Shoda podmětu s přísudkem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Souvětí, věta hlavní, vedlejší
Advertisements

SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Blanka Kafková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_596_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.08 Anotace: Prezentace je zaměřena na shodu podmětu s přísudkem. Žáci si procvičí učivo na několika cvičeních. Vzdělávací oblast:
Shoda přísudku s podmětem
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Konstrukce trojúhelníku
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Pravopis i, y.
Shoda přísudku s podmětem
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.6.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_10
Anotace:pravidla o shodě Autor: Mgr.Nina Pilná Jazyk: český Očekávaný výstup: žák si procvičí pravidla o shodě Speciální vzdělávací potřeby: ano Klíčová.
Vedlejší věta předmětná Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_498_Shoda přísudku s několikanásobným podmětem AUTOR: Mgr.
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Exponenciální rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Shoda přísudku s podmětem
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_030_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Ivana Kuntová, Pětiúhelník Přesná konstrukce velikosti strany pětiúhelníku ze zadaného poloměru opsané kružnice Ivana Kuntová,
Vedlejší věta podmětná, přísudková
72.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod mužský
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu středního Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj.
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Motýli sešity koně autobusy domy míče strojvedoucí přátelé skákaly jezdily poletovali stávkovali se rozdávaly se bavili dupali se stavěly K daným podstatným.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
K daným podstatným jménům doplň vhodná příčestí minulá: jablka auta kuřata rajčata kola srdce světla polena bila dozrávala hořela troubila padala pípala.
Skloňování podstatných jmen rodu mužského
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Shoda přísudku s podmětem. Přísudek se shoduje s podmětem. Mluvnická shoda je důležitá pro pravopis, zvláště je-li přísudek v minulém čase, např. Včely.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_32_INOVACE_0306_základní VČ Téma: Základní skladební dvojice Číslo.
Čj mluvnice ‒ VII. třída PODMĚT a PŘÍSUDEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. L. Gregoríková. Dostupné z Metodického.
Co je to několikanásobný podmět?. Několikanásobný podmět je vyjádřen několika souřadnými výrazy. Jednotlivé členy několikanásobného podmětu oddělujeme.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dufková Název : VY_12_INOVACE_23_Shoda.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Shoda přísudku s podmětem Autor Chňoupková.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová i i y y DRUHY PODMĚTU.
© Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES.04 Shoda podmětu s přísudkem.
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
Shoda přísudku s podmětem
Co je to několikanásobný podmět?
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Shoda přísudku s podmětem
Začínáme s podstatnými jmény I
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
K daným podstatným jménům doplň vhodná příčestí minulá:
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
Jazyk a jazyková komunikace Shoda přísudku a podmětu Mgr
VY_32_Inovace_6.3.2 shoda přísudku s několikanásobným podmětem
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 048
Žáci si zopakují problematiku shody přísudku s podmětem.
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Transkript prezentace:

Shoda podmětu s přísudkem Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Podmět je rodu mužského i Chlapci hráli fotbal. Houslisté začali hrát. Tenisté prohráli zápas.

Rod mužský neživotný y Stroje pracovaly. Kláštery stály. Domy se postavily.

Rod ženský y Myši pobíhaly. Ženy pracovaly. Včely sbíraly med.

Rod střední a Okna se zavřela. Vejce se rozbila. Města se předvedla v dobrém světle.

Shoda několikanásobného podmětu s přísudkem Podmět je před přísudkem - i - platí shoda podle mužského životného rodu Chlapci a dívky pomáhali. Podmět je za přísudkem -i/-y - je možná shoda i podle nejbližšího podstatného jména Pomáhali dívky i chlapci. Pomáhaly dívky i chlapci. Není-li v podmětu žádné „mužské životné“ podst. jméno -y Vedení obce a škola uzavřely dohodu.

Věty se všeobecným podmětem i Přáli by si jízdní kolo. Hlásili to v rozhlase. Vyhráli.

Poznámka: mužská podstatná jména pojmenovávající neživé věci s životnou koncovkou -i Koně silně zařehtali. Ledoborci vypluli. Slanečci nám chutnali. věci s neživotnou koncovkou -y Dřevěné koně stály v koutě. Ledoborce vypluly. Slanečky nám chutnaly.

1) Doplňte i/y: Od moře jsme se vrátil i opálení. Závodníci přijel i spokojen i . Sněhuláci na louce pomalu roztával i . Před školou se shromáždil y odjíždějící děti a jejich rodiče. Hromy stíhal y blesky, přírodní živly běsnil y. Děti běhal y bos y po louce. Zloději byl i rychle přistižen i při činu. Maňásci byl i pohozen i v krabici. http://www.funnies.com/wackyheadpt/yellow_guy_smiling_really_big_hg_wht.gif

2) Doplňte správnou koncovku: Vodáci vytáhli lodě na břeh. Hořejší okna byla zavřena. Soutěže se zúčastnila tři smíšená družstva. Papíroví draci přezimovali zastrčeni za skříní. Rodiče se rozhodli koupit nové auto. Koňmi tažené kočáry přijížděly zleva. Některé letničky na přímém slunci zvadly. Zpoždění dodávek mléčných výrobků způsobili dopravci.

3) Doplňte správnou koncovku: Alkohol a nepřiměřená rychlost způsobil_ mnoho lidských tragédií. Na ulicích se rozzářil_ pouliční světla a neonové reklamy. Ondřej a Helena se stal_ vítězi v soutěži O nejlepší povídku z prázdnin. Připomínky a dotazy byl_ zodpovězen_ v závěru besedy. http://www.dewantoro.net/wp-content/uploads/2008/02/abstract-wallpaper.jpg Alkohol a nepřiměřená rychlost způsobily mnoho lidských tragédií. Na ulicích se rozzářila pouliční světla a neonové reklamy. Ondřej a Helena se stali vítězi v soutěži O nejlepší povídku z prázdnin. Připomínky a dotazy byly zodpovězeny v závěru besedy.

4) Doplňte správný slovesný tvar: http://zivot-smich.wz.cz/soubory/125.gif 4) Doplňte správný slovesný tvar: rozletěly Dveře i okna se průvanem . U Ševčíků mi , že Mirka a Ivan už na prázdniny. Štěně a koťě spolu na dvoře. Když Eva a Jakub konečně na příkrou stráň. Monika a Matěj raději hrát volejbal, protože u rybníka je včera mouchy . Babička a děda by k nám na delší dobu. odjeli řekli dováděly vyšplhali šli poštípaly přijeli

Použité zdroje: ČESKÝ JAZYK 7. Učebnice zpracovaná podle osnov vzdělávacího programu Základní škola. Praha: Fortuna, 1998. ISBN 80-7168-561-5. s. 138. ČESKÝ JAZYK 7. Pro základní školy. 2. vyd. Praha: SPN, 2008. ISBN 978-80-7235-391-0. s. 99. ČESKÝ JAZYK 8. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-419-8. s. 31.