Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 6 Autor: Lenka Poláková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pro úvod bych se rád podíval na koloběh vody
Advertisements

Základní podmínka života
Hydrosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze.
autor: Jakub Jirák, 8. ročník
zpracovaný v rámci projektu EU
Voda Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Voda a její okolí.
Metody dělení složek směsí
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Aktivita č.5: Tajemství chemie
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
VY_32_INOVACE_G Voda Opakovací otázky
podmínka života na Zemi
Roztok, hmotnostní zlomek
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1 Autor: Lenka Poláková
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.08 Název pro školu:EU CH 08 Název materiálu:Voda Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie Anotace:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Základní vzdělání - 2. stupeň
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výpočty z chemických rovnic
Voda Veronika Drzková, 2.E.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Druhy vod.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 06Číslo.
VODA Vypracovali: Jakub Zeman a Adam Obrtel Vyučující : Ludvík Kašpar
Voda a vzduch = základ života
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9 Autor: Lenka Poláková
VODA Kateřina Beranová.
Voda Co o ní víme?.
Voda Kocmichová, Lukášová.
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
VODA Lukáš Mráček, 2.L VOS a SPŠE Božetěchova 3, Olomouc.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Co to vlastně voda je? Je to chemická sloučenina vodíku a kyslíku. Se vzduchem tvoří základní podmínky pro existenci života na Zemi. Je to chemická sloučenina.
Voda a vzduch.
VODA – DĚLENÍ A ČISTIČKY VODY
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Druhy vod Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Základní podmínka života
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Opakování voda, vzduch.
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
Voda je jedna z nejdůležitejších látek na Zemi. Převážná část 97% tvoří oceány a moře (slaná voda). jezera a řeky tvoří 3% (sladká voda), a 2% tvoří.
RZ RZ v ní životVznikl v ní život Koloběh vodyKoloběh vody „obnovitelná“látka Kolem řekKolem řek vznikaly osady a města Civilizace.
VODA.
Voda a vzduch 1. VODA RZ
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Voda Zbožíznalství 1. ročník Voda - nejrozšířenější sloučenina - zároveň velmi vzácný zdroj, kterého ubývá.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Hydrosféra. obsah úvod skupenství vody výskyt vody v přírodě zásoby vody význam vody funkce vod použití vody oběh vody kontrolní otázky.
VY_32_INOVACE_Slo_I_13 Voda 2 ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Voda Mgr. Helena Roubalová
1 VODA Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková organizace VODA / DUM/ VYDMUCHOV/ OWCZARZOVÁ / ČLOVĚK A PŘÍRODA/ 010 Autor:
VODA vodárna a čistírna odpadních vod Jaké existují druhy vod dle obsahu nečistot? pitná - musí být zdravotně nezávadná - získává se z podzemí či úpravou.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Voda hydrosféra základní podmínka života (tělo člověka – 60 – 70%vody)
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VODA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Druhy vod.
3.2 Není voda jako voda Vodu člověk využívá k nejrůznějším účelům. Podle toho rozlišujeme vodu na pitnou, užitkovou a odpadní. PITNÁ VODA - zdravotně.
Transkript prezentace:

Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 6 Autor: Lenka Poláková ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 Voda Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 6 Autor: Lenka Poláková

Voda Nutná pro existenci života na Zemi (životodárná kapalina) Hydrosféra = vodní obal Země (oceány, moře, řeky, rybníky, jezera, podzemní voda, led, sníh, voda v atmosféře a v organismech) Pokrývá 71 % zemského povrchu Vyskytuje se na Zemi ve všech 3 skupenstvích: Plynné – vodní pára v atmosféře Kapalné - voda Pevné – led, sníh 1

Zastoupení vody v přírodě: slaná voda – tvoří 97 % hydrosféry, moře, oceány – obsahuje velké množství rozpuštěných solí sladká voda – tvoří jen 3 % hydrosféry, hlavně ledovce a sníh Moře a oceány 97,25% Ledovce 2,05% Podzemní voda 0,68% Jezera 0,01% Ostatní (řeky, atmosféra, biosféra) 2 3

Koloběh vody v přírodě Koloběh vody je stálý oběh povrchové a podzemní vody na Zemi Popište podle obrázku „koloběh vody v přírodě“. 4 Voda se vypařuje z oceánů, moří, řek, atd. Vznikají mraky, z nich se voda ve formě srážek dostává zpět na Zem, následuje: Voda se opět vypaří Voda stéká do potoků a řek, pak do moří Voda se vsakuje do země

Gejzír Strokkuru na Islandu Dělení vody Podle obsahu rozpuštěných látek: Destilovaná voda Měkká voda Tvrdá voda Minerální voda Slaná voda Podle čistoty vody: Pitná voda Užitková voda Odpadní voda 5 Gejzír Strokkuru na Islandu

Vlastnosti destilované vody Nejčistší voda – neobsahuje rozpuštěné minerální látky, získává se destilací Čirá, bezbarvá kapalina, bez chuti a bez zápachu V silné vrstvě namodralá Teplota tání: 0⁰C, teplota varu: 100⁰C za normálního tlaku 101 kPa Největší hustotu 1 g/cm³ má při 4⁰C Využití: v laboratořích, v chemickém průmyslu, do chladičů a akumulátorů v automobilech, do napařovacích žehliček Není to pitná voda- konzumace způsobuje zdravotní rizika

Měkká voda Tvrdá voda Obsahuje málo rozpuštěných látek Voda dešťová, v potocích, řekách, jezerech Tvrdá voda Obsah rozpuštěných látek < 1 g/1 l vody Podzemní voda - voda se obohacuje minerálními látkami při průchodu vrstvami zemské kůry Dešťová voda Podzemní voda ve studni 6 7

Minerální voda Obsahuje mnoho rozpuštěných minerálních látek a rozpuštěné plyny (oxid uhličitý) Obsah rozpuštěných látek > 1 g/1 l vody Některé mají léčivé účinky Využití: lázeňská střediska Nedoporučuje se dlouhodobé pití minerálních vod – minerální látky mohu zanášet cévy a zvyšovat krevní tlak Minerální pramen Luna Louny Najděte a napište příklady 10 míst v České republice s minerálními prameny. 8

Slaná voda Moře, oceány Velký obsah rozpuštěných solí – průměrně 35 g/1 l vody Některé země s omezenými zdroji sladké pitné vody (severní Afrika, Arabský poloostrov – Saúdská Arábie, Kuvajt) získávají pitnou vodu odsolováním, tj. odstraňování soli z mořské vody + dezinfekce + obohacování vody o důležité minerální látky Tento proces je velmi energeticky náročný a produkuje velké množství skleníkových plynů

Pokus k odlišení destilované a minerální vody Vyzkoušejte jednoduchý pokus, kterým odlišíte destilovanou a minerální vodu. Do dvou zkumavek dejte stejné množství destilované a minerální vody a následně přilijte do každé zkumavky stejné množství mýdlového roztoku. Dobře protřepejte a sledujte, která směs vody s mýdlem lépe pění. Destilovaná voda neobsahuje rozpuštěné minerální látky, proto v ní mýdlo velmi dobře pění. Naopak v minerální vodě, která obsahuje velké množství rozpuštěných látek, mýdlo moc nepění a dochází s mýdlem ke vzniku sraženiny. Závěr: Výsledek mytí a praní závisí nejen na používaných mýdlech a pracích prostředcích, ale i na vlastnostech vody. Proto je vhodné u tvrdé vody používat změkčovače vody.

Čistá destilovaná a minerální voda Pokus na fotografiích Minerální voda Destilovaná voda Čistá destilovaná a minerální voda 12 9 Destilovaná a minerální voda po přidání mýdla (vznik bílé sraženiny v minerální vodě) 10 13 Oba vzorky vody s mýdlem po protřepání (destilovaná voda - vysoká vrstva pěny, minerální voda – téměř bez pěny) 11 14

Neobsahuje látky poškozující lidské zdraví Pitná voda Zdravotně nezávadná, tj. nezpůsobuje poruchy zdraví a onemocnění ani při dlouhodobém užívání Používá se hlavně v domácnostech: osobní hygiena, praní, WC, úklid, vaření, pití Užitková voda Neobsahuje látky poškozující lidské zdraví Nesmí se použít k pití, přípravě potravy a mytí nádobí, má široké použití v domácnostech, průmyslu a zemědělství 15

Odpadní voda Vzniká činností člověka v laboratořích, v domácnostech, v průmyslu, v zemědělství Musí být dostatečně čistá před vypuštěním do řeky (čistírny odpadních vod), jinak dochází ke znečištění vodních toků, úhynu ryb Příklad znečištěné vody - zelené řasy a sinice ve vodě (kvetení vody) signalizují znečištění vody vysokým obsahem dusíku a fosforu (zdrojem znečištění dusíkem a fosforem bývají hnojiva a prací prostředky) Znečištěná voda 16

Úpravna vod Káraný - druhý nejvýznamnější zdroj pitné vody pro Prahu Úprava pitné vody Pitná voda se získává úpravou podzemní a povrchové vody ve vodárnách Usazovací nádrž – usadí se pevné nečistoty Chemické čištění – přidá se chem. látka, vzniká vločkovitá sraženina, zachytává nečistoty a klesá ke dnu + filtrace přes pískový filtr Dezinfekce – ničení choroboplodných zárodků – chlór, ozón, UV záření Úpravna vod Káraný - druhý nejvýznamnější zdroj pitné vody pro Prahu 17

Čistírna odpadních vod Čištění odpadních vod Mechanické čištění – odstraňování hrubých nečistot na česle, usazovací nádrže – jemné nečistoty odstraňovány z povrhu nádrže 2. Chemické čištění – přidávají se chem. látky, které vytváří sraženiny s velkým povrchem, na které se nachytají nečistoty – oddělí se od vody usazováním 19 Usazovací nádrž 18 Čistírna odpadních vod

Biologické čištění vody 3. Biologické čištění – čištění pomocí mikroorganismů, bakterií a kyslíku (aktivovaný kal) – dosazovací nádrž Vznikají biologické kaly (hnojivo v zemědělství) a plynné produkty (spalují se a slouží k ohřívání vody) Obdoba biologického čištění v ČOV probíhá přirozeně v přírodě, tj. samočištění vody (voda se čistí pomocí mikroorganismů a vzdušného kyslíku) 20 Biologické čištění vody

Zdroje Obrázky: Použité obrázky jsou dostupné pod licencí Creative Commons nebo Public Domain. hledat obrázky. pixabay.com. [Online] 19. 2 2012. [Citace: 21. 8 2013.] http://pixabay.com/p-14945/?no_redirect. —. Soubor:North Sea 01 ubt.jpeg. http://cs.wikipedia.org. [Online] 23. 7 2004. [Citace: 15. 11 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:North_Sea_01_ubt.jpeg. Michael Van Woert, NOAA NESDIS, ORA. Soubor:Ross Ice Shelf 1997.jpg. http://cs.wikipedia.org. [Online] 2 1997. [Citace: 15. 11 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ross_Ice_Shelf_1997.jpg. Ingwik. File:Water cycle blank.svg. http://commons.wikimedia.org. [Online] 14. 11 2010. [Citace: 15. 11 2013.] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Water_cycle_blank.svg. Chris. Soubor:Strokkur, Iceland.jpg. http://cs.wikipedia.org. [Online] 15. 7 2003. [Citace: 18. 11 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Strokkur,_Iceland.jpg. Sienicki, Tomasz. Soubor:22 Regen ubt.jpeg. http://cs.wikipedia.org. [Online] 7 2003. [Citace: 15. 11 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:22_Regen_ubt.jpeg. Maxhealth. Soubor:A Well.JPG. http://cs.wikipedia.org. [Online] 31. 3 2012. [Citace: 15. 11 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:A_Well.JPG. jik, Jik. Soubor:Louny pramen Luna.JPG. http://cs.wikipedia.org. [Online] 19. 8 2011. [Citace: 15. 11 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Louny_pramen_Luna.JPG. 15. Anlicker, Alex. Soubor:Drinking water.jpg. http://cs.wikipedia.org. [Online] 28. 12 2004. [Citace: 18. 11 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Drinking_water.jpg. 16. Dino. Soubor:Water pollution.jpg. http://cs.wikipedia.org. [Online] 6. 12 2004. [Citace: 18. 11 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Water_pollution.jpg. 17. Miaow, Miaow. Soubor:Karany CZ water treatment facility 01.JPG. http://cs.wikipedia.org/. [Online] 28. 12 2006. [Citace: 18. 11 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Karany_CZ_water_treatment_facility_01.JPG. 18. Dmnk, Grds. Soubor:Usazovací nádrž.JPG. http://cs.wikipedia.org. [Online] 24. 6 2012. [Citace: 18. 11 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Usazovac%C3%AD_n%C3%A1dr%C5%BE.JPG. 19. Stahl, Louis-F. Soubor:Klaerwerk Buelk nahe Kiel.jpg. http://cs.wikipedia.org. [Online] 1. 5 2012. [Citace: 15. 11 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Klaerwerk_Buelk_nahe_Kiel.jpg. 20. Gardasdmnk. Soubor:Biologická fáze čištění vody.jpg. http://cs.wikipedia.org. [Online] 15. 7 2013. [Citace: 18. 11 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Biologick%C3%A1_f%C3%A1ze_%C4%8Di%C5%A1t%C4%9Bn%C3%AD_vody.jpg. Obrázky číslo 9 až 14 vlastní tvorba. Knihy: Beneš Pavel, Pumpr Václav, Banýr Jiří. Základy chemie 1 - učebnice. Praha : Fortuna, 2005. ISBN 80-7168-720-0.