Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_Čj8_ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE Téma: Čj- 8. ročník – základní skladební dvojice Název sady: Český jazyk-VIII.ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Anotace prezentace je určena pro 8. ročník speciální školy slouží k výuce českého jazyka – části jazyková výchova Strana 3 - podklad k výkladu Strana 4 - žáci vyhledávají a označují podmět rovnou čarou a přísudek vlnitou Strana 5 - podklad k výkladu Strana 6 - žáci určují vyjádřený a nevyjádřený podmět ve větě
Základní skladební dvojice PODMĚT+PŘÍSUDEK Podstatné jméno. Ptáme se KDO, CO? Sloveso. Ptáme se Co dělá? Př.: Pes skáče. Hnědý pes skáče přes plot.
Vyhledejte a označte základní skladební dvojici. 1. Alenka koupila červené boty. 2. Na ulici stálo modré kolo. 3. Tatínek nosí brýle na čtení. 4. Voda je příliš studená. 5. V televizi běží seriál o nemocnici. 6. Ledové kry plavaly na moři. 7. Mezi mraky prosvítaly hvězdy i měsíc.
Vyhledejte a označte základní skladební dvojici. 1. Alenka koupila červené boty. 2. Na ulici stálo modré kolo. 3. Tatínek nosí brýle na čtení. 4. Voda je příliš studená. 5. V televizi běží seriál o nemocnici. 6. Ledové kry plavaly na moři. 7. Mezi mraky prosvítaly hvězdy i měsíc.
Nevyjádřený podmět Včera jsme byli v kině. Na podmět se ptáme KDO, CO? Kdo byl v kině? ……………My! Podmět „my“ není ve větě, je nevyjádřený.
Označte věty s nevyjádřeným podmětem. 1. Neměli jsme na to dost času. 2. To se nám udělalo hezky. 3. Nemám domácí úkol. 4. Lenka má nový účes. 5. Už máš hotové úkoly?
Označte věty s nevyjádřeným podmětem. 1. Neměli jsme na to dost času. 2. To se nám udělalo hezky. 3. Nemám domácí úkol. 4. Lenka má nový účes. 5. Už máš hotové úkoly?
Použité zdroje Dostupné na peswww.microsoft.com/klipart- [cit ].