Indexní analýza časové indexy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Časové řady OA a VOŠ Příbram.
Advertisements

Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Poptávka na trhu zboží a služeb
Jak v praxi využít analýzu bodu zvratu?
Poměrní ukazatelé OA a VOŠ Příbram.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
Kalkulace plných a variabilních nákladů
Statistika Poměrné ukazatele, geometrický průměr
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 11/14.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Statistika Indexy.
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Indexy pojem OA a VOŠ Příbram.
Úvod do podnikových financí
ROZHODOVACÍ ÚLOHY.
Metody měření HDP Mgr. Hana Grzegorzová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ MAKROEKONOMICKÉ AGREGÁTY
TECHNOLOGICKÁ STRUKTURA, JEJÍ PARAMETRY A ZNÁZORNĚNÍ
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Kalkulace – základní pojmy, metoda kalkulace
Kalkulace nákladů.
Odvození nabídkové křivky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Finanční analýza.
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Indexy individuální složené
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Základní varianta a citlivostní analýza k makroekonomickému scénáři.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Statistické srovnávání ekonomických jevů
Rozhodování v podmínkách neurčitosti
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Struktura přednášky Analýza poptávky
Mezinárodní srovnávání Hospodářská politika - VŠFS Jiří Mihola, Téma 6.
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Nauka o podniku Bod zvratu.
Aplikovaná statistika 2.
Aplikovaná statistika 2.
INDEXY slouží pro porovnání téhož číselného ukazatele ve dvou různých obdobích Q, q … extenzitní ukazatele p=Q/q … intenzitní ukazatel (→ Q=p·q) 0…základní.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
Ekonometrické modely poptávky Spotřeba Poptávka. Typy poptávky  Agregovaná  Desagregovaná – dílčí Poptávka jednotlivých spotřebitelů Poptávka po jednotlivých.
Indexní analýza Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Demografické ukazatele
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Statistické srovnávání
INDEXY.
INDEXY Q, q … extenzitní (absolutní) ukazatele
Vyhodnocení stavební zakázky
Transkript prezentace:

Indexní analýza časové indexy je statistická metoda sloužící ke srovnání a analyzování ekonomických (a jiných) jevů pomocí indexních čísel index - bezrozměrné číslo, které popisuje časové, věcné nebo prostorové srovnání ukazatelů index = poměr hodnot ukazatele ve dvou situacích absolutní rozdíl = rozdíl čitatele a jmenovatele indexu časové indexy s pohyblivým základem = řetězové indexy (koeficienty růstu) s pevným základem = bazické indexy

Indexy řetězové dostaneme dělením dvou bazických indexů běžné období základní (bazické) období důležitá správná volba základu indexu Indexy řetězové dostaneme dělením dvou bazických indexů Indexy bazické dostaneme postupným násobením řetězových indexů

rok yt řetězový index (koeficient růstu) bazický index 20 - 1,000 1 23 Příklad rok yt řetězový index (koeficient růstu) bazický index 20 - 1,000 1 23 1,150 2 26 1,130 1,300 3 28 1,076 1,400 4 25 0,893 1,250 5 27 1,080 1,350

Srovnání dvou indexů I97/93 = 1,3 růst o 30 % I99/93 = 0,75 pokles o 25 % tj. pokles o 42,3 %,  I = 75 % - 130 % = 55 tj. pokles o 55 bodů

ukazatele: extenzitní a intenzitní extenzitní ukazatele - charakterizují extenzitu (objem, množství, počet, rozsah apod.) značíme je q – množství - někdy je lze sčítat Q – hodnota - lze vždy sčítat intenzitní ukazatele - vyjadřují intenzitu nebo úroveň (cena, vlastní náklady, produktivita práce, apod.) značíme je p – nejčastěji cena nelze je sčítat, jen průměrovat jsou podílem dvou extenzitních ukazatelů

individuální (indexy stejnorodých ukazatelů, Výchozí třídění indexů z hlediska stejnorodosti (homogenity) věcného obsahu individuální (indexy stejnorodých ukazatelů, tj. ukazatelů ve stejných měrných jednotkách) Jednoduché -slouží ke srovnání dvou hodnot ukazatele za celek, který není složen z dílčích částí Složené - indexy stejnorodých ukazatelů, které vznikly shrnováním souhrnné (indexy nestejnorodých ukazatelů) Pozor: nezaměňovat pojmy složený a souhrnný index !!!!!

Třídění indexů z hlediska obsahu Indexy množství hodnoty ceny

Individuální indexy Jednoduché množství hodnotové Složené

Indexy intenzitního ukazatele (nejčastěji cenové indexy) Individuální indexy Indexy intenzitního ukazatele (nejčastěji cenové indexy) Jednoduché Složené Index proměnlivého složení

Vztah mezi ukazateli a individuálními indexy Jednoduché Složené

Firma množství cena/ks Hodnota A 50 10 80 250 B 30 100 200  110 x Příklad:Posuďte, jak se ve sledovaném období změnil objem výroby, hodnota výroby a průměrná cena výrobku vyráběného 2 firmami Firma množství cena/ks Hodnota 2007 2008 A 50 10 80 250 4000 2500 B 30 100 200 3000 20000  110 x 7000 22500

Musí platit

Souhrnné indexy jsou indexy nestejnorodých extenzitních a intenzitních ukazatelů (nestejnorodé veličiny nelze sčítat ani průměrovat, lze je shrnovat pomocí vah, jimiž je převedeme na sčitatelné (hodnotové) veličiny) příklady: několik různých výrobků vyráběných jedním výrobcem několik různých komodit dovážených z jedné oblasti několik různých druhů zboží prodávaných v jedné prodejně

Souhrnné indexy Cenové Laspeyersův index Paascheův index Objemové(množství)

Interpretace souhrnných cenových indexů Laspeyresův cenový index Paascheho cenový index Vyjadřuje růst hodnoty produkce (tržby) v důsledku změn cen za předpokladu, že vyrobené (prodané) množství výrobků zůstane na úrovni běžného období. Vyjadřuje růst hodnoty produkce (tržby) v důsledku změny cen za předpokladu, že vyrobené (prodané) množství výrobků zůstane na úrovni základního období

Fisherův index Fisherův cenový index Fisherův index množství je geometrický průměr Laspeyresova a Paascheova indexu Fisherův cenový index Fisherův index množství

Hodnotový index Platí vztahy:

Příklad:Posuďte změnu fyzického objemu výroby, cen a hodnoty výroby u daného výrobce vyrábějícího 3 různé výrobky. vyrobeno kusů cena/ks hodnota výroby výpočty 2007 2008 výr. A 10 15 5 50 150 100 75 B C 20 200 400  x 450 550 225