané body RIV (absolutně) 29,3 %29,0 % 26% Započítané body RUV 1,7 %2,0 % 2% Účelové neinvestiční prostředky na výzkum 5,0 % 3% Mezinárodní granty5% Vlastní příjmy 3,0 % 3% Vážený počet profesorů a docentů 2,0 % 2% Zaměstnanost absolventů 32,0 % 32% Cizinci v příslušném typu studijního programu 2,0 % 2% „Samoplátci“ v příslušném typu studijního programu 3,0 % 3% Vyslaní v rámci mobilitních programů 11,0 % 11% Přijatí v rámci mobilitních programů 11,0 % 11% Ukazatel K Celkem 100 % Započítané body RIV (absolutně) 29,3 %29,0 %26,0%34,30% Započítané body RUV 1,7 %2,0 % 3,5% Účelové neinvestiční prostředky na výzkum 5,0 % 3,0%4% Mezinárodní granty 5,0%- Vlastní příjmy 3,0 % 4,0% Vážený počet profesorů a docentů 2,0 % 2,6% Zaměstnanost absolventů 32,0 % 16,0% Cizinci v příslušném typu studijního programu 2,0 % 2,6% „Samoplátci“ v příslušném typu studijního programu 3,0 % 4,0% Vyslaní v rámci mobilitních programů 11,0 % 14,5% Přijatí v rámci mobilitních programů 11,0 % 14,5% Závěry Reprezentativní komise a : -Zvýšit váhu RUV na 3,5 % -Zrušit indikátor mezinárodní granty -Snížit váhu indikátoru nezaměstnanost na 16% -„Zbylá“ procenta rovnoměrně rozdělit mezi ostatní indikátory

Usnesení P RVŠ  Rada VŠ obecně podporuje posílení finančních nástrojů podporujících excelenci VŠ při naplňování vize jejich činnosti, zdůrazňuje však, že jejich přijímání musí být spojeno s celkovým nárůstem finančních prostředků na činnost VŠ. K jednotlivým návrhům: - Poměr A:K - předsednictvo Rady VŠ neschválilo návrh na změnu poměru těchto ukazatelů - Mezinárodní granty – předsednictvo Rady VŠ neschválilo návrh na zrušení tohoto indikátoru - Nezaměstnanost – stanovisko Rady VŠ je k návrhu na snížení váhy tohoto indikátoru neutrální, nicméně připomíná dlouhodobý požadavek na zvýšení validity dat, se kterými je v tomto indikátoru pracováno - RUV – stanovisko předsednictva Rady VŠ je k návrhu na změnu váhy indikátoru RUV neutrální.  P RVŠ k informaci o podkladech pro jednání Reprezentativní komise MŠMT vyslovuje nesouhlas s pozdním zasláním těchto podkladů a zejména důrazně protestuje proti změnám vah ukazatele K bez toho, aby tyto značné změny byly řádně zdůvodněny. Odmítá princip skokových změn vah ukazatelů ze strany MŠMT určovaných na základě pouze matematického modelování bez slovně formulovaných cílů v oblasti vývoje ukazatele K.  RVŠ se značným znepokojením vnímá skutečnost, že pečlivě shromážděné, prodiskutované a usnesením odsouhlasené připomínky Rady VŠ adresované Reprezentativní komisi ve věci rozpočtových pravidel nebyly přijaty a ani zohledněny. Předsednictvo RVŠ navazuje na své usnesení z a důrazně žádá ministerstvo při jednání RK v oblasti ekonomických otázek o v dostatečném předstihu poskytovaná a zejména komplexně zdůvodňovaná opatření směřující k řešení dlouhodobě avizované systémové změny financování VVŠ.

III. Úprava Pravidel …… a) ukazatel D – Mezinárodní spolupráce Nový model výpočtu výše podpory mezinárodní spolupráce Průměrování reálné podpory za poslední 3 roky ( )

III. Úprava Pravidel …… b) ukazatel F – Fond vzdělávací politiky Zrušení možnosti škol podávat samostatně projekty směřující k systémovým krokům z důvodu značného nárůstu projektů a jejich nesnadného odlišení od běžně financované činnosti škol Zrušení čl. 22 odst. 4 MŠMT počítá s možností využití v odst. 3 č. 22 – bude vypisovat tematicky výzvy

III. Úprava Pravidel …… c) další úpravy  Doplnění způsobu započítávání studentů přijatých k doplnění zákonem požadované pedagogické kvalifikace  Upřesnění definice indikátorů Přijatí/Vyslaní v rámci mobilitních programů v důsledku dalšího neudělování ECTS a DS Labelu  Příloha č. 3 – zpřesnění metodiky v oblasti podpory studia studentů se specifickými potřebami (vyčleněna kategorie autistů, doplněny veterinární obory, kombinovaná postižení oceněna součtem nákladovosti pro každé postižení a součet násoben 0,9)

IV. Výpočet limitu financovaných studentů na rok 2016  Snížení limitu studentů v kategorii B1a M1 o 2,5% (přitom do výpočtu vstupují společně jako B1+M1)  Přijatá varianta výpočtu limitu: - zachovává postup přerozdělení dle VKM, krácení o 2,5% provedeno plošně - nezaměstnanost není ve výpočtu uplatněna - v modelovém výpočtu dochází k nárůstu u 2 VVŠ max. o +1,6% a u ostatních k poklesu max. -6,2%  Následující modelová tabulka vychází částečně z dat roku 2014 – nejde o definitivní limit

úprava limitu 2016  Nedostatek absolventů všeobecného lékařství  Návrh MŠMT – pro výpočet limitů 2016 u nich postupovat analogicky s programy zubního lékařství  Stanovisko zástupců RVŠ – nepodpořit, neboť obdobně by bylo možno uvažovat o dalších oborech studia  Závěr RK – návrh MŠMT přijat, limitován však maximálním 10% nárůstem